Jak se dostal český režisér a česká produkce k výrobě televizního přenosu, který přebíral i Eurosport?
Slovenský svaz cyklistiky získal od vlády finance pro přenosy z Okolo Slovenska a oslovil Eurosport. Ale Eurosport je jen televizní stanice, oni sami nic nevyrábějí, o to se musí postarat pořadatel. Vytvořit televizní přenos, prostě najmout někoho kdo se tím zabývá a kdo to umí. A podotýkám, že Eurosport chce, aby to byl někdo, kdo má zkušenosti a ví co dělá, takže od začátku spolupracuje s pořadatelem na tom, aby si vybral někoho osvědčeného.
Režie přenosů z Okolo Slovenska, české společnosti O2 TV Production
A vy s O2 TV Production jste měli u Eurosportu dobré reference?
Sice ne konkrétně ze silniční cyklistiky, ale třeba z dálkových lyžařských běhů ano. Eurosport dal kontakty na různé produkce a pořadatel Okolo Slovenska udělal výběrové řízení a to jsme vloni vyhráli.
Byl to pro vás první přenos ze silniční cyklistiky?
Ano, ale já cyklistiku dělám pravidelně na světovém poháru horských kol v Novém Městě na Moravě.
Ilustrační foto ze závodu Okolo Německa, kde televizní přenos zajišťovala jiná francouzská společnost EuroMedia
Ale silniční cyklistika je specifická v tom, že se nedělá klasicky ze stacionárních kamer, ale obrázky jdou z motorek a vrtulníku.
To nám bylo jasné, ale my spolupracujeme na dálkových laufech s francouzskou výrobou AMP Visual TV a to je společnost v cyklistickém světě hodně známá, s tou jsme se spojili na přípravě Okolo Slovenska. Přenos z lyžařských dálkových běhů je hodně podobný cyklistice. Televizní záběry kamer ze sněžných skůtrů a vrtulníku, přenos signálu z přenosového letadla. A francouzská výroba má velké zkušenosti právě s cyklistikou.
Takže vy jste najímali Francouze?
Ano, musí to být zkušené posádky kameramana s řidičem motocyklu, takové posádky v Česku nebo na Slovensku neexistují, to je prostě realita.
Flotila televizních motocyklů francouzské společnosti AMP Visual TV
A kdo koordinuje pohyb motorek v závodě a kolik kamer potřebujete?
Kde mají jet motorky řídí režisér, podle vývoje závodu, ale v etapových závodech je to většinou velice podobné. Odjetá skupina zajištěná jednou motorkou a peloton dalšími. Druhá motorka je nutností, ale je to pořád málo. Jedna kamera se skupinou a druhá na čele pelotonu neudělá nic moc zajímavého, žádné příběhy. Je nutné, aby jela i jedna motorka za pelotonem, dělala odpadající závodníky. Když ve stoupáních přestávají stačit sprinteři, nebo mají slabší chvilku potenciální lídři. A i v celkem nudných etapách se toho poměrně hodně děje za pelotonem, závodníci jezdí k mechanickým vozům pro občerstvení, pro technickou pomoc.
Stačil by přenos ze závodu na bázi 4G, bez přenosového letadla?
Pro Eurosport určitě ne, třeba z okolí Banské Štiavnice v druhé etapě Okolo Slovenska by toho diváci moc neviděli, protože tam prostě nebyl internetový signál. Při dobrém signálu je přenosová rychlost docela dostačující a asi se to bude s novými technologiemi zlepšovat, ale to byste museli organizovat závody podle pokrytí signálem, nevím zda by to bylo pro cyklistiku přínosné.
Letadlo které přenáší televizní signály z motocyklů a helikoptér společnosti AMP Visual TV
Ale kvalita televizního přenosu asi nebude záležet jen na kvalitě přenosového signálu?
No to určitě ne, to je jen základní nutná podmínka. Záleží na všech složkách přenosu, na kameramanech a při silniční cyklistice i na řidičích motocyklů a pilotech helikoptér. A potom pochopitelně na všech klasických funkcích přenosů - režii, střihu, zvuku a také informacích pro diváky a fanoušky, na to se nesmí zapomínat.
To my víme i z Live reportáží na RoadCyclingu, že čtenáři chtějí dobré fotografie, ale chtějí především aktuální informace. Jak je to složité při televizních přenosech?
Je tu technologie GPS, třeba v orientačním běhu udělala u televizních přenosů i internetových informací ze závodů revoluci. Prostě fanoušek může sledovat vývoj závodu. Ale třeba tak dokonalé informace, jako má ASO třeba na Tour de France o každém závodníkovi, stojí statisíce eur denně. My jsme měli při Okolo Slovenska alespoň několik GPS, umístěných třeba na motocyklech kameramanů. A potom bychom také měli čerpat z Radia Tour. To je ovšem zaměřené především do kolony, na informace pro sportovní ředitele a organizaci závodu. Ale třeba složení skupin, to kdo je v odjeté čelní skupině, je potřebná informace jak do kolony, tak i pro nás a diváky.
Tohle by asi mohlo zajímat pořadatele závodu. Nebo i třeba Český svaz cyklistiky při zkvalitňování propagace silniční cyklistiky.
Asi by nebylo dobré se upírat k něčemu tak dokonalému, jako má ASO, ale poučení z jiných sportů by mohlo být přínosné, zkuste se obrátit na svaz orientačního běhu, budou mít hodně zkušeností a informací a třeba si z toho pro cyklistiku něco převezmete. Ten systém dat a informací, kterým disponuje ASO, je v současnosti nejlepší. Každý závodník má na kole svůj GPS přijímač, ale nemá datovou kartu pro vysílání svých dat. Ta data vysílá právě přes stejný systém přenosu i televizních signálů, tedy přes letadlo kroužící nad pelotonem. Tak jak výroba televizního přenosu jiných závodů nespoléhá na internetové připojení, tak ASO nespoléhá na internetové pokrytí ani v případě informací o závodnících.
Shodou okolností jsme si také na Slovensku při L´Etape Tour de France vyfotili schéma výroby televizního přenosu, kterou tam prezentovala společnost ASO. Tato společnost při přenosech z Tour de France používá: (1.) - Dvě helikoptéry s kamerami Wescam, (5.) - televizních motorek používá ASO pět, (4.) - dva motocykly jsou určeny komentátorům, (13.) - informace s daty závodníků, které vysílá každý závodník, případně kamery umístěné na jejich kolech. Všechna tato data přijímají přenosová letadla, nebo další vrtulníky (3.) která jsou v každé etapě dvě. Z letadel jdou signály přes přenosové vozy (6.) na satelity a odtud se teprve dostávají jednotlivé záběry do režie (9.). Finální obraz připravený režisérem a doplněný informační grafikou je opět přenášen na satelity k vysílání po celém světě. O přenosy z TdF se starají tři satelity, jeden pro Evropu, jeden pro Ameriku a jeden pro Asii.
My jsme v perexu tohoto článku uvedli špatnou zkušenost z českých přenosů, která vygradovala při společném mistrovství České a Slovenské republiky v Mladé Vožici. Viděl jste tento přenos?
Další zajímavé povídání s režisérem televizních sportovních přenosů Karlem Jonákem vám přineseme v druhém díle.