Jede se po 71. Loňský ročník se především kvůli protestům zemědělců a v této souvislosti nemožnosti získat policejní doprovod v podstatě zhroutil. Takže poslední plnohodnotný proběhl v roce 2023 a jeho pořadí vypadalo následovně: 1. Tadej Pogačar, 2. Mikel Landa, 3. Santiago Buitrago.
Letos oproti ročníku 2023 pořadatelé ubrali na profilové obtížnosti. I tak toho zůstalo dost. Zajímavě k tomu přistoupili i co se týče gradace. Na úvod dvě profilově nejtěžší etapy, pak dvě lehčí a nakonec jedna tak mezi. Profily etap si lze prostudovat v přiložené fotogalerii. K tomu ještě dodáme, že velkou důležitost pro konečné vyústění jednotlivých etap, a tím pádem často i celkové klasifikace, hraje profil posledních kilometrů.
Jak vidno, dnešní středně náročná horská etapa navíc končila cílovým výjezdem. Stoupavý charakter mělo už celých posledních 5 km, ale závěrečných 1,2 km se zvedlo nad 4 %. O druhé se dá říci něco podobného, jen ten cíl bude těžší. Od 5. km mírně vzhůru, závěrečných 1,2 km nad 8 %! Třetí je profilově o dost snadnější, ale i ona se v posledním kilometru zvedne, i když je mírně. A aby to nebylo čtvrté líto, tak se v tomto ohledu úplně vyrovná předešlé. Takže jediná, která skončí po rovině, bude ta poslední. Jenže kolik rychlíků přežije úvodních 60 % trasy se spoustou kopců, zvlášť když se po úvodních 3 km začne stoupat do průměrného sklonu téměř 5 % a první sjezd přijde po dalších 17 km?
Jak vypadal před startem dnešní etapy přehled top kandidátů celkového pořadí? Thomas Pidcock (Q36.5), vítěz letošního AlUla Tour, Enric Mas (Movistar), 3. z loňské Vulety a letos poprvé na startu v nové sezóně, Pavel Sivakov (UAE Emirates - XRG), 15. z Okolo Valencie, který by tady mohl mít příležitost jet jednou také sám na sebe, Johannes Staune-Mittet, letošní výrazná posila Decathlon AG2R La Mondiale, kam přešel z Visma | Lease a Bike, coby vítěz Giro Next Gen (2.2U) z roku 2023, Alan Hatherly (Jayco AlUla), který při AlUla Tour v nejtěžších stoupáních šlapal nejvíc na paty Tomu Pidcockovi, a možný úplně největší favorit Maxim Van Gils, který se nikoli v dobrém rozešel s mateřským Lotto a hledá štěstí coby nová posila Red Bull - BORA - hansgrohe.
World týmů tu startuje 6, kromě jmenovaných ještě INEOS Grenadiers, v jehož sestavě by mohl vynikat Axel Laurance, Pro týmů 10 a jediný Conti mexický Petrolike s jedničkou Jonathanem Klever Caicedem, který má odježděno 5 let v EF Education. Z Čechů na startu jediný a to Adam Ťoupalík v sestavě Unibet Tietema Rockets, kde mu přidělili týmovou jedničku na dres, čímž dali jasně najevo, jak to mají vymyšleno s lídry.
Takže dnes tedy 163 km a 3120 výškových metrů. Spousta delších i kratších stoupání, 5 z nich započteno do soutěže o nejlepšího vrchaře coby VP 2. a 3. kategorie. Jediná rychlostní na 125. km a to mezi stoupáními.
Bezprostředně po startu odjelo 8 lidí z 8 Pro týmů: Alan Jousseaume (Team TotalEnergies), Guillermo Thomas Silva (Caja Rural - Seguros RG, Unai Iribar (Equipo Kern Pharma), Andreas Leknessund (Uno-X Mobility), Siebe Deweirdt (Team Flanders - Baloise), Víctor de la Parte (Euskaltel - Euskadi), Ander Okamika (Burgos Burpellet BH) a Leander Van Hautegem (Wagner Bazin WB).
Po 90 odjetých km měli náskok 4 minuty, což bylo denní maximum. O vrchařské body soutěžili Jousseaume se Silvou. Úspěšnější byl nakonec druhý jmenovaný. O tempo pelotonu se do této doby staraly především týmy Q36.5 a Movistar.
Při výjezdu na čtvrtou VP přešli do útoku jezdci UAE Emirates - XRG. Nejprve Igor Arrieta, po něm přišla řada na Pabla Torrese, od listopadu teprve 19letého španělského supertalenta, kterého letos přeřadili z devo do prvního týmu, kde podepsal do roku 2030!
Připravili tak půdu pro Pavla Sivakova. Zatímco vpředu se skupina rozpadla a na čele zůstal osamocený Leknessund, 25 km před cílem za ním jela s odstupem 40 sekund dvojice Sivakov - Silva a o dalších 20 sekund zpět 12členná skupinka s dalšími favority včetně Arriety, Wellense (UAE Emirates-XRG), Van Gilse a Pidcocka. A 15 sekund na ně ztrácela další skupina. Takto se najíždělo do posledního těžšího stoupání.
V něm se Sivakov zbavil Slivy, ale přijeli k němu Van Gils s Wellensem (UAE Emirates-XRG), společně ještě pod vrcholem dostihli Leknessunda, který se začal propadat, až skončil ve skupince pronásledovatelů, kde byli kromě Pidcocka také Marc Soler (UAE Emirates-XRG), Clément Berthet (Decathlon AG2R La Mondiale) a Steff Cras (TotalEnergies).
Vrchařskou prémií projela čelní trojice s náskokem 20 sekund na pětici za nimi a 40 na další skupinku pronásledovatelů. Startovní pole bylo v tu chvíli velmi potrhané. Ve sjezdu a následném úseku ve městě plném kruháčů náskok trojice narostl až na 40 vteřin.
Jezdci UAE Emirates se pokoušeli Van Gilsovi nastupovat, ale vypadalo to, že jim na opravdu účinný atak chybí síly a naopak Van Gils vypadal nezničitelně. Ve stoupání k cíli to jako první zkusil Wellens, ale Van Gils i tady dokázal účinně zareagovat a etapa i žlutý dres byly jeho.
Spurt pronásledovatelů vyhrál Soler, další skupiny Arrieta. Co to však bylo platné, když svou početní převahu nedokázala sestava UAE Emirates zužitkovat v to nejcennější. Na druhou stranu zítra je také den a větší množství lidí dobře postavených v průběžném pořadí je pochopitelně velká výhoda.
Tom Pidcock projel cílem na 8. místě. Kromě UAE Emirates si z pohledu celého týmu vedli velmi dobře i jezdci Decathlon AG2R La Mondiale, kteří obsadili 5. (Berthet) a 11. (Staune-Mittet) místo, do desítky dostal dva lidi i TotalEnergies (7. Crass a 10. Gachignard).
Van Gils už letos závodil. V úvodní etapě Etoile de Bessèges (2.1) dojel mezi sprintery na 4. místě a v druhé společně s mnoha dalšími týmy byl kvůli nedostatkům v zabezpečení trati ze závodu odvolán, když se mu předtím podařilo spadnout. Dnes se tedy mohl v dresu svého nového chlebodárce předvést v plném lesku! On tady závodil už loni. Z pěti etap se kvůli výše zmíněným potížím započítala jen časovka a tu vyhrál.
"Profil etap mi vlastně vyhovuje. Spousta i strmých stoupání, ale ne příliš dlouhých," řekl Van Gils před startem letošního ročníku. A odhadl to jak vidno hodně dobře.