Závod, který startuje ve středu 12. května, je zařazen do kategorie 2.1. Skládá se z pěti etap, z toho čtyři s velkou pravděpodobností skončí hromadným dojezdem. O celkovém vítězi však rozhodne předposlední etapa, končící na vrcholu 10km stoupání o průměrném sklonu 5,6%.

Sestavy se proto hemží dobrými sprintery, vrchařských specialistů už tolik nenajdeme.

Mezi favority hromadných dojezdů tedy počítejme Mika Teunissena (Jumbo), Alberta Daineseho a Kragh Andersena (DSM), Martina Laase a Jordi Meeuse (Bora), Alexandera Kampa (Trek), Kadena Grovese (BikeExchange), Phila Bauhause (Bahrain), Rudy Barbiera, Itamara Einhorna a Taj Jonese (Israel), Kristoffera Halvorsena (Uno-X), Jakuba Mareczka (Vini-Zabú) či Timothy Duponta (Bingoal).

Uspět v rozhodující etapě mají podle papírových předpokladů mj. Ben Hermans (Israel), Javier Romo (Astana), Damien Howson (BikeExchange), Jhojan García (Caja Rural), Santiago Buitrago (Bahrain) či Torsten Traen (Uno-X).

V loňském roce tu vyhrál Jakub Mareczko tři ze čtyř sprinterských etap. Tu rozhodující Attila Valter před Quinn Simmonsem a Damienem Howsonem. A takové také bylo konečné pořadí soutěže jednotlivců.

Startoval tu Elkov Kasper. Adam Ťoupalík dojel v první etapě na 3. místě. V té nejtěžší Karel Hník na 12. pozici, což pro něj znamenalo konečné 13.místo.

Maďaři nemají v současnosti žádný kontinentální tým, přesto jich bude na startu třetí nejvyšší počet. Jednak staví nároďák a relativně dost se jich najde i v ostatních týmech. V těch z nejvyšší divize je to pouze Barnabás Peák v BikeExchange.

České týmy pozvány nebyly, zato oba polské kontinentální, které ve 40 milionovém Polsku zbyly – Mazowsze a Voster – ano.

Roli v tom, zda je tým pozván, hrají obvykle osobní kontakty, případně reciprocita: já pozvu tebe a ty zase mě. U Poláků to druhé hrát roli moc nemůže, protože Maďary tím, že nemají kontinentální tým, pozvat na polské závody nelze.

Svou roli mohly sehrát i jména závodníků. V týmu Mazowsze je nominován Pawel Bernas, který jezdil dva roky v CCC, ve Vosteru zase Maciej Paterski se 4letou zkušeností v Liquigasu.

K neúčasti Elkov Kasper nám řekl manažer týmu Vladimír Vávra: „Účast jsme poptávali, ale už v lednu nám napsali, že mají velký zájem World a Pro týmů, takže jsme s tímto závodem v našem programu přestali počítat, abychom neriskovali neúčast na jiných závodech. O tomto víkendu jedeme v plné síle pohárový závod v Mladé Vožici a poté odjíždíme na závody do Francie.“

Zájem startovat v Maďarsku měl i Topforex ATT Ivestments. Vzhledem k tomu, že v Maďarsku startuje jen pět kontinentálních týmů, byla šance na účast asi malá. Na druhou stranu s těmi polskými jezdí naše nejlepší týmy minimálně vyrovnaně.

Oslovili jsme tedy i manažera Topforexu Radima Kijevského: „Napsali jsme, že bychom měli zájem. Odepsali, že mají velký zájem týmů z vyšších divizí, takže dál už jsme na tom nepracovali. Aktuálně část týmu absolvovala soustředění v Krkonoších, druhá naváže v dalším týdnu. Nyní o víkendu nás čekají Táborské okruhy a pohár v Mladé Vožici a potom jedeme dvojprogram, kdy jedna část týmu bude závodit v Dánsku a druhá ve Slovinsku. A pak už se závodní kolotoč bude docela točit.“

Záznamy ze závodu Okolo Maďarska jsou na programu Eurosportu.