TUFO Pardus Prostějov zůstává i pro letošní rok v úrovni kontinentálních týmů. Jako třetí se tedy řadí k ATT Investments a Elkov Kasper. V loňském roce výsledkově za oběma hodně zaostával. Nedostatečná úroveň konkurence pak často vede v domácích závodech k přílišnému taktizování, kdy oba nejsilnější závodí v podstatě pouze mezi sebou a ti ostatní zase obvykle čekají jen na to, co oba nejsilnější udělají.
TUFO Pardus díky statutu kontinentálního týmu závodil i venku. Absolvovali 16 závodů - z toho 4 etapové - z kategorie UCI, všechno z nejnižší, tedy dvojkové kategorie. Kromě třech domácích, tzn. Visegrad 4, West Bohemia Tour a Okolo jižních Čech, závodili i na Slovensku, v Polsku, Slovinsku, Rakousku a Itálii. Jenže výsledkově spíše paběrkovali. Pokud uděláme výsledkovou inventuru, pak nejvýše si stojí dvě 10. místa a to Petra Vávry při Memoriał Andrzeja Trochanowskiego a Martina Chrena, při slovenském šampionátu.
Matyáši Koblížkovi a Janu Vonešovi se dařilo na dráhových SixDays v Brémách
Pokud ovšem prostějovský tým porovnáváme s dvěma domácími nejlepšími, pak to není srovnání zcela krystalické. Na rozdíl od nich TUFO Pardus má silnou a úspěšnou mládežnickou základnu a současně jezdí intenzívně i závody na dráze. Jinak řečeno, pokud by teoreticky všechny prostředky a síly směřovali jen do silničního týmu, byla by situace zcela jistě kvalitativně významně odlišná.
Přesto nová mužská silniční sestava vzbuzuje oprávněné naděje. A kluci v černo-modro-žlutých dresech by mohli hodně čeřit vodu, což by bylo velmi příjemným a užitečným oživením českého pelotonu.
Čtyři jezdci z 10členného kádru tým opustili, 6 zůstalo (Pszczolarski, Voneš, Koblížek, Soukup, Pokorný a Kocur) a stejný počet nových přišel. Už jen početní rozšíření je příznivý signál. A konkrétní jména pak tuto příznivou situaci jen povyšují.
Jednak přišel z ATT Investments Jan Kašpar (24). Honzovi v předešlém týmu připadla především role pomocníka a tuto roli plnil velmi dobře. O jeho potenciálu nechť vypovídá 3. místa z MČR U23 a při V4 GP Czech z roku 2022, jakož i 6. místo z loňského mistráku.
Zbylých pět kluků přišlo z plzeňského ACS Development. Tenhle projekt určený klukům, kteří opouštěli juniorskou kategorii, sice skončil, ale jak vidno většina mladíků dostává šanci i pro další rok. Z oněch pěti se prvním rokem mezi muži výsledkově nejvíc dařilo Jakubu Elbadrimu: 2. Trnava Tour, 4. MČR U23 a 5. MČR ITT U23.
Na podrobnosti ohledně předešlé sezóny a výhledů na tento rok jsme se ptali Michala MRÁČKA, který má silniční tým na starosti.
Rozsah cyklistického zaměření klubu je poměrně široký: mládež, dráha, silnice. Jak to máte v klubu nastavené z hlediska priorit?
Popravdě nijak to nerozdělujeme. Muži, mládež, silnice, dráha, na vše pohlížíme rovnocenně. Samozřejmě, všechno se vzájemně ovlivňuje. Pokud je v programu dráha, tak někteří závodníci jedou na dráhu a schází tak na silnice a naopak. Měnit na této filozofii nic neplánujeme. Klub sídlí na velodromu v Prostějově a má také zodpovědnost k tradici dráhové cyklistiky v Prostějově.
Jak hodnotíte sezónu 2024? A speciálně jak působení i výsledky na silnici?
Jsem realista. Ovšem i tak jsem od loňské sezóny očekával více. Reálně se dá připomenout 3. místo v týmech Škoda Cupu, 10. místo Petra Vávry v Memoriálu Trochanovskiego a stejné umístění Martina Chrena ve slovenském mistráku. Dobrý pocit jsem měl také z výsledku Kocura a Pokorného na Okolo Jižních Čech. Nemohu však nezmínit účast a velmi dobrý výsledek Honzy Voneše na olympiádě v Paříži.
Týmem v minulosti prošli jezdci jako Otruba, Zahálka, Babor, Bárta, Řeha, kteří se následně prosadili v silnějších domácích týmech a někteří z nich se poté posunuli až do ProTour týmů. Uspokojuje vás, že jste pro ně byli výchozí, resp. přestupní stanicí a není tam zároveň určitá míra „lítosti“, že takové jezdce neudržíte?
Lítostí bych to nenazval… Samozřejmě bychom si přáli takové závodníky udržet déle. Nicméně je to otázka ekonomických možností. Na druhou stranu, pokud se naši závodníci posunují do kvalitnějších týmů, je to pro nás fajn pocit. Některé jsme dokonce vyvázali i z platných smluv, abychom jim nebránili v dalším rozvoji.
Každý rok minimálně v posledních pěti letech obměníte dobře polovinu týmu. Je vůbec ambicí klubu vybudovat tým, který by výsledkově byl více konkurenceschopný?
Je pravdou, že občas jsme angažovali závodníky kteří „papírově“ měli nižší potenciál. Záleží pak hlavně na nich samotných, jak šanci u nás uchopí a využijí. Pokud nemáme pocit a klidně i po roce, že takový závodník opravdu nebojuje o posun výkonnosti, nahradíme ho jiným. A co se týká té konkurence, věřím, že letos ATT a Elkov potrápíme více. Ale rozhodně se nebudu tvářit, že budeme stabilně porážet tým podporovaný jako resortní centrum a druhý jako jeden z nejlepších kontinentálních týmů Evropy. Pozitivním na této situaci shledávám to, že se nejen my můžeme na domácích silnicích měřit s týmy, které dokážou vítězit i závodech mnohem větších.
Jste tým, který se dlouhodobě zaměřuje na mladé závodníky. Relativně značná část jich s cyklistikou záhy končí. Jakou roli v tom hrají řekněme morálně volní vlastnosti současných mladých závodníků?
Částečně jsem už odpověděl. Závodníci, kteří v juniorech patří třeba jen do nadprůměru, musí po přechodu do mužů obětovat cyklistice mnohem více, než byli mnohdy zvyklí. My jim dáváme příležitost a oni ji musí správně uchopit. A ano, bylo by i pro nás lépe tým více stabilizovat. Také v letošním týmu máme mnoho velmi mladých jezdců, kteří podle mě vykazují solidní potenciál a odhodlání. Proto věřím, že by se tento proces mohl nastartovat. Co se týká těch morálně volních vlastností? Vlastně skoro všichni mladí se vidí ve World Tour. Ne všichni ovšem opravdu chápou, co je tomu třeba obětovat.
Jak vůbec vnímáte obměnu týmu pro tuto sezónu?
Letos se na nás obrátilo poměrně hodně velmi zajímavých jezdců. Nakonec jsme se dohodli s Honzou Kašparem, za což jsem moc rád. Již na konci loňské sezóny jsme se dohodli s Vláďou Krocem na jakémsi spojení. Myslím si, že v ACS nastartovali super projekt, ale naráželi na obvyklé komplikace v náročnosti na čas, lidské zdroje atd. Dokonce jsem Vláďu Kroce přesvědčoval, ať tým udrží. Nicméně chápu, že realizovat jeho představy o dospělém týmu při zaměstnání pro něj bylo mimořádně náročné, a tak šli kluci k nám. Nicméně, Vláďa je přes palubu nehodil a bude s naším týmem spolupracovat. Bude mít, mimo jiné, ve své dikci sestavování tréninků pro většinu týmu.
Budou nově příchozí jezdit i dráhu?
Z nově příchozích se chce této disciplíně opravdu vážně věnovat Ondra Šilhavý. Doplní tak Honzu Voneše, Matyáše Koblížka a Vojtu Pszczolarského. U ostatních budeme dráhové starty řešit individuálně.
Jaký plánujete program na silnici?
Určitě máme v plánu domácí stěžejní závody. Jinak se bude program docela podobat tomu loňskému.
Co vás motivuje k tomu zůstávat UCI kontinentálním týmem? Na jednu stranu to umožňuje kvalitnější závodní program, na druhou to znamená vynaložit finanční prostředky navíc.
Samozřejmě by bylo jednoduché hodit do toho vidle a mít hned na podzim ušetřeny nějaké statisíce… Každoročně se snažíme sestavit solidní silniční program, odpovídající našim možnostem ekonomickým a s ohledem na strukturu jezdců. K tomu nám statut kontinentálního týmu aspoň trochu pomáhá.
Jaké jsou tedy vaše výsledkové ambice?
Vy víte, že si na nějaká velká prohlášení nepotrpím. Zajímají nás UCI body a rádi bychom se opět po nějaké době v UCI závodech podívali na pódium, a to platí i pro domácí závody. Myslím si, že náš letošní tým je dostatečně vyvážený tak, abychom byli schopni závodit v náročnějších terénech i ve sprinterských závodech.
Kombinujete zkušenější Pszczolarského, Voneše, Kašpara s devíti kluky mezi 19. a 20. rokem. Po prvních zkušenostech, funguje to?
Všichni, i ti nejmladší kluci, již mají za sebou minimálně jednu sezónu v mužích. V základu tedy ví, co je čeká. Starší kluci v týmu jsou pro nás důležití. Už první srazy ukázaly, že jejich přítomnost tým stabilizuje a směřuje správným směrem. Určitě bychom si přáli, a budeme to i vyžadovat, aby se závodníci U23 ve své kategorii výrazněji prosazovali. Samozřejmě, s tím jde ruku v ruce také sbírání zkušeností. Po prvních srazech mám z týmu velmi dobrý pocit. Určitě, každý má nějakou osobnost a své vlastní cíle a sny. U většiny však vidím, že chtějí pracovat tak, aby dosáhli na maximální výkonnost.
Jak probíhá příprava?
První, spíše seznamovací sraz byl na konci října, kde jsme závodníkům sdělili naše představy o fungování a odladili velikosti oblečení, kol atd. V prosinci celý tým, vyjma dráhařů, odcestoval na společné soustředění do Calpe. Nyní se část týmu v Calpe připravuje individuálně a 16. února začíná další společné soustředění v Calpe. V březnu chceme začít závody ve Slovinsku, na které naváže Bíteš.
Měníte něco v materiálové výbavě?
Po několika letech skončila spolupráce se značkou Force. U brýlí ji nahradí VIF, bidony pak dodá Enervit. Jinak to zásadní se nemění. Kola Pardus, výplety Equator, oblečení zůstává od Atexu. Obutí kol bude pochopitelně Tufo. Náš sport nejde dělat bez automobilů a zde se můžeme i nadále spoléhat na Motortec Brno, který nám poskytuje automobily Kia a také servis k nim.
O které další subjekty se budete ekonomicky opírat i v roce 2025?
Není žádným tajemstvím, že nás významně podporuje Olomoucký kraj a statutární město Prostějov. Co se přímo financí týká, tak nás podporují také další subjekty. Ať už Tufo, Agroservis Šálek, Obaly2Go.cz, Hruška, DT - Výhybkárna a strojírna, Sezako, Floor 4 Life a další. Cíleně pro mládež jsme navázali novou spolupráci se společností Elkov a rozšířili spolupráci se společností Alika.