Nejprve se ohlédněme za uplynulou sezónou. Tým do ní vstoupil s dvanáctičlenným kádrem se šesti novými lidmi, z nichž čtyři přišli z juniorské kategorie. Po roční zkušenosti v EF Education-NIPPO Development se vrátil Jakub Ťoupalík a z Dukly Bánská Bystrica přišel Lukáš Kubiš. A tahle sestava dokázala víc, než se asi očekávalo, o čemž mj. vypovídá i 11. místo mezi evropskými kontinentálními týmy v žebříčku UCI.
Výsledkově se tým opíral především o Lukáše Kubiše a Tomáše Přidala. Ale ani tentokrát neopomeňme zmínit, že úspěch jednotlivce je v silniční cyklistice v naprosté většině případů dílem kolektivu. Oba se také stali šampiony svých zemí, Lukáš dokonce dvojnásobným. A když k tomu přidáme mistrovský titul Michaela Boroše v cyklokrosu a Daniela Rubeše v časovce U23, pak máme seznam, na který je tým právem hrdý.
Pokud bychom se podívali na bodové ohodnocení podle procyclingstats.com, pak by nejcennějším výsledkem bylo 7. místo Tomáše Přidala na Okolo Řecka (2.1) a 2. místo Lukáše Kubiše Okolo jižních Čech (2.2). Hodně ceněna jsou i vítězství Lukáše Kubiše v Rakousku při Int. Raffeisenbank Kirschblütenrennen (1.2) a Visegrad 4 Bicycle Race Grand Prix Poland (1.2), jakož i 4. místo Tomáše Přidala v etapáku Istrian Spring Trophy (2.2).
V závodech UCI stanuli jezdci Elkov Kasper na nejvyšším stupínku celkem 8x. Kromě už zmíněných sem patří ještě vítězné etapy Lukáše Kubiše při Turul Romaniei a Matěje Zahálky při Istrian Spring Trophy.
Mezi pozitiva hradeckého týmu lze zařadit i akademické mistrovské tituly Jakuba Ťoupalíka a Daniela Mráze i skutečnost, že šest závodníků bylo nominováno na mistrovství světa nebo Evropy.
Lukáš Kubiš zaznamenal s podporou celého týmu obrovský výkonnostní vzestup, kterým si vybojoval účast na olympijských hrách, mistrovství Evropy i světa a také přestup do nizozemského týmu druhé divize Unibet Tietema Rockets, kam rok před ním odešel taktéž z Elkov Kasper Adam Ťoupalík.
Jak tedy vypadá tým pro rok 2025? Lukáš Kubiš odchází směrem vzhůru a v týmu kromě něho nebude pokračovat ještě čtveřice dalších jezdců. Na vlastní žádost končí Daniel Rubeš a tým opouští i Jan Lukeš, Lukáš Sedlák a Tomáš Obdržálek.
Pro další sezónu tak zůstávají Michael Boroš, Matěj Zahálka, Jakub Ťoupalík, Tomáš Přidal, Daniel Mráz, Adam Kubelka a Jakub Kuba. K nim přibývají jednak Michal Schlegel, Matúš Štoček a Milan Kadlec a pak také tři kluci z juniorské kategorie. Ty vedení týmu ještě nechce jmenovitě promovat, ale všichni patřili do užší juniorské reprezentace a jako takoví se zúčastnili i mistrovství Evropy a světa. Rozšiřují tak počet závodníků v kategorii U23 na osm, tedy víc jak polovina z 13členného kádru.
U těch, jejichž jména odtajněna už jsou, najdeme společný jmenovatel, byť je každý z nich věkově někde jinde. V novém prostředí by totiž mohli najít nový impuls k jistému restartu své cyklistické kariéry, protože letošní sezóna nepatřila výsledkově k jejich nejpovedenější. Ale o tom, že mají vysoký potenciál, není pochyb.
Michal Schlegel (29) před svým přestupem do Caja Rural - Seguros RGA, kde strávil tři roky, měl v dresu hradeckého týmu snovou sezónu 2021, kdy mj. vyhrál Okolo Malopolska (2.2) a maďarskou V4 (2.1) a byl 3. v konečném pořadí Okolo Horního Rakouska (2.2) a při Sibiu Tour (2.1). Krom toho má zkušenosti z Grand Tours, když v roce 2017 jel Giro a v roce 2023 Vueltu.
Matúš Štoček (25) dvě výborné sezóny ze čtyřletého působení v ATT Investments korunoval v roce 2023 dvojnásobným slovenským titulem. A Milan Kadlec (20) se do development týmu dsm-firmenich nedostal náhodou, ale jako špičkový český junior, který se v mezinárodní konkurenci dokázal opakovaně prosazovat na stupně vítězů jak na silnici, tak na dráze.
Tahle sestava - vyjma Michaela Boroše vracejícího se z ME v cyklokrosu, kde obsadil velmi pěkné 8. místo - se sešla minulý týden na úvodním týmovém setkání v sídle týmu v Hradci Králové. Kromě organizačních záležitostí a pohybových aktivit došlo i na materiál, oblečení, doplňky stravy apod. V tomto segmentu k žádným zásadním změnám nedochází.
Takže shrnuto: hlavními partnery nadále zůstávají společnosti ELKOV elektro a KASPER CZ. Materiálové vybavení týmu bude opět zajišťovat KCK Cyklosport bicykly Wilier Filante SLR (stejný model letos vozily WT týmy Astana Qazaqstan a Groupama-FDJ) osazené sadou Shimano Dura-Ace a komponenty PRO, zapletenými koly Mavic SLR, obutých plášti Michelin. Každý závodník má k dispozici tři totožná silniční kola i časovkářskou kozu, konkrétně Wilier Turbine SLR. Oblečení vyrobí opět Kalas sportwear, přilby a brýle dodá Force, které zajistí i volnočasové oblečení.
"Do týmu také vstoupila společnost BITmarkets, která je zároveň partnerem silniční a dráhové reprezentace. Tím došlo i k navýšení rozpočtu týmu," sdělil pro RoadCycling.cz Petr Kaltofen.
Ke změnám došlo i v realizačním týmu, ale nejsou početně převažující. Nejpodstatnější je, že role sportovních ředitelů budou i nadále zastávat Vladimír Vávra a Petr Kaltofen. Otakara Fialu, který - jak už jsme informovali - odešel do ATT Investments, nahradil opačným směrem putující ještě letos aktivní závodník a dlouholetý kapitán týmu Jiří Petruš.
Co se týče závodního programu, tak v letošní sezóně absolvoval Elkov Kasper kromě domácích šampionátů a reprezentačních startů 22 závodů z kalendáře UCI, z toho polovina byla etapových. Jak už to u kontinentálních týmů chodí, většina spadala do nejnižší kategorie UCI, tedy dvojkové. Z nich pak tedy vyčnívají ty z vyšší kategorie. Šlo o čtyři etapáky: Okolo Řecka, Slovenska, Rakouska a Czech Tour.
Na příští rok má tým podle sdělení vedení týmu zajištěny minimálně taktéž čtyři jedničkové, jakož opět i pozvánku na prestižní francouzské etapáky, kde se obdobně schází mimořádně kvalitní konkurence. Vrcholem sezóny by pak mělo být společné mistrovství České a Slovenské republiky a zářijové mistrovství světa ve Rwandě.
Než k tomu ale dojde, tak po přípravě v domácích podmínkách, zátěžových testech, nastavování posedu s využitím bike fitingu a aerodynamického tunelu atd. budou od prosince do února následovat tři týmová soustředění v okolí španělského Alicante. Hodně kluků ovšem stráví většinu času zimní přípravy ve Španělsku i individuálně, což je v dnešní době naprostá nezbytnost, protože v domácích podmínkách se kvalitně natrénovat prostě nedá.
A 5. března se pro české kontinentální týmy roztočí znovu závodní kolotoč tradičním otvírákem, chorvatskou Trofej Umag.