194 km z Córdoby do Alhaurínu de la Torre, převýšení 1500 metrů. Žádná vrchařská prémie. Dvě sprinterské v první polovině etapy, kde se udělovaly body, nikoli bonifikační vteřiny. Nejvyšší bod trasy ve výšce 550 metrů se nacházel na zhruba 130. km. Směrem k cíli cyklisté odtud klesli o přibližně 500 výškových metrů.

Důležité se tak jevily dva úseky. Na 123. km tzv. Zlatý kilometr, kde bylo možno získat až 9 bonifikačních sekund a pak cíl. Poslední 2 km směřovaly pozvolna vzhůru, v poslední šestistovce se sklon dotkl 3 %. A v cíli se bralo 10, 6 a 4 bonifikační vteřiny.

Včera získal Tom Pidcock (Q36.5) na Zlatém kilometru 6 vteřin a v cíli ho těsně před páskou připravil byť alespoň o 4 vteřiny Maxim van Gils (Red Bull-BORA-hansgrohe). Dalo se očekávat, že snažení tohoto drobného Brita se může opakovat, jelikož před etapou ztrácel na průběžném 3. místě už jen 3 vteřiny na 2. Clémenta Bertheta (Decathlon AG2R La Mondiale). Na aktuálního lídra Pavla Sivakova mu chybělo vteřin 26.

GkYvqddWYAAxyL-.jpg

Po 6 km od startu se podařilo odjet dvojici Connor Swift (INEOS Grenadiers) a Diego Uriarte (Equipo Kern Pharma), ke kterým si o 5 km dál doskočil ještě Adam Ťoupalík (Unibet Tietema Rockets), ale po dalších 5 km byli zpátky v pelotonu.

Nějaký klasický denní únik se dlouho nedařil. Ale v polovině etapy už jela před pelotonem s odstupem 2 minut 14členná skupina, v níž mělo zastoupení 13 týmů, dva tu byli z Caja Rural-Seguros RGA, přičemž nejlépe postaveným v průběžné klasifikaci byl Anders Johannessen (Uno-X Mobility), který měl na lídra zásek +11:14 min. Svého člověka tu mělo i pět ze šesti World týmů, které tu startují. Chyběl pouze zástupce toho nejlepšího, tedy UAE Emirates-XRG.

Jelikož na Zlatém kilometru měla čelní skupina náskok 2:30 min., bonifikační sekundy propadly jak hlasy pro neúspěšné strany při volbách. O tempo pelotonu se staraly dva z týmů z nižších divizí, které vpředu chyběly, a to byl Wagner Bazin WB a Petrolike. Ovšem jezdci UAE Emirates-XRG se pohybovali bezprostředně kolem čela pelotonu a jakoby kontrolovali, zda vše probíhá podle jejich představ.

GkUc4P3WwAANIKt.jpg

Postupně se dařilo náskok zmírňovat, i když to dost drhlo. Když zbývalo zhruba 20 km do cíle a odstup činil kolem 1:30 minuty, najeli na čelo pelotonu jezdci UAE Emirates-XRG, tempo zklidnili a nechali uprchlíky, kterých v té době už bylo o tři méně, aby si to rozdali o vítězství v etapě. A ti si to rozdávat skutečně začali. 

V první fázi se zhruba 10 km před cílem rozdělili na dvě podobně početné skupiny. Vpředu jich zůstalo 6 a uháněli, co to dalo. Jedním z výsledků bylo, že ztráta pelotonu rychle narůstala. S blížícím se cílem přibývalo v čelní skupině nástupů. 2 km před cílem se podařilo poodjet Diegu Uriartemu, tedy tomu samému, co naskočil už do prapůvodního, napoprvé neúspěšného úniku.

A nastalo to, co je pro takovou situaci příznačné. Jezdci za uprchlíkem se začali dohadovat, kdože ho bude sjíždět. A protože pochopitelně nikdo nebyl ochoten obětovat se ve prospěch svých soupeřů, Uriarte se mohl chytat před cílem za hlavu, nevěříc, že se mu něco takového povedlo. Ve 23 letech poprvé v profi kariéře.

Snímek obrazovky_22-2-2025_154056_www.instagram.com - kopie - kopie.jpg

Peloton dorazil s odstupem 4,5 minuty. Na vedoucím postavení Pavla Sivakova a UAE Emirates-XRG se pochopitelně nic nezměnilo.