Specialized uvedl nový model časovkářské helmy, která je spojena s kuklou už na startu Tour de France 2022. Závodníci Specializedu, na úrovni WorldTour, tedy týmy Soudal Quick-Step a Bora-Hansgrohe, budou moci kukly používat jen do 2. dubna 2024, poté budou zakázány. 

Podle UCI přilba od Specializedu porušuje článek 1.3.033 předpisů Mezinárodní cyklistické unie. Toto pravidlo zakazuje používání "nepodstatných" komponentů, které nejsou určeny pro účely oblečení nebo bezpečnosti. Kukla rozhodně nesloužila jako oblečení, ale v kombinaci s přilbou TT5 pomáhala aerodynamicky optimalizovat časovkářský posed.

_FF67145.JPG

"Po provedení důkladného procesu, který zahrnoval konzultace se společností Specialized, jakož i prozkoumání dokumentace spojené s certifikací přilby, bezpečnostních pokynů a informací z veřejných zdrojů, byl učiněn závěr, že head sock (jak se kukla v angličtině nazývá, pozn. red.) je "nepodstatnou" součástí (článek 1.3.033 předpisů UCI)," stojí v prohlášení UCI. 

A když už je UCI v ráži, rozhodla se podívat blíže také na nové přilby od společností Giro a Rudy Project, které na Tirreno-Adriatico a Paříž-Nice představil tým Bahrain Victorious. Obrovská přilba od Gira vyvolala mnohem více reakcí než model Rudy Project a podle Mathieu Heijboera z týmu Visma-Lease a Bike ušetřila Jonasi Vingegaardovi na desetikilometrové časovce 5 až 10 sekund.

20240305PNC0070-A.S.O._Billy_Ceusters.jpg

Ačkoliv výsledky jezdců Visma-Lease a Bike v nové přilbě zatím nebyly nic moc, marketingový zásah byl obrovský, o přilbách se mluvilo víc než o vítězství Juana Ayusa na Tirrenu. A to způsobilo také zájem UCI. "Pokud jde o přilbu vyrobenou společností Giro Sport Design, kterou použil tým Visma-Lease a Bike v prologu Tirreno-Adriatico, stejně jako přilbu Rudy Project Wingdeam HL 85 (použitou týmem Bahrain Victorious) a přilbu Poc Tempor (použitou několika týmy), UCI uznává, že ačkoli nemusí být přímo v rozporu se stávajícími předpisy UCI, vyvolává to závažný problém týkající se současného a širšího trendu v konstrukci časovkářských přileb, který se zaměřuje více na výkon než na primární funkci přilby, a to zajistit bezpečnost uživatele v případě pádu," vysvětluje UCI v překvapivém prohlášení.

_FF66926-1.jpg

To se samozřejmě zástupcům týmu Visma-Lease a Bike nelíbí. "Před rokem bylo schváleno pravidlo, které se týká rozměrů a bezpečnosti. V jejich rámci jsme se my a výrobce přileb Giro pustili do práce," zareagoval Mathieu Heijboer, sportovní manažer nizozemské sestavy.

"Je docela zarážející, že nyní přichází toto prohlášení. Vychází z emocí a všech reakcí na sociálních sítích. Nemám vůbec žádný problém s vtipálky na internetu, ale pokud má UCI problém s designem, měla na to upozornit už při předložení helmy ke schválení," pokračuje Heijboer. Obává, že nová přilba Aerohead 2.0 bude zakázána. "To je nyní jedna z možností, ano. Už jsme to viděli dříve u přilby od Specialized."

Mezinárodní cyklistická unie dodala, že zváží změnu pravidel: "UCI provede revizi svých pravidel pro konstrukci a používání přileb při závodech. Tím chce zajistit, aby stanovila jasný rámec, který bude v souladu s cíli, na které se zaměřuje. Jakákoli změna těchto pravidel bude po jejím přijetí příslušnými orgány UCI rychle oznámena."