Úvodní dvě etapy byly jako přes kopírák. Strmé stoupání nedaleko před cílem nadělilo startovní pole a pokaždé byli v popředí Julian Alaphilippe a Primož Roglič. Zatímco v úvodní etapě zůstali vepředu sami, v druhé etapě se s nimi udrželi Gorka Izagirre a Mikel Landa. Alaphilippe a Roglič ve dvou etapách získali zajímavý časový náskok, navíc Francouz si připsal dohromady 20 bonusových sekund a Roglič 12 sekund. 

A díky tomu jsou za těmito dvěma závodníky docela výrazné rozdíly. Třetí Gorka Izagirre ztrácí na lídra závodu 39 sekund, čtvrtý Landa 43 sekundy a pátý Pello Bilbao 54 sekundy. Dalších osm cyklistů ztrácí 58 sekund. A to by rozhodující etapy měly teprve přijít. Pravděpodobně nejdůležitější bude následující časovka na 19,4 kilometru. A v ní se očekává útok na žlutý trikot od Primože Rogliče. Stříbrný medailista z posledního světového šampionátu je papírově nejlepším časovkářem z popředí celkového pořadí. 

Letos slovinský cyklista překvapuje ve velmi strmých výjezdech. Na Tirreno - Adriatico vyhrál etapu v těžkém dojezdu, v úvodní etapě Kolem Baskicka byl ve 20% stoupání nejlepší z celého startovního pole. Je ve skvělé formě a je favoritem na vítězství. Rogličovi přeje štěstí, protože podobně kvalitní časovkář Ion Izagirre hned v první etapě ztratil a je až 15., s odstupem 1:26. Další dobří časovkáři také ztratili, například Ilnur Zakarin a Simon Špilak a na celkové pořadí nejedou Michal Kwiatkowski a Vincenzo Nibali. 

Papírové předpoklady ale neznamenají, že se vše naplní. Alaphilippe sice není zrovna špičkový bojovník s časem, ale na Paříž - Nice zajel mimořádně dobrou časovku, skončil třetí se ztrátou 16 sekund na Wouta Poelse. Ale Roglič je lepší časovkář, je ve formě a 8 sekund by neměl být problém. Od ostatních by byl úspěch v časovce docela překvapivý, nejspíš se budou spíše snažit eliminovat ztráty. Časovka je na baskické velmi rovinatá, těžko předvídat, zda to Rogličovi bude vyhovovat, v oblibě má spíše těžší profily.

Jezdci Movistaru, Romain Bardet, závodníci Bahrain Merida a další budou muset útočit ve zbývajících dvou etapách. Etapa pátá do Eibaru měří 162 kilometry a 20 kilometrů před cílem je vrchol stoupání 1. kategorie Azurki Gaina. Větší rozdíly mezi nejlepšími závodníky se neočekávají, ale když někdo použije nějakou překvapivou taktiku, mohl by soupeře zaskočit. 

Poslední etapa končí v Arrate, 1 kilometr za vrcholem kopce 1. kategorie Usartza. Tento dojezd je už známý, ale etapa bude velmi zajímavá. Měří jen 122 kilometrů a vrchařských prémií je hned osm! I tato etapa přímo vybízí k aktivnímu pojetí závodění. Předvídat vývoj je proto mimořádně těžké. A to je dobře. Že budou všechny tři zbývající etapy zajímavé, je naopak zcela jasné. 

Foto Bettini Photo, Quick-Step Floors/Getty Images