Důležitější ale je, jaké ztráty si připsali ti, kteří by se měli prosazovat v kopcích, které nejspíš rozhodnou o celkovém vítězi. Výborně si v tomto ohledu vedli jezdci Voster ATS, kteří obsadili čtyři místa v první dvacítce a mezi nimi jsou tři velmi dobří vrchaři Sowinski, Brozyna a Paterski.
Českého fanouška může těšit, že stejně jako Maciej Paterski ztratil sedm sekund na vítěze prologu Tilena Finkšta z Adria Mobil na 18. místě i Jakub Otruba.
Prolog posloužil i k úvodnímu rozdání dresů
Po kilometrovém rovinatém prologu v Sofii následují dvě půl etapy.
Nejprve 70 km se 770 výškovými metry s třemi vrchařskými prémiemi 2. a 3. kategorie, ovšem ta poslední má vrchol 15 km před cílem, kam už vede rovinatá trasa. Odpoledne to bude ale jiné kafe: na 89 km 1670 vertikálních metrů. Startuje se do kopce a na 17. km přijde na řadu vrchařská trojka. Odtud delší sjezd a pak 21 km s průměrným 4 % sklonem až do výšky 1520 metrů n.m. Zbývajících 26 km do cíle se odehraje nejprve v dlouhém prudším klesání, na které naváže pozvolnější.
Třetí den je na programu pouhých 108 km, ovšem s 1480 výškovými metry jízdy do kopce. Přičemž to hlavní se odehraje v druhé polovině etapy. Nejprve vrchařská trojka a po ní 13 km s průměrem přes 5 % do výšky 1200 m.n.m. Odtud necelých 30 km ve sjezdu a klesání k cíli.
Třetí etapa začne v 355 m.n.m. a skončí u hladiny moře v Burgasu. Je dlouhá 180 km a rovinatá: pouhých 700 vertikálních metrů.
Čtvrtá se obrátí opět do vnitrozemí, ale ne do hor: na 114 km 720 výškových metrů. Ani v jedné z těchto dvou etap se nebudou muset snažit ti, kterým půjde o vrchařský dres. Žádné prémie tohoto typu tam totiž nebudou.
Poslední den se trasa stočí na sever. Po 128 km a 1700 výškových metrech skončí etapák v 90tisícové Šumenu. Startuje se do 13km kopce o průměru 4 %, na 50. km čeká vrchařská trojka a odtud vede do cíle převážně zvlněný terén, což platí i o závěrečných 5 km, přičemž poslední kilometr se zvedá vzhůru, i když ne extrémně.
Jiří Petruš jako třetí nejlepší z týmu se zasloužil o to, že ATT Investments zvládl v součtu časů prolog jako čtvrtý nejlepší tým
Na startu je 11 kontinentálních týmů, 3 národní výběry a 7 klubových celků. Co se týče národností, převahu má 25 Bulharů, víc jak deset je tu Srbů (11), a k nim se přidává ještě dalších 25 národností.
K favorizovaným týmům patří pochopitelně ty kontinentální: vedle ATT Investments také polský Voster, německý Maloja, slovinská Adria, maďarský Epronex, kanadský XSpeed, rumunský Mentorise, slovenská Dukla Bánská Bystrica a pak také development týmy Novo Nordisk, EF Education a Astany.
ATT Investments by mělo v sestavě Jakub Otruba, Matúš Štoček, Daniel Turek, Tomáš Jakoubek, Jiří Petruš a Michal Schuran patřit k úzkému okruhu favoritů, největším soupeřem by jim měl být polský Voster ATS v sestavě v Maciejem Paterskim, obhájcem prvenství z roku 2020 Patrykem Stoszem či Piotrem Brozynou.
Skvělou formu prokázal v nedávné době 24letý Michele Gazzoli z týmu Astana Qazaqstan DT, kterému v srpnu skončil roční distanc za doping a hned nato ho tým poslal v prvním týmu na Arctic Race of Norway (2.Pro), kde v dojezdech na kopec jednu etapu vyhrál a jednou skončil 3.
Jedničku na dresu nese Kristian Koren, který po 10leté praxi v úrovni WorldTour v týmech Cannondale a Bahrain přečkal dvouletý distanc a od roku 2022 závodí i ve svých 36 letech za Adria Mobil.
Tomáš Jakoubek
Detaily k závodu lze vyčíst mj. na bgcf.bg.