Baltic Chain Tour je letos tří etapový závod, přičemž každá z etap proběhne v jedné z Pobaltských republik. Kopců v Estonsku, Lotyšsku a Litvě mnoho nenajdeme, takže jde o rovinaté či mírně zvlněné etapy, jejich výsledek může důležitým způsobem ovlivnit počasí, tedy déšť a vítr, a pochopitelně způsob závodění a taktika jednotlivých týmů.

Závod se jel poprvé v roce 1955, od roku 1988 si dal delší pauzu a od roku 2011 se znovuzrozený objevil v kalendáři UCI. Jde o závod kategorie 2.2, navíc ve východní výspě Evropy, čemuž pochopitelně odpovídá startovní listina.

Letos tvoří peloton 25 týmů vesměs po 6 lidech. 11 je kontinentálních: norský Uno-X DT, belgický Alpecin-Deceuninck DT, německý Maloja, nizozemský Scorpions, kanadský Ecoflo, švédský Motala, japonský Levante, estonský Tartu2024, lotyšské Kaunas a Voltas a také český ATT Investments.

Pak tu jsou tři národní výběry Estonska, Německa a Litvy a 11 klubových celků, resp. regionálních výběrů z Dánska, Norska, Finska, Švédska, Německa, Švýcarska a Estonska. Výsledkem je, co se týče počtu národností, 20 Norů, 19 Dánů, 17 Estonců, 14 Němců a Švédů atd.

ATT Investments sem letecky poslalo sestavu Mihkel Räim, Petr Klabouch, Daniel Turek, Pavel Kelemen, Matúš Štoček a Jiří Petruš.

Ze soupeřů vypíchněme např. Matiase Malmberga, 2. z letošní Tour of Estonia, a sprintera Filippa Fortina, s řadou pódiových umístění včetně dvou vítězství, oba z Maloji. Pak také trojici z estonské reprezentace Normana Vahtru a Raita Ärma, oba jezdící za francouzský kontinentální Van Rysel, přičemž Ärm tu obhajuje prvenství, a také Martina Laase, loni druhého, v civilu pod smlouvou s Astanou. A konečně cyklokrosařskou sestavu Alpecinu s dvěma silničáři, které můžeme počítat mezi užší okruh kandidátů na top deset, tedy Poláka Marceli Boguslawského a Němce Henri Uhliga. Rozvojový tým Uno-X sice nemá v sestavě žádná zatím známá jména, ale jak je jejich standardním zvykem, čekejme od nich velmi aktivní počínání.

Úvodní dnešní etapa z Tartu na hranice s Lotyšskem do města Valga měřila 199 km a převýšení činilo1255 metrů. Na trase byly vypsány tři rychlostní prémie a obavy budil 5 km gravelový úsek 30 km před cílem, který tu v minulosti hrál docela významnou roli. Navíc se vyrazilo do deště a mokra.

Od startu se jelo jako k ohni, ale únik ne a ne se vytvořit. Velmi často se přitom objevovaly na čele žluto-červené dresy Uno-X. Kolem špice byli vidět i kluci z ATT, ale vypadalo to, že spíše kontrolují případný únik, aby v něm nechyběli, a že hlavním cílem je přivézt do spurtu Pavla Kelemena, který tady má k ruce, co se týče přípravy spurtu, to nejlepší, co může pardubický tým nabídnout. A coby zálohu do spurtu domácího Mihkela Räima, který tu loni ještě v dresu estonské reprezentace skončil celkově na 8. místě.

Když jsme u vzpomínek, celkově třetí dokončil loňský ročník Mika Heming z ATT Investments, který přidal i jedno druhé a Tomáš Bárta třetí místo v etapách.

Prvních 100 km se občas podařilo někomu poodjet, ale úspěšný byl až únik na začátku druhé stovky. Z ATT v něm byl Matúš Štoček, který byl společně s Räimem do úniků určen. Jenže Matúš z něho kvůli defektu vypadl a tak kluci museli do práce a únik sjeli.

O 30 km dál úspěšně odjela další zhruba 15členná skupina s Mihkelem Räimem. A z ní už se rekrutoval vítěz. Na větru a na výkon z čela nejprve vypadlo 5 lidí, zezadu je z pelotonu dojelo dalších 5 a společně dojeli dopředu.

V posledních 10 km se skupina roznastupovala, na čele se po sérií nástupů osamostatnila dvojice Nor Arnes z Uno-X DT a Ärm z Estonska. Obhájce prvenství byl úspěšnější.

11 sekund za ním dorazilo dalších 10 lidí a mezi nimi na 11. místě Mihkel Räim.

V boji o pódium tak hned po první etapě zůstává necelá dvacítka závodníků, z ATT estonský závodník.