V Chorvatsku na prvních závodech našich cyklistů z převážně kontinentálních týmů zatím vládli Italové. Je jich tu nejvíc a jsou téměř z poloviny soustředěni do dvou ze tří týmů se statutem Pro: Bardiani a Vini Zabú. A je to znát. Kvantitou i kvalitou.
V Umagu vyhrál Mareczko (Vini Zabú) před Fortinem, Italem letos nově ve službách rakouského Vorarlbergu. Ve svých 32 letech vystřídal už řadu týmů, v roce 2019 jezdil rok v tehdy ještě Proconti Cofidisu. Mareczkovi je sice „jen“ 26, ale má za sebou dva roky ve WorldTour týmu CCC.
V Poreči vyhrál stejně starý Ital Fiorelli z Bardiani, Fortin byl pátý. Ve včerejším prologu Istrian Trophy dojel Mareczko třetí a Fortin pátý. A dnes v 1. etapě vyhrál Fortin, Fiorelli byl třetí a Mareczko pátý.
Dnes šlo Italům z Bardiani o prémii, takže až do 30. km to hlídali. Únik se podařil až na 60. km. Ujelo šest lidí, a jelikož začali být postupem času nebezpeční, musel do práce i Elkov-Kasper. Poslední dva byli dojeti 5 km před cílem.
Etapa byla dramatická ani ne tak profilem, jako počasím. Od 20. km začalo silně pršet a ochladilo se. Pak sice nakrátko déšť ustal, aby se na závodníky znovu spustil se stejnou intenzitou. A jelikož v lokalitě konání závodu dlouho nepršelo, silnice se staly mimořádně kluzkými. Výsledkem byla spousta defektů a hlavně pádů.
Ten nejhrozivější přišel dva kilometry před cílem v prudkém sjezdu, kde lehlo odhadem 60 cyklistů! Jelikož se to stalo už v ochranné zóně, všichni sice obdrželi čas vítěze, ale odřeniny a potlučeniny jim nikdo neodpáral. Pádem bylo postiženo i sedm z celkového počtu 14 českých cyklistů. Naštěstí se nikomu nestalo nic vážného.
Pouze tři naši kluci si připsali ztrátu: Petruš z Topforexu a Bárta a Schlegel z Elkovu. Schlegel proto, že 10 km před cílem měl defekt a už se nedokázal dostat zpátky.
Sestava Elkov-Kasper (zleva): Kukrle, Bárta, Schlegel, Zahálka, Adam Ťoupalík, Otruba
Jak to prožili přímí účastníci?
Adam Ťoupalík, 18. místo: „Když byl náskok uprchlíků nebezpečný, dostali jsme pokyn z auta, abychom začali pracovat na jeho sjetí. Takže s několika dalšími týmy jsme na tom zapracovali. Závěr byl strašně hektický. Mně se podařilo pádu vyhnout, ale o nějaké týmové podpoře kvůli tomuto karambolu nemohla být řeč. Do spurtu jsem najel kolem 15. pozice a už jsem neměl síly na zrychlení, takže je z toho opět umístění do dvacítky. Dneska to bylo nahoru dolů, ale těžší to bude zítra. Jsou tam tři kopce v rozmezí 10-15 minut, přičemž závěr je do kopce ve vesničce až k hradu a tam se to nadělí podstatně víc než dnes. Nedělní etapa je podobná té dnešní, takže v sobotu se nejspíš rozhodne.“
Vojta Řepa, Equipo Kern Pharma (44. místo): „Dneska to byla bláznovina, déšť, kluzké silnice, všichni na prvních závodech namotivovaní. Pádu dva kilometry před cílem jsem se vyhnul, snažil jsem se být v průběhu etapy v popředí. Takový pád jsem ještě nezažil. Snad 70 lidí! Byli v něm i dva kluci od nás, ale jsou v pohodě a zítra můžou normálně pokračovat. Jak jsem na tom s kondicí? Prolog v téhle podobě není pro mě. Krátké, rovina, počítal jsem s větší ztrátou než 9 vteřin. Po Francii jsem se trošku hledal, takže se to uvidí právě v zítřejší nejnáročnější etapě. Tam to nebude jen o vteřinách. Taktika? Dostat co nejvíc kluků z týmu dopředu.“
Petr Kaltofen, sportovní ředitel Topforex ATT Investments: „Celý den masakr. V posledním pádu minimálně 50 lidí. Sanitky v akci. Od nás tam byli tři kluci, naštěstí si odnesli jen odřeniny. Hromadný dojezd se očekával. Zítra se budeme snažit o dobrý výsledek.“
Fortin v prologu pátý, dnes vítězný: žluté triko.