Úvodní etapa 71. ročníku Okolo Bulharska odstartovala v Sofii a prvních 110 km směřovala na východ. V této zvlněné části byly vypsány dvě rychlostní a čtyři vrchařské prémie v rozmezí od 2 do 5 km s průměrným sklonem 5 až 6,5%. Pak se ale trasa stočila na sever a začalo se stoupat. Během 24 km ze 450 do 1250 m n. m. Z vrcholu se dalších 27 km už jen sjíždělo do cíle v Trojanu, takže po 161 km měli závodníci v nohách celkem 2463 výškových metrů.
Do denního úniku se vydala čtveřice Albert Gathemann (P&S Metalltechnik Benotti), Gustav Thompson (Team IBT - Tripeak), Luka Turkulov (PSKK Vassil-Levski) a Lachezar Angelov (Vitosha Cycling Team). Peloton si je pustil nejdál 90 km před cílem, kdy měli náskok převyšující 7 min. Pak se začalo stoupat na třetí vrchařskou prémii a odstup se začal rychle zkracovat.
Při nájezdu do nejdelšího stoupání vzal únik za své a na čele pelotonu se zprvu objevily dresy cyklistů ATT Investments. Rychle je však vystřídala letka japonského kontinentálního JLC Team UKYO. Nejdelší stoupání významně nadělilo startovní pole.
Vrchol jako první přejel a 7 bodů do vrchařské soutěže získal Márton Dina (ATT Investments). Na zisk vrchařského dresu to však nemohlo stačit, jelikož Angelov z úniku vyhrál všechny čtyři předešlé VP, byť nižší kategorie, takže dres byl s předstihem jeho.
Po dlouhém sjezdu se o etapové prvenství i průběžné vedení utkala pouze 17členná skupina, v níž měl ATT Investments Mártona Dinu a Matúše Štočka. Slovenský jezdec si v závěru počínal velmi aktivně a po pravoúhlé levotočivé zatáčce najížděl do 50metrové cílové roviny z první pozice.
Pozici ale neudržel, když se přes něj dostali vítěz etapy Matteo Malucelli (JLC UKYO) a Filippo Tagliani, další italský závodník, tentokrát ze sice rumunského, ale silně multinárodního kontinentálního Vini Monzon - Savini Due - OMZ.
Jestliže Malucelli má odježděno 7 sezón v ProTour týmech od Androni Giocatolli, přes Caja Rural, Gazprom a Bingoal WB, tak Tagliani má v tomto směru "pouze" dvouletou praxi v druhodivizním Androni Giocatolli, s nímž stihl absolvovat dvakrát Giro d´Italia.
JLC UKYO mělo v první skupině jasnou početní převahu v podobě 4 závodníků, dva tu kromě ATT Investments měl ještě německý P&S Metalltechnik Benotti. Jelikož ale v etapě třetí nejlepší z ATT Filip Řeha přijel se ztrátou 2:37 min., patří pardubickému týmu až 7. místo v týmové soutěži. Jakub Otruba úplně vypadl z pořadí, když připsal ztrátu 5:27 min.
V průběžném pořadí patří Matúši Štočkovi 3. místo, kvůli bonifikacím a prologu má odstup na Malucelliho 9 sekund. Márton Dina na 10. místě ztrácí sekund 14.
Matúš Štoček: "Bylo velké teplo. Když měl únik 6 minut, dohodli jsme se s japonským a německým Rad-Net týmem, že budeme tahat, což u nás měl na starosti hlavně Jirka Petruš, takže jsme je dostihli pod závěrečným kopcem. JLC UKYO v něm jelo ostré tempo, ale takové, aby je vydržel Malucelli. Přes vrchol tak přejela skupina kolem 30 až 40 lidí, kde byl se mnou ještě Márton a Dominik (Neuman), kterého ale pak zastavil defekt. Z loňska jsem věděl, že sjezd je těžký, tak jsem to nakopnul hned odshora. Podařilo se nám společně s Carbonim (JLC UKYO) a jedním Bulharem skupinu roztrhnout, zůstalo nás vpředu jen asi osm, po sjezdu nás dojelo ještě několik dalších lidí včetně Mártona. Do spurtu měl japonský tým převahu, tak jsem za to vzal už na třístovce, ale v poslední metrech mě dva přespurtovali. S výkonem i výsledkem, hlavně s ohledem na závěrečný kopec, jsem ale spokojený."
Vojta Řepa: "Bohužel se ukázalo, k čemu jsou "dobré" prology. Měli jsme po něm v koloně až čtrnáctku auto, což pak společně s v té době nefunkčním signálem pro vysílačky i televizní signál ovlivnilo řešení defektu Dominika. Pokud by přijel v první skupině, byl by schopen buď sám bojovat o vítězství, nebo minimálně účinně pomoci Matúšovi. Kluci odvedli dobrou práci pod kopec. V závěru kopce doplatil na defekt i Jakub Otruba. Pozitiva ale převažují, Matúš odvedl výborný výkon a náš lídr na celkové pořadí Márton Dina dojel v první skupině. Uvidíme, jak se bude dařit v dalších etapách, v nichž po těžkém kopci následuje dlouhý sjezd. Pro Mártona by bylo výhodnější, kdyby byl cíl přímo na kopci. Existuje tedy i varianta, že pojedeme na Matúše. Bude záležet na dalším vývoji."
V pondělí je na programu pouze 108 km dlouhá etapa s jedním dlouhým kopcem s vrcholem na 80. km, ale není v porovnání s tím nedělním tak dlouhý (13 km) a v průměru jen s o trochu vyšším sklonem (5,1%).
Závod je možno sledovat živě na webových stránkách závodu.