Zaměřeno na pohodlí

Look se nebojí přicházet s designy, které jsou netradiční a jdou proti proudu a také model 765 Optimum je v některých ohledech takové kolo, ačkoliv se na první pohled zdá dost nenápadné a elegantní. Look uvádí, že hlavní součástí přepracovaného designu bylo použití velmi pevných karbonových vláken spolu s konstrukcí rámu, která využívá technologii 3D Wave v sedlových vzpěrách, které podle značky Look pomáhají absorbovat nárazy a zvyšují trakci a kontrolu nad kolem. 

DSC_0172.JPG

Nové uspořádání karbonu prý zajišťuje účinnější absorpci vibrací vozovky než u předchozích materiálů a umožňuje současnému modelu 765 Optimum nabídnout o 20 % větší poddajnost než u předchozího modelu. Na pohodlí má však vždy největší podíl výběr plášťů a Look u modelu 765 Optimum umožňuje použití až 34mm plášťů.

Na testovaném kole byly nasazeny 30 mm široké pláště Hutchinson Fusion 5 připraveny pro bezdušové použití, které mají vynikající jízdní vlastnosti, jsou rychlé, lehké, dobře drží grip a šířka 30 mm je podle mého názoru pro silniční kolo ideální, ale je fajn, že pro horší silnice a lehčí prašné cesty jde nasadit i širší obutí. 

DSC_0169.JPG

Prostupnost rámu umožňuje také nasazení blatníků, Look dokonce kolo vybavil nenápadnými úchyty blatníků v přední vidlici a v sedlových vzpěrách. Zadní úchyt blatníku lze odmontovat a rám díky tomu má ještě elegantnější vzhled. 

Progresivní geometrie 

Endurance kola by měla být nejenom pohodlná díky použitému materiálu, komponentům a technologiím, ale také také geometrií rámu. A Look si na tom u modelu 765 Optimum dal záležet, zkrátil dosah a zvýšil výšku řízení, ale tak akorát, za řídítky se necítíte jako za stolem, kolo má stále velmi sportovní posed.

DSC_0179.JPG

V nabídce je celkem pět velikostí od XS po XL a dosah rámu (reach) je u každé velikosti o centimetr delší, začíná na 359 mm, velikost S má 369 mm a na testované velikosti M je to 379 mm. To je asi o centimetr kratší dosah, než jaký najdeme na standardních závodních kolech. A mnohem více vyhovuje běžné populaci, protože velmi dlouhá závodní kola je skvělá pro lehké a výkonné závodníky, ale pro normálního člověka je lepší si dosah trochu zkrátit. Poměr výšky a délky (reach to stack ratio) je 1,53 ve velikosti M, což odpovídá moderním endurance stavbám kol.  

Sebejistá ovladatelnost 

V Looku mají se stavbou špičkových kol mnohaletou zkušenost a projevuje se to na jízdních vlastnostech. Úhel řízení je pouze 70,8 stupňů a díky tomu vyniká v klidné ovadatelnosti. Model 765 Optimum vyniká ve sjezdech, díky úhlu hlavové trubky, celkové geometrii a  širokým plášťům se Look snadno ovládá a skvěle zatáčí.

DSC_0168.JPG

Osobně mi tohle chování silničního kola vyhovuje, jezdce totiž vlastně šetří a umožňuje mu užít si jízdu. Neznamená to, že by nebylo hbité, stále jde o silničku se závodním rodokmenem a tohle sladění rozporných vlastností se mi opravdu zalíbilo. A bavilo mě to i v kopcích, díky opravdu skvělé pevnosti rámu ve středu a lehkým zapleteným kolům LOOK R 38 D Carbon Tubeless, ke kterým se ještě dostaneme.

Výbava na úrovni 

765 Optimum jsem sedlal v nejvyšší specifikaci s elektrickým řazením Shimano Ultegra Di2 s kompaktními převodníky (50/34 zubů) a kazetou 11-34. Ultegra patří k tomu nejlepšímu, co si na trhu můžete vybrat, elektrické řazení je bezchybné a není k tomu moc co dodávat. Sada je kompletně Ultegra, Look se nesnaží šetřit náklady na úkor zákazníka. 

DSC_0174.JPG

Zajímavá jsou zapletená kola, která nesou logo Looku, ale vznikla ve spolupráci s renomovaným výrobcem zapletených kol Corima. 38 mm vysoké karbonové ráfky jsou od Looku, náboje (mimochodem opravdu krásné) zase od Corimy. Kola mají typický vzhled zapletených setů Corima. Nižší ráfky se snadno roztáčejí a cítil jsem z nich jistou lehkost. Patrně nepatří k těm nejvíc aerodynamickým, vzhledem k tomu, že mají vnitřní šířku 19,3 mm a vnější 28,5 mm, ale točí se skvěle, vypadají dobře a nemám, co bych jim vytknul.

Žádné zbytečné komplikace 

Mezi pozitivní detaily patří závitový střed ve standardu T47, který lze rozhodně lépe servisovat než PressFit. Líbí se mi také kulatá sedlovka s průměrem 27,2 mm. Look použil standardní rozměr a tvar sedlovky, čímž umožňuje snazší úpravy kola. Ale sedlovku měnit nemusíte (pokud nechcete například bez offsetu), protože ta karbonová od Looku je velmi kvalitní, pohodlná a dobře vypadá.

Na druhou stranu řídítka a představec už tak prémiové nejsou. Kolo je vybaveno hliníkovými řídítky s celkem pohodlným tvarem, ale na můj vkus jsou příliš široké, ve velikosti M mají 42 cm, trend už je jiný, kolu by slušely užší. Představec vypadá o něco lépe, Look má vnitřkem vedené bovdeny, ale nemá integrovaný kokpit, takže bovdeny a hadice vedou pod představcem do hlavového složení od Tokenu. Není to nejelegantnější řešení, ale je praktické, nastavit si výšku řídítek není žádný velký není problém. Karbonový integrovaný kokpit by vypadal lépe, ale je o dost méně praktický a hlavně by výrazně zvedl cenu celého kola.

DSC_0166.JPG

Ačkoliv si na vlastnosti kola a pohodlí rozhodně nemůžu stěžovat, ve dvou věcech mě Look trochu potrápil. Zaprvé je to sedlo od San Marca, které je kvalitní a má díru pro snížení tlaku na měkké tkáně, ale svým tvarem a tvrdostí mi nesedlo. To je samozřejmě individuální a výrobci kol se nemohou v tak citlivé oblasti trefit do preferencí všech cyklistů. Druhou výtku má k omotávce Look, která má "karbonový" design, ale moc mi nevyhovuje, přijde mi příliš tvrdá.

Závěr 

Look 765 Optimum jsem si během několikatýdenního testování oblíbil, na první pohled mě příliš nezaujal, ale velmi rychle jsem s k Looku našel cestu. Na startu sezóny mi dodal motivaci přidat v tréninku a zároveň ze mě nevytřásl duši na rozbitých silnicích, kterým se po české zimě nikdy nevyhneme. Silničním kolům typu endurance s pohodlnějším posedem dávám v posledních letech přednost, na běžné vyjížďky jsou rozhodně vhodnější volbou než kola v závodním střihu. Look udělal vynikající endurance kolo s příjemnými jízdními vlastnostmi.

Model 765 Optimum stojí v testované specifikaci 159 999 korun a nabízí ho třeba MojeKolo.cz.