Téměř každý výrobce kol nabízí zákazníkům modely na úrovni závodních kol, jaká vídáme na Tour de France, ale aby kolo ve veřejném prodeji mělo zcela totožnou výbavu, jakou používají profesionálové, je poměrně výjimečné. Van Rysel to však nabízí, model RCR Pro má stejnou výbavu a dokonce i barvu.
Jezdci týmu Decathlon AG2R La Mondiale si své nové stroje pochvalují od startu letošní sezóny a projevilo se to také na výsledcích francouzského týmu. Zatímco loni vyhrál za celý rok devět závodů, letos je to už šestadvacet, včetně dvou etap na Giro d’Italia. Celý tým udělal meziročně velký krok kupředu a závodníci se netají tím, že velký vliv na to má i nové kolo.
Konstruktéři Van Ryselu si totiž dal při vývoji modelu RCR hodně záležet, otestovali všechna kola, která profesionální jezdci ze všech předních týmů používají a zjistili, jaké by závodní kolo mělo být. Výsledkem je Van Rysel RCR, které jsme testovali už loni ve verzi s řazením SRAM Force a zapletenými koly Zipp. Teď jsem však měli možnost porovnat loni testovaný stroj s verzí Pro, která má výbavu na ještě vyšší úrovni a odlišný karbonový materiál. Nebudeme tedy rozebírat všechny technické detaily, zaměříme se spíše na rozdíly.
Drobná vylepšení dělají velký rozdíl
Už loni testovanou verzi jsem si nemohl vynachválit, Van Ryselu se podařilo sestrojit kolo, které je rychlé, pohodlné a zábavné a tak jsem měl představu, jaký asi bude model Pro. Věděl jsem, že RCR je velmi rychlé kolo, přesto mi už první šlápnutí na RCR Pro vyrazilo dech. Tohle kolo prostě lítá a není divu, že se jezdcům Decathlon AG2R La Mondiale tolik daří.
Co je však na verzi Pro jiné? Především je to soustředění se na detail, Decathlon úzce spolupracoval s výrobci komponentů, aby kolo jako celek fungovalo co nejlépe. Samotný rám má ve verzi Pro je vyroben z „vysokomodulových karbonových vláken“, které snižují váhu celé rámové sady (790 gramů váží samotný rám ve velikosti M, 380 gramu vidlice) a o něco zvyšují pevnost kola. Rozdíl mezi standardní verzí RCR a Pro jen na rámu bych asi nepoznal, ale je to jeden z dílů skládačky, jak vytvořit co nejlepší závodní kolo.
Těmi dalšími dílky jsou komponenty. Ve vysokých rychlostech, které závodníci na závodech vyvíjejí, je podstatná aerodynamika kola. Van Rysel se na aerodynamiku soustředil, ve spolupráci s uznávanou francouzskou leteckou laboratoří ONERA přišel na ideální tvar rámu a vidlice, ale díky úzké spolupráci s dodavateli komponentů se podařilo snížit aerodynamický odpor celého kola.
Karbonový kokpit Deda
Pro aerodynamiku jsou podstatná řídítka, která italská společnost Deda vyvinula cíleně pro Van Rysel RCR Pro. Jde o karbonový kokpit řídítek a představce, s mírným zkosením oblouků. Ve velikosti M mají řídítka u pák 38 cm (střed-střed, Deda svá řídítka měří okraj-okraj, proto je označuje jako 40 cm). A musím říct, že jsou perfektní. Oblouk je tradiční RHM, který Deda používá a vyhovuje mi, ale řídítka jsou úžasně pohodlná i při horní úchopu, ačkoliv jsou bez omotávky a plochá. Bovdeny jsou samozřejmě integrovány a uvnitř řídítek a rámu nedělají žádný hluk.
I díky řídítkům Deda chce jet RCR Pro neustále rychle, dostat se totiž do aerodynamické pozice při úchopu u pák je totiž velmi snadné a při uchopit za oblouky je kolo skvěle ovladatelné. Tato spolupráce mezi Vam Ryselem a Dedou funguje perfektně.
Zapletená kola Swiss Side Hadron² 500 Ultimate
Závodní kolo dělají především zapletená kola. Proto si ve Van Ryselu museli dát hodně záležet na tom, jaká kola jezdcům svého týmu nabídnou. A vybrali menší švýcarskou značka Swiss Side s bohatými zkušenostmi ve Formuli 1. Swiss Side se zaměřuje na aerodynamiku a cílem byl co nejvíce snížit odpor vzduchu, ale zároveň nijak neomezovat jízdní vlastnosti kola a zachovat ovladatelnost stabilitu i v silném větru. Proto je ráfek modelu Hadron² 500 Ultimate vysoký 50 mm, vnitřní šířka je 20 mm a jsou postaveny na vyhlášených nábojích DT Swiss Arc 180 s keramickými ložisky. Kola na první pohled nevypadají nijak zvláštně, jsou vlastně dost prostá, ale točí se úžasně. Pár kol váží 1470 gramů a roztočit je do vysoké rychlosti není žádný problém. Váha, pevnost zapletených kola a celkové zpracování je na špičkové úrovni, tahle kola se Swiss Sideu povedla.
Kola jsou bezdušová a aerodynamicky optimalizována na pláště 28 mm široké. Závodníci vozí pláště Continental GrandPrix 5000 S TR a ty najdete i na prodejní verzi. Těžko byste vybrali lepší, rychleji a spolehlivější obutí. Continentaly mají na celkové rychlosti ovladatelnosti kola významný podíl.
Nicméně kola se prodávají s duší, na bezdušovou verzi si kola musíte předělat, Decathlon dodává s kolem i bezdušové ventilky.
Shimano Dura-Ace Di2
Profesionálové vozí samozřejmě to nejlepší, takže nemůže chybět ani nejvyšší sada od Shimana, která je samozřejmě téměř bezchybná. Tvar pák, rychlost a přesnost řazení a brzdný výkon podle mě stále nemají konkurenci. Na Van Ryselu funguje Dura-Ace bezchybně.
Zároveň na komponentu Dura-Ace najdeme jediný detail, který odlišuje závodní kola od prodejní verze. Jde o počet zubů na převodnících. Na RCR Pro najdeme semikompaktní převodníky s 52 a 36 zuby, zatímco profesionálové kvůli zvyšujícím rychlostem v závodech už běžně jezdí kombinaci 54/40 a větší. Stejně jako u závodních kol týmu Decathlon AG2R La Mondiale i zde najdeme wattmetr Shimano.
Kolo doplňuje sedlo Fizik Argo 00 140 mm s dírou uprostřed a karbonovou konstrukcí. Kromě toho, že vypadá výborně, je také hodně pohodlné, až měkké. Osobně mi vyhovuje, ale výběr sedla je značně individuální a také závodníci si vybírají podle vlastních preferencí.
Decathlon nabízí verzi Pro v barvách týmu, které na fotografiích a v televizi nevypadají nijak zvlášť atraktivně. Tak mě překvapilo, jak dobře kolo vypadá ve skutečnosti. Lak je lesklý, na tmavých částech je transparentní, jsou vidět karbonová vlákna a je dobře zpracovaný.
Závěr
Jaké tedy je kolo, které sedlají profesionálové na Tour de France a dalších velkých závodech? Především rychlé, což je u závodního kola očekávatelné, ale také zábavné a pohodlné. Pokud v sedle svého kola trávíte několik hodin v sedle, chcete aby bylo příjemné a zábavné, nejenom rychlé. Van Ryselu se tohle podařilo a musím uznat, že jsem už delší dobu seděl na tak do detailu vyladěném a neskutečně rychlém kole.
Decathlon prodává repliku svého závodního kola za 225 tisíc korun a více o kole zjistíte na Decathlon.cz.