V následujícím článku popíši svoji zkušenost s tímto nádherným italským strojem, se kterým jsem měl tu čest projet více než 3000 kilometrů snad ve všech podmínkách, které si lze představit. Pohodlně se tedy usaďte, připravte si šálek výborné italské kávy (pro autentický zážitek) a pojeďme na švih.

Technické zpracování

Již na první pohled je jasné, s kým máte tu čest. Jedná se o nefalšovaného italského hřebce a svým zpracováním a designem to dává jasně najevo.

Model Basso Astra je v nabídce firmy téměř 30 let a s letošním modelem došlo k řadě změn. Klíčem k úspěchu je nově vyvinutý rám, který odpovídá současným trendům. Rámový trojúhelník zaujme svým aerodynamickým zpracováním, zejména sedlová trubka ve tvaru D pro optimalizaci aerodynamiky. Ze sedlové trubky elegantně vystupuje integrovaná sedlovka, která má stejně tak „D – shape“. Že nejde o žádné ořezávátko dává Astra najevo mohutným rámovým zpracováním u šlapacího středu a u hlavy kola. Vidlice je elegantní a účelová pro maximální výkonnost. Krásným prvkem je představec vlastní výroby, kde zase prim hraje italský design. Zadní vzpěry s lehkostí navazují na rámový trojúhelník a na jejich stavbě je přesně vidět, ve kterým místech dochází k největšímu přenosu energie.

loading...

Kolo je kompletně osazeno sadou Shimano Ultegra v mechanické verzi s diskovými brzdami. K tomu snad ani netřeba více dodávat. Ultegra šlape jako švýcarské hodinky, sice je sem tam potřeba dotáhnout lanko a upravit doraz, ale v zásadě bez problému. Co ovšem musím vyzdvihnout jsou hydraulické brzdy. Jednalo se o mou první zkušenost a vím, že už nikdy nechci nic jiného. Brzdy vám dodají potřebnou jistotu ve sjezdech a nespornou výkonnostní výhodu. Zmínil bych také jejich bezpečností prvek, zvláště ve městech vám dovolí zastavit na mnohem menší vzdálenosti. Nejsou také příliš ovlivněny počasím. Jejich spolehlivost je neuvěřitelná. Zažily teplotu pod bodem mrazu a španělské výhně, změny tlaku v letadle. Servis nebyl potřeba.

Kokpit, tedy představec a řídítka jsou vyrobeny firmou Basso a v této verzi jsou hliníkové a extra tuhé. Sedlo je od firmy Selle San Marco a nezpůsobilo mi žádné vážnější komplikace. Zapletená disková kola Microtech MR LITE disc clincher odpovídají standardům v této kategorii. Cítíte, že jsou tuhá, ale chybí tu „wau!“ efekt. Při zrychlování, nebo při nájezdu do kopce jste lehce limitovaní jejich váhou. Na druhou stranu projevily mimořádnou spolehlivost a pohodlí, zvláště s kombinací plášťů Michelin Power Endurance  o tloušťce 28.

Jízdní vlastnosti

Jízdní vlastnosti jsou dány především geometrií (vedle dovedností jezdce). Kolo nepůsobí vyloženě závodním dojmem. Pozice jezdce je spíše narovnanější (lze upravit délkou představce) a laděna do vytrvalosti a stability. Silné stránky jízdních vlastností Bassa Astry jsou mimo jiné mírné kopce, kde je znát každý watt, který se přenese do kola a nevyjde vniveč a sjezdy, kde díky stabilní pozici a hydraulickým brzdám můžete soupeřit třeba s Vincenzem Nibalim. Kolo nepohrdne ani lehčí šotolinovou cestou, kde oceníte grip širších plášťů a opět stabilitu.

Roviny

Na rovinách je znát, že kolu chybí kola s vyšším ráfkem a rychlosti lehce odporují právě standartně nasazené pláště Michelin. Nicméně pokud má jezdec sílu v nohách a cit pro aerodynamickou pozici, do které ho Basso Astra rádo pustí, tak kolo letí i na rovině

Sjezd

Sjezd není nic jiného než adrenalinová lahůdka v podání Bassa. Myslím, že lepšího sjezdaře jsem ještě nesedlal. Kolo vás pustí do neskutečných poloh a náklonů a vše je pojištěno extra výkonnými brzdami. Jediným limitujícím faktorem jste jenom vy sami. A možná váš pud sebezáchovy?

Stoupání

Žádné stoupání není pro Basso problém. Pokud jdete ze sedla ve stoupání, okamžitě máte potřebu přehazovat na těžší převody. Kolo reaguje na každé přidání a s chtíčem se žene vpřed. Tuhost zde hraje největší roli. Kde Basso lehce ztrácí jsou prudká stoupaní, kde je limitujícím faktorem váha.

Na závěr

Basso Astra 2020 je nesporně rychlý, pohodlný stroj s důrazem na italský design a tradici. Pro koho je určený? Pro každého cyklistu, který hledá výkonnostní, spolehlivé silniční kolo, které nezapadne mezi konkurencí designem. Kolo se určitě neztratí také v závodech, kde by bylo na místě výměna zapleteného setu za výkonnější. Mnou testovaná verze má doporučenou cenu 96 199 Kč, kterou považuji vzhledem k výše zmíněným skutečnostem za adekvátní a určitě ne předraženou.

Svůj vlastní stroj si můžete sestavit podle přání v konfigurátoru na stránkách dovozce. Více na basso-bikes.cz.  

Další redakční testy