Řada Pulsium v nabídce značky Lapierre zastupuje silniční kola s méně závodní geometrií, která se hodí na dlouhé vyjížďky. Jezdec není na kolech typu endurance tlačen do závodního posedu s nízko položenými řídítky a celá stavba kola je o něco pohodlnější. Aspoň taková je teorie ohledně endurance silničních kol. Lapierre tohle prostřednictvím modelu Pulsium nabízel vždy, ale v poslední době jsou oblíbené silničky s možností nasazení šírších plášťů, čímž se může závratně navýšit pohodlí a také je možné vyrazit i na horší silnice a prašné cesty.
Současné Pulsium je příkladem kola, které je na hraně označení all-road. To je něco mezi silničním kolem a gravelem, což může být už docela matoucí, protože gravel je v podstatě silniční kolo, které se dá vzít do terénu. Na to, co je all-road kolo, může mít každý jiný názor a Lapierre Pulsium je především silniční kolo, ale po nasazení širších plášťů je možné se vydat i mimo hladké asfaltové cesty.
Pulsium bylo původně navrženo i pro závodní použití na Paříž - Roubaix. A závodníci týmu Groupama - FDJ kola Pulsium na Pekle severu v minulosti používali, ale v letošním ročníku se Stefan Küng a jeho kolegové spoléhali na model Xelius. Pulsium je opravdu především pro cyklisty, kteří si chtějí užívat dlouhé i krátké vyjížďky a závodní posed pro ně není důležitý.
Pohodlné a rychlé kolo
Námi testované Pulsium 6.0 je karbonové silniční kolo s pohodlnou geometrií, které je však stále velmi rychlé a díky kotoučovým brzdám se nově do rámu vejdou pláště až 35 mm široké. Některé modely Pulsia jsou vybavené technologií SAT (shock absorption technology). Jde o malý kus plastového materiálu, který pohlcuje vibrace, ale model 6.0 Disc tuto technologii nemá, takže jsme si o ní vlastní názor neudělali.
Přesto je Pulsium postaveno tak, aby bylo dostatečně pohodlné. Sedlovka má průměr 27,2 mm, aby více pružila a zadní stavba má tenké vzpěry, které také při jízdě pracují. Ale v místech, kde je nejvíce potřeba pevnost, se materiálem nešetřilo. Hlavová trubka je masivní, stejně jako oblast kolem středového složení. Větší hlavová trubka umožňuje protáhnout bovdeny skrz a jsou tedy schované, což je esteticky krásné, aerodynamické a v poslední době velmi oblíbené. Má to i svoje nevýhody, montáž je mnohem složitější a komplikují se tím i jinak triviální úkony, jako je například změna výšky řídítek na vidlici. Ale nic není zadarmo, že?
Nové Pulsium má o 10 mm vyšší hlavovou trubku než předchozí model a o 11 mm vyšší stack (380 mm ve veikosti M). Délka hlavové trubky je ve velikosti M 175 mm. Rám je také o něco delší, o 5 mm, ale o stejnou míru je zkrácen představec. Díky tomu je kolo reaktivnější a ovladatelnější. Testovaný model by vybaven plášti širokými 28 mm, ale jak už jsme zmínili, do rámu i vidlice se vejde 35mm plášť.
Verze 6.0 je vybavena karbonovým rámem, hliníkovými koly DT Swiss E1800 Spline 23 připravenými na bezdušové použití a plášti Continental Ultra Sport 3 SL. Na kole je kompletní sada Shimano Ultegra a hliníková řídítka, představec a sedlovka, vše s logem Lapierre.
Jízdní dojmy
Na první pohled se Pulsium zdá být příliš velké kolo. Ve velikosti M je vhodné pro jezdce vysoké 170 cm až 182 cm. Ale při prvním šlápnutí zjistíte, že je to mimořádně dobře sestavené a navržené kolo. Nejedná se o závodní stroj, zejména ne geometrií, ale kolo umí jet rychle a na českých silnicích se po zimě všechny komfortní prvky opravdu hodí. Jízda na Pulsiu je příjemná, od Lapierre jsem zvyklý na vynikající geometrii, závodní Xelius jsem si okamžitě oblíbil, Pulsium je na tom podobně.
Ovladatelnost je skvělá. Kolo je klidné a přitom v rychlých sjezdech a zatáčkách reaguje dostatečně rychle, na což má rozhodně vliv i pouze 90 mm dlouhý představec. Ve sjezdech se dobře ovládá i díky tomu, že řídítka jsou posazena výš, než jsem zvyklý ze svého kola. Díky stavbě rámu a 28 milimetrů širokým bezdušovým plášťům je jízda příjemná i na rozbitých silnicích a kostkách. Ačkoliv kolu by slušely spíše pláště GP 5000 a ne levnější Ultra Sport 3 SL.
Něco podobného se dá říct o zapletených kolech DT Swiss E1800, které nepatří k nejlehčím ani nejpevnějším na trhu, ale konstrukce kol je kvalitní a spolehlivá. Pokud na Pulsiu nezávodíte, budete s koly spokojeni. Sada Ultegra je také spolehlivá, jedná se o mechanickou sadu s 11 pastorky, ne o novou sadu s 12 rychlostmi na kazetě, která už je pouze v elektronické verzi. Vše funguje jak má, na mechanické Ultegře už není co objevovat.
Přední 160mm kotouč a zadní 140mm kotouč se spolehlivě starají o brzdný účinek. Povedená jsou řídítka přímo od Lapierre, která mají poměrně konzervativní tvar a dobře se drží. Ve velikosti M jsou 420 mm široká, tedy zcela standardní. Menší velikosti XS a S mají 400mm řídítka.
Celkové chování kola je předvídatelné a příjemné a cyklistu žene kupředu, ačkoliv se nejedná se o agresivní závodní kolo.
Lapierre si Pulsium 6.0 Disc cení na 78 990 korun.
Další informace najdete na lapierre-bike.cz.