Je docela překvapivé, že se v testu na RoadCycling.cz objevuje gravel kanadské výroby. Nabídka společnosti z Britské Kolumbie se zaměřuje především na trailové stroje a klasickou silničku byste u nich hledali marně. Ale původ Norca je spojen se silničními koly a nyní se k "beranům" vrací. A stejně jako my, i Norco našlo zalíbení v gravelech a dnes nabízí pět modelů, dva ocelové, dva hliníkové a jeden karbonový. Ten jsme získali do testu.
Norco Search XR C je nečekaně konzervativní kolo, bez velkých designových výstřelků, ale špičkově zpracované a navržené. Základem je karbonový rám s karbonovou vidlicí, doplněný o kombinaci sad Shimano GRX 400, 600 a 810. Norco ve výběru komponentů spoléhá na značky, které se zaměřují především na horská kola, takže na Searchi najdeme ráfky WTB ST Light i23 TCS, ve verzi pro bezdušové pláště. Zapletené jsou černými kulatými dráty Sapim Race DB na nábojích Shimano RS470.
Kola jsou obutá do pláštů Maxxis Rambler v šířce 40 mm. To vše doplňují řídítka Easton EA50 AX Aluminum s 16stupňovým flarem, tedy vykloněním oblouku řídítek. Představec a sedlovku si Norco produkuje vlastní a oba komponenty jsou hliníkové. Sedlo Vivo s magnesiovými ližinami dodává Selle Royal.
Jízdní vlastnosti
Norco se drží moderní gravelové geometrie. Kolo proto velmi dobře vede stopu a je klidné. Pro Norco je ovladatelnost nejdůležitější vlastností, na kanadský trailech to dává smysl. Search se samozřejmě nechová jako rychlá závodní silnička, akcelerace je trochu pomalejší, ale na gravel stále dobrá. Kolo váží kolem 9 kilogramů a to je s hliníkovými ráfky a plášti širokými 40 mm dobrá hodnota.
Když jezdec získá rychlost, udržuje se snadno. Search umí jet rychle, ať už na prašných a kamenitých cestách, ale i na asfaltu. Pláště Maxxis Rambler mají sice docela výrazný vzorek, který dobře drží i na sněhu, ale solidně odvalují i na asfaltu. Nejsou to nejrychlejší pláště na hladký povrch, pro to jsou vhodnější slicky a semi-slicky, ale jako univerzální obutí fungují perfektně. Norco má v tovární specifikaci 40mm pláště a maximální použitelná šířka je 42 mm. V současné době, kdy se pláště na gravelech neustále rozšiřují, to nezní jako moc. Na některých ráffcích se i 40mm pláště snadno roztáhnou na 43 mm. Ale doporučená šíře 42 mm počítá s dobrou prostupností i v blátě. Takže místa je dost. Prostupnost s blatníky se snižuje na 38 mm. Ale při nasazení kol v rozměru 650b můžete použít pláště až do šíře 51 mm.
Norco je přesně takové, jaké byste od správného gravelu očekávali. To znamená, že díky delší stavbě a rozvoru a více položeným úhlům je velmi stabilní a výborně se řídí i ve strmých stoupáních v lese. Když už šlapete z posledních sil a kolo pod vámi v kopci nezatáčí někam kam nechte, ale ochotně reaguje na každou změnu, je to rozhodující a zdoláte díky tomu více náročných pasáží. Ve sjezdu se chová předvídatelně a bezpečně. Řídí se opravdu velmi snadno. Logicky vzato není ve velmi točivých pasážích zrovna doma, ale to se od gravelu snad ani neočekává.
Důležitou stránkou každého gravelu je pohodlí. Norco má karbonový rám, který dokáže mnohé pohltit a 40mm pláště jsou při správném tlaku funkční i na velmi drsném povrchu. Na druhou stranu je kolo vybaveno hliníkovou sedlovkou a řídítky, které nejsou tak pohodlné, jako jiné, především karbonové modely. 44 mm široká řídítka Easton s (naštěstí) jen decentním flarem jsou příjemná na úchop. Při spodním úchopu jsou ruce už docela daleko od sebe a ovladatelnost kola se tím trochu zvyšuje.
Vzhled
Serach působí elegantně. Rám je designově konzervativní, pouze spodní zadní stavba se vymyká. Námi testovaný model měl černý lak s perletí. Loga Norco a další nápisy a grafika se na něm téměř ztrácí. Pro někoho je design smutný, pro jiného decentní. Zpracování je však příkladné a dobře vypadá i vstup bovdenů do rámu a ostatní detaily. Jediné, co se nám na kole nelíbí, je gumová ochrana objímky sedlovky. Bez ní by kolo vypadalo lépe a navíc se pod gumou drží nečistoty. Pochybuji, že je k nečemu dobrá.
Kolo má spoustu "navářek" pro brašny a může být použito i na bikepacking. Nechybí upevnění brašen na vidlici a šrouby pro třetí košík zespodu rámu.
Shimano GRX
Testovaný model byl vybaven sadou Shimano GRX ve verzi RX600, přehazovačkou a přesmykačem GRX810 a brzdovými třmeny GRX400. Proč se v Norcu rozhodli pro tak širokou kombinaci? Částečně za tím stojí cena, třmeny z nižší řady RGX400 jdou kombinovat s jedenáctirychlostními sadami, takže se trochu ušetřilo. Ale ve skutečnosti nejsou mezi jednotlivými sadami moc velké rozdíly. Dále na kole najdeme kazetu Shimano 105 a řetěz KMC X11. Převodníky mají 46 a 30 zubů a jedenáctirychlostní kazeta pracuje v rozsahu s 11 - 34 zuby. Nejlehčí převod je dostatečný i pro mimořádně náročné výjezdy. Díky dvěma převodníkům je odstupňování kazety velmi jemné a příjemné na používání. Dva převodníky nejsou tak jednoduché jako systém 1x, ale pro cyklisty, kteří ke gravelům přicházejí ze silničního kola, to nebude žádný problém.
Díky dvěma převodníkům je kolo velmi všestranné a použitelné v náročném terénu, pro bikepacking, pro dojíždění do práce, pro rychlé švihy v terénu a na silnici. Je to opravdu výjimečné univerzální kolo.
Závěr
Gravel Norco Search XR C splnil to, co jsme od něj očekávali. Má být věrným společníkem v různých terénech a při různém použití. A takový je. Norco umí dělat vynikající kola a Search vybavil stabilní a klidnou geometrií, pevným karbonovým rámem, kvalitní sadou řazení a brzd a spoustou doplňků. Není příliš živý a agilní, nevyniká v akceleraci, ale dokáže být zábavný. A dokáže nahradit hned několik vašich kol.
Norco Search XR C
Rám |
High-Modulus Carbon |
Vidlice |
Mid-Modulus Carbon |
Hlavové složení |
FSA Orbit No. 42 |
Pravá páka |
Shimano GRX ST-RX600 |
Levá páka |
Shimano GRX ST-RX600 |
Přesmykač |
Shimano GRX FD-RX810 |
Přehazovačka |
Shimano GRX RD-RX810 Shadow RD+ |
Kazeta |
Shimano 105 CS-R7000, 11-34T, 11 Speed |
Řetěz |
KMC X11 |
Kliky |
Shimano GRX FC-RX600, 46/30T, 170mm (50.5), 172.5mm (53, 55.5) 175mm (58, 60.5) |
Středové složení |
Shimano BB-RS500 PF86 |
Řídítka |
Easton EA50 AX Aluminum, 16deg Flare, 42cm (50.5), 44cm (53, 55.5), 46cm (58, 60.5) |
Omotávka |
Norco Griptacular Shockproof Tape |
Představec |
Norco SL Aluminum |
Sedlovka |
Norco SL Alloy, 27.2mm |
Zámek sedlovky |
Norco IRA, Das Boot Technology |
Sedlo |
Selle Royal Vivo, Mag rails |
Přední brzda |
Shimano GRX BR-RX400 Hydraulic Disc, Resin Pads |
Kotouč přední brzdy |
Shimano SM-RT70 160mm, Ice Tech |
Zadní brzda |
Shimano GRX BR-RX400 Hydraulic Disc, Resin Pads |
Kotouč zadní brzdy |
Shimano SM-RT70 160mm, Ice Tech |
Páky |
Shimano GRX RX600 Hydraulic |
Přední náboj |
Shimano HB-RS470, 12x100mm, Center Lock |
Zadní náboj |
Shimano FH-RS470, 12x142mm, HG, Center Lock |
Ráfky |
WTB ST Light i23 TCS 2.0, 32H, Tubeless Ready, 650b (45.5, 48), 700c (50.5-60.5) |
Dráty |
Sapim Race DB Stainless Black |
Přední plášť |
Maxxis Rambler 40c Exo, Tubeless Ready, 120TPI |
Zadní plášť |
Maxxis Rambler 40c Exo, Tubeless Ready, 120TPI |
Zadní pevná osa |
Tooled 12x142mm TA |
Přední pevná osa |
Tooled 12x100mm TA |
Páska |
WTB TCS 2.0 Rim Tape & Valves |
Cena | 81 990,- |