Specialized nejprve představil nový Venge s netradičně pojatými ráfkovými brzdami, které jsou oproti normálním brzdám mnohem aerodynamičtější, ale nevynikají brzdným účinkem. To vyřešilo nasazení kotoučových brzd a hned je začali používat i profesionální závodníci. Například jen letos na kole Venge s kotoučovými brzdami vyhráli Elia Viviani a Fernando Gaviria. Loni na stejném kole slavil Marcel Kittel.
Venge na kotoučích se stal obvyklejší variantou a ve verzi Pro jsme ho vyzkoušeli také. Na první pohled zaujme hned několik věcí. Tvar rámu je opravdu originální, zaměřený na co nejmenší odpor vzduchu. Tomu odpovídá přední část i mohutná spodní rámová trubka, která těsně přiléhá k přednímu kolu. Dále zaujme výrazné barevné provedení. Specialized se poslední dobou nebojí experimentovat a navrhuje velmi zajímavé designy. Námi testované kolo má na hranách a na vnitřních plochách měňavý lak nazvaný chameleon přecházející od zelené po fialovou, ve stylu automobilky TVR. Na velkých plochách lak tmavne, takže kolo není na první pohled tak nápadné, ale na slunci vynikne. Netradiční vzhled doplňují svítivě oranžové (nebo červené?) nápisy Specialized a velké S na hlavové trubce. A vynikající je i zpracování laku, nenašli jsme žádnou chybu.
Kolo je vybavené nejvyšší mechanickou sadou Shimano Dura-Ace v poslední verzi 9100. Tato sada používá nové plné kotouče, ve větším rozměru vepředu a menším vzadu. Sada je doplněná karbonovými klikami S-Works s převodníky Praxis s 52 a 36 zuby. Kazeta je Dura-Ace s širokým spektrem převodů 11-30.
Na aerodynamickém kole jsou samozřejmě nejdůležitější zapletená kola. A použitá kola Roval CL 64 Disc jsou v boji s odporem vzduchu velkým pomocníkem. Vysoký a široký ráfek vypadá na kole skvěle, navíc je lehký a umožňuje nasazení širších plášťů. V tomto případě to jsou 26 milimetrů široké pláště S-Works Turbo.
Kvůli možnosti aerodynamického a agresivního posedu, vybavil Specialized model Venge sedlem Power se zkrácenou špičkou, po vzoru specificky časovkářských sedel. Sedlo Power se rychle stalo jedním z nejoblíbenějších sedel mezi profesionály a také další výrobci začali produkovat podobná sedla.
Posledním velmi aerodynamickým prvkem kola jsou řidítka Aerofly s plochou horní částí. Venge Pro není ve verzi ViAS, která má specificky aerodynamický představec s integrovanými bovdeny, na námi testovaném kole byl klasický hliníkový představec Specialized Pro SL.
Jízdní dojmy
Podle mnohých je aerodynamika důležitější, než nízká váha kola a schopnost překonávat stoupání, protože většina hobby cyklistů příliš často nezdolává dlouhá strmá stoupání. Je to možné, na druhou stranu není možné opravdu objektivně zhodnotit aerodynamiku kola. Budeme muset věřit Specializedu a zahraničním recenzím, které se aerodynamice věnují. A v nich Venge vyniká. Podle výrobce mají kotoučové brzdy jen o něco málo vyšší odpor vzduchu. Při rychlosti 40 km/h jsou kotouče o 4 sekundy pomalejší na 40 kilometrové trati. Při testování z většího úhlu odpor roste až na 8 sekund, ale je to zanedbatelný rozdíl .
Co lze zhodnotit, je chování kola při jízdě. A v tomto ohledu Venge exceluje. Je to velmi rychlé a pevné kolo, zadní stavba je dlouhá 410 milimetrů a kolo je díky tomu skvěle ovladatelné. V dlouhých sjezdech s mnoha zatáčkami je radost Venge řídit. Kolo je přesné, agilní a kotoučové brzdy fungují dokonale. Vybízí ke zrychlování jízdy a spurt na něm je velká radost. Kolo drží směr a efektivně přenáší sílu.
Pro závodní aerodynamické kolo není pohodlí příliš důležitou vlastností, ale ani v tomto ohledu si nemůžeme stěžovat. Za to můžou především pláště široké 26 milimetrů. Ty zvládnou pochytat většinu nárazů a vibrací, skvěle odvalují a výborně drží v zatáčkách. To je na kotoučových brzdách jednou z největších výhod, umožňují nasazení širších plášťů.
Na některé části kola jsem si musel zvykat déle. Jednou z nich je samozřejmě sedlo, najít si správné předozadní nastavení zkráceného sedla vyžaduje chvíli zkoušení. Ke konci testování jsem si na sedlo zvyknul tak, že jsem ho přestal vnímat.
Zvykal jsem si i na úchop. Řidítka Aerofly se při horním úchopu drží těžko, protože jsou velmi široká, držet se blízko představce není příliš pohodlné, k čemuž přispívá i absence omotávky. Ale má to své opodstatnění. Specialized tvrdí, že řidítka Aerofly ušetří 20 sekund na 40 kilometrech v rychlosti 40 km/h. Hydraulické páky Dura-Ace v mechanické verzi jsou hodně velké. To je u kotoučových brzd problém, ale výrobci páky postupně zmenšují, což vyžadují i profesionální závodníci, aby si mohli nastavit svůj přesný posed na kole s normálními brzdami i kotouči. Úchop pák je pohodlný, pro cyklisty s velkýma rukama ideální.
Shrnutí
Specialized Venge Pro je výborné kolo. Ovladatelné, rychlé a přitom pohodlné. Tvar rámu a lak se nemusí líbit každému, ale rozhodně zaujme. Výtečná zapletená kola patří k tomu nejlepšímu, na čem jsem kdy jel. Funkčnost kotoučových brzd je nezpochybnitelná a oceníte ji především v krizových situacích. A těch je na silnicích v běžném provozu bohužel vždy dost.
Technická specifikace
Rám: FACT 11r carbon, Rider-First Engineered™, Win Tunnel Engineered, internal cable routing, 12x142mm thru-axle, carbon OSBB, flat disc mount
Vidlice: S-Works FACT 11r carbon, full monocoque
Přední kolo: Roval CL 64 Disc rim, Roval AFD1, Centerlock, 21h
Zadní kolo: Roval CL 64 Disc rim, Roval AFD2, Centerlock, DT Swiss 240 internals, 11-speed, 12x142mm thru-axle, 24h
Duše: 700x18/25mm, 80mm Presta valve
Pláště: S-Works Turbo, 120 TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x26mm
Kliky: S-Works carbon fiber, alloy spider
Převodníky: 52/36T
Střed: Praxis 6806 bearings
Řazení: Shimano Dura-Ace Disc 9120
Přesmykač: Shimano Dura-Ace 9100, braze-on
Přehazovačka: Shimano Dura-Ace 9100, 11-speed
Kazeta: Shimano Dura-Ace 9100, 11-speed, 11-30t
Řetěz: Shimano Dura-Ace,11-speed
Řidítka: S-Works Aerofly
Omotávka: S-Wrap w/ Sticky gel
Představec: Specialized Pro SL, alloy, 4-bolt
Sedlo: Power Expert, 143mm, nylon base, synthetic leather, hollow titanium rails
Sedlovka: Specialized Venge Aero seatpost, FACT carbon
Cena: 184 999 Kč
Foto Josef Vaishar/Cycling.photography