Domane+ je postavené na základě standardního modelu Domane, jde tedy o silniční kolo, do kterého se však vejdou pláště až 40 mm široké (ve skutečnosti i širší), je zaměřeno na pohodlí a rychlost a kombinuje vlastnosti silničního i gravelového kola, takže pokud chcete jen jedno kolo na obě tyto disciplíny, nebo chcete silničku, n které se nemusíte bát vydat do lehčího terénu, Domane je rozhodně dobrou volbou. Stačí měnit pláště (ještě lépe je mít dvě sady kol a snadno je vyměňovat). 

Domane+ tuto všestrannost ještě rozšiřuje. Konstruktéři Treku se zaměřili na vytvoření elektrokola, na kterém se bude cyklista cítit jako na klasickém silničním kole a k tomu bylo potřeba zvolit správný poměr mezi celkovou hmotností a úrovní elektrické asistence, tedy výkonu elektromotoru. U nejlehčího modelu Domane+ se váhu podařilo stlačit pod 12 kilogramů.

U tohoto modelu Domane+ Trek poprvé použil karbon nejvyšší třídy OCLV 800. Oproti předchozí generaci je Domane+ o 450 gramu lehčí. Udávaná hmotnost nelakovaného rámu ve velikosti 56 je přibližně 1250 gramů. K tomu je třeba připočítat 1850 gramů těžký motor a  360Wh baterie má 1835 gramů.

IMG_1110.jpeg

Baterie je schovaná ve spodní rámové trubce a motor ve šlapacím středu. Jde o motor německého výrobce TQ a je nejsilnější stránkou tohoto elektrokola. Především je motor TQ HPR-50 skutečně malý a při pohledu z pravé strany téměř není poznat, že Domane+ je elektrokolo. Motor je kompletně ukrytý v lakovaném krytu a esteticky to ladí dokonale. Z levé strany už poznáte, že v kole je ukrytý elektromotor, ale z hlediska vzhledu kola je to mezi elektrokoly naprostá špička. 

Pro Trek bylo důležité vybrat motor, který bude tichý. A to se podařilo, protože TQ HPR-50 se podle výrobce obejde bez obvyklé řady redukčních převodů nebo řemenů a údajně snižuje i vnitřní tření. Podle Treku se díky použití motoru TQ podařilo zúžit šířku středu (Q-faktor), takže Domane+ se i tím přibližuje normálním silničním kolům, stále je však o asi 17 mm širší. 

IMG_1118.jpeg

Oficiální maximální výkon je 300 W (nebo 50 Nm točivého momentu) a je napájen li-ion baterií s kapacitou 360 Wh ve spodní rámové trubce, o které Trek tvrdí, že vydrží až 145 km v úsporném režimu. Je však třeba dodat, že tento údaj je orientační, protože výdrž baterie je ovlivněna řadou faktorů, především náročností terénu, ale také teplotou a tak dále. Dojezd je možné zvýšit přídavnou baterií, která se umisťuje místo košíku na sedlovou trubku a dodává dalších 160 Wh. 

Systém umožňuje tři úrovně motorové asistence a každou z nich si můžete nastavit podle sebe v aplikaci Trek Central. Abyste nemuseli při přepínání pomoci sundávat ruce ze řídítek, přidali konstruktéři Treku ovládání motoru k brzdovým a řadicím pákám. V horní rámové trubce je umístěn displej, kde můžete sledovat svůj vlastní výkon watty, které přidává motor, dále frekvenci šlapání, rychlost a ujetou vzdálenost a také samozřejmě kapacitu baterie a to prostřednictvím procent, tak i časem do vybití a vizuálně pomocí sloupců. Na displeji se také zobrazuje, jak dlouho bude trvat nabíjení do 100 %, což je uživatelsky velmi příjemná funkce.  

IMG_1128.jpeg

Gravelová výbava

Model Domane je silniční, ale mnou testované Domane+ SLR 6 je poskládáno značně gravelově. Kromě 40mm bezdušových plášťů Bontrager GR1 Team Issue, spadají do kategorie gravel také zapletená kola Bontrager Aeolus Pro 3V s širokým karbonovým ráfkem a sada SRAM Force AXS XLPR s jedním převodníkem a dvanáctirychlostní kazetou 10-44. 

Od Bontrageru je také sedlo Verse Short Elite a skvělá řídítka Pro IsoCore VR-SF, v testované velikosti 56 široké 42 cm. 

IMG_1091.jpeg

Elektrické řazení SRAM je napojené na hlavní baterii, takže není nutné dobíjet samostatně baterii v přehazovačce, ale nejsem si jistý, že to je dobré řešení. Když se vám hlavní baterie vybije, nebo motor zcela vypnete, tak nefunguje ani řazení.

SRAM jinak řadí zcela bez problému, systém s jedním převodníkem funguje u amerického výrobce lépe než se dvěma. Kazeta s dvanácti pastorky v rozmezí 10 až 44 zubů bohatě stačí, odstupňování převodů samozřejmě není tak hladké jako v systému se dvěma převodníky, ale u Domane+ jsem si toho vlastně ani nevšiml, protože elektromotor mi dodal tolik výkonnosti, že jsem občas zapomněl řadit. 

Velmi se mi líbí i vzhled kola, matně zelená barva Juniper Treku sluší, velikost loga udrželi designéři na uzdě, což se Treku ne vždy daří a jako celek vypadá Domane+ skvěle. 

IMG_1095.jpeg

Jízdní vlastnosti 

Domane+ vychází z velmi povedeného silničního kola Domane, které spadá do kategorie endurance, to znamená, že rám je o něco kratší a vyšší, než bývají typicky závodní kola. Délka řetězové vzpěry narostla v případě Domane+ o 10 mm (v porovnání se standardním modelem Domane), aby se vešel motor, ale jinak je geometrie rámu na milimetr stejná jako u modelu Domane bez motoru. 

Ačkoliv geometrie je ve srovnání s aerodynamickým modelem Madone a vrchařskou Emondou vzpřímenější a uvolněnější, stále jde o hodně sportovní střih kola a jízdní vlastnosti jsou vyloženě svižné. Aby také ne, na Domane jezdí někteří závodníci a závodnice týmu Lidl-Trek slavnou klasiku Paříž-Roubaix, kde je rychlost a skvělá ovladatelnost potřeba. A jezdí na tomto modelu i gravelové závody, naposledy Lucinda Brand vyhrála gravelový světový pohár v německých Cáchách právě na Domane.  

IMG_1097.jpeg

Domane+ je navíc ještě o trochu blíž gravelovým speciálům, protože umožňuje nasazení až 40 mm širokých plášťů, zatímco v případě modelu bez motoru je to 38 mm. Do rámu se v obou případech vejdou ještě širší pláště, ale tyto rozměry jsou podle Treku bezpečné, s šestimilimetrovou mezerou, aby nedocházelo k odření laku.  

Chování Domane+ na silnici i v terénu je skvělé, jde o svižné kolo s dobrou geometrií a příjemnou ovladatelností. Systém IsoSpeed, který je skrytý ve spojení horní a sedlové trubky, opravdu výrazně zlepšuje komfort, ale nijak neruší. Osobně nejsem příznivcem odpružených komponentů a rámů, a to ani v případě gravelů, ale IsoSpeed se mi líbí, protože reálně funguje a nesnižuje nijak zásadně pevnost celého kola.  

I tak je poznat, že přední část Domane+ je výrazně tužší. 40mm pláště samozřejmě zvládnou pobrat hodně nerovností a terénu, přesto je to v těžším terénu na ruce poměrně náročné. Může za to nejspíš i mnohem masivnější stavba rámu, především spodní trubka, která skrývá baterii. 

Motor hladce přidává výkon 

Domane+ mě bavilo nejvíc v terénu, protože legislativní omezení pomoci do 25 km/h způsobuje, že na silnici většinou jedete za svoje. Pokud tedy nestoupáte do nějakého kopce. V tom případě se motor přidá a začne nenápadně a hladce pomáhat, aniž by vás kopl do pedálů. Motor navíc není vůbec slyšet, takže když nastavíte největší pomoc (300 W) a vezmete za to v nějakém výjezdu, cítíte se rázem jako Mathieu van der Poel v nástupu. Nebo spíš Mads Pedersen v případě Treku. 

IMG_1111.jpeg

Motor TQ je překvapivě jemný, máte pocit, že vám ani nijak výrazně nepomáhá.  Je to jen zdání, ale zatraceně příjemné zdání. Systém nepřidává výkon jen tak, bere v úvahu rychlost i kadenci a přidává asistenci podle potřeby. 

V terénu je to poznat nejlépe, ve velmi prudkých stoupáních na nezpevněném povrchu pomáhá tak, aby nedocházelo k hrabání zadního kola. Ve strmých výjezdech, kde si na normálním kole musím dávat pozor i na techniku jízdy, abych nehrabal zadním kolem a zároveň se mi nezvedalo přední, jedu na Domane+ jako na asfaltu. Techniku nemusím řešit, s pomocí motoru „neplivu krev“ a zcela hladce stoupání vyjíždím. 

IMG_1088.jpeg

Je škoda, že asistence se vypíná ve 25 km/h, ale motor vás nechá ve štychu, když se k této hranici přiblížíte. Nenarazíte do zdi, systém pozná, že musí pomoc zmírnit a dávkuje ji tak, aby jezdce na této hranici udržel a nedocházelo k žádnému cukání.

Domane+ je prostě nesmírně zábavné kolo, které se skvěle ovládá, nevypadá jako elektrokolo a dostane z vás co nejvíc. Použití motoru TQ je správným krokem, kolo díky tomu lépe vypadá, je tišší a pomáhá tak akorát. Ti, kteří jsou zvyklí na silnější motory, možná nebudou úplně spokojeni, ale pro někoho, kdo jezdí především na normálních kolech, je tato kombinace váhy a podpory velmi příjemná. Ale nejde jen o motor, Domane+ exceluje i v dalších ohledech, především v ovladatelnosti a rychlosti.