Mezinárodní cyklistická unie (UCI) uděluje licence WorldTour na tři roky a během těchto třech let se sečítají body pro rozdělení licencí na další tři roky. V roce 2020 licenci obdrželo 19 týmů, ale v dalším rozdělování to bude jen 18 celků. Kvůli zániku týmu Qhubeka bude 18 týmů v první divizi už letos. Zájem o licenci WorldTour už oznámily dvě druhodivizní sestavy, Arkéa - Samsic a Uno-X. Mnohem blíže cíli je francouzský tým Arkéa - Samsic, který po součtu všech bodů z předchozích dvou sezón patří mezi Top 18.
Týmy musí splňovat i jiná kritéria, ale dosažené body jsou stěžejní ze sportovního pohledu. Raúl Banqueri spočítal zisk všech bodů v posledních dvou letech a o 18. místo ve světovém žebříčku bude velký boj. Před 20 tisíc bodů mají čtyři nejlepší týmy světa Quick-Step - Alpha Vinyl, Jumbo - Visma, Ineos Grenadiers a UAE Emirates a o licenci WorldTour se ze sportovního hlediska nemusí vůbec obávat. Bahrain Victorious má na páté příčce přes 15 tisíc bodů a také je neohrožen sestupem. Před 10 tisíc bodů má 13 týmů, včetně AG2R Citroen, ale od 14. příčky jsou rozdíly už docela malé.
1. Quick-Step - Alpha Vinyl: 25 417,37 b.
2. Jumbo - Visma: 22 833,67
3. Ineos Grenadiers: 22 626,99
4. UAE Emirates: 20 858,66
5. Bahrain Victorious: 15 115
6. BORA - hansgrohe: 14 960,5
7. Trek - Segafredo: 13 184,66
8. Astana - Qazaqstan: 13 081
9. Alpecin - Fenix: 13 039
10. Groupama - FDJ: 12 329
11. DSM: 11 469,71
12. EF Education - NIPPO: 10 939,32
13. AG2R Citroen: 10 779
14. BikeExchange - Jayco: 9 672,33
15. Movistar: 9 609
16. Israel Start-Up Nation: 9 062,66
17. Intermarché - Wanty - Gobert: 9 005
18. Arkéa - Samsic: 8 697
19. Cofidis: 8 287
20. Lotto Soudal: 7 935
21. Qhubeka NextHash: 6 986,99
22. TotalEnergies: 4610
23. Uno-X: 4 194,46
24. B&B Hotels p/b KTM: 3 891
V součtu dvou sezón z WorldTour vypadávají zatím dva týmy, 19. Cofidis a 20. Lotto Soudal. Jejich místa přebírají 9. Alpecin - Fenix a 18. Arkéa - Samsic. Jenže druhodivizní týmy nemusí postoupit, vedení týmů nemusí požádat o licenci WorldTour. Například Alpecin - Fenix se do první ligy netlačí, protože jako suverénně nejlepší druhodivizní tým má podle současných pravidel všechny výhody. Může na všechny závody WorldTour, ale může si vybírat a podle vlastní vůle nestartovat tam, kde se jim to nehodí. Takovou možnost WorldTour sestavy nemají. Navíc nemusí platit dražší zápisné.
Kdyby Alpecin - Fenix zůstal v druhé divizi, právo na licenci WT by přešlo na Cofidis, ale máme před sebou celou jednu sezónu, ve které se toho určitě hodně změní. A rozdíly jsou malé. Cofidis a Lotto Soudal neztrácejí na Arkéu moc. Záležet bude na úspěšnosti týmů v celé sezóně a také na taktice nasazování jezdců na různé závody. Například Lotto Soudal patří k dobrým týmům, Caleb Ewan pravidelně vítězí na velkých závodech, včetně etap Grand Tours, jenže ty nejsou moc bodově ohodnoceny. Mnohem výhodnější je vítězit v celkovém pořadí a na jednorázových závodech. A počítají se všechny závody UCI, takže na méně prestižních akcích v 1. kategorii se dá posbírat hodně bodů. Bojovat o body budou muset také Intermarché - Wanty - Gobert a Israel Start-Up Nation, i tyto týmy jsou reálně ohroženy.
Norský tým Uno-X už loni v létě oznámil záměr dostat se do WorldTour v roce 2023. Jenže zatím k tomu má hodně daleko. Tým složený z převážně mladých jezdců chce být Ajaxem Amsterdam silniční cyklistiky. Stejně jako slavný nizozemský tým nekupuje drahé hvězdy, zaměřuje se na výchovu vlastních talentů. Podařilo se jim vychovat některé velké talenty, například Andrease Leknessunda, který v současnosti jezdí za DSM a především Tobiase Fosse z Jumbo - Visma a Tobiase Hallanda Johannessena, poslední dva vítěze Tour de l'Avenir.
Jenže Uno-X ztrácí na 18. příčku přes 4500 bodů a zdá se v podstatě nemožné, že by takovou ztrátu mohl norský celek dohnat. Je tu však další možnost. Koupit licenci WorldTour nějakého jiného týmu, který má finanční problémy. Takto se do WorldTour dostal Intermarché - Wanty - Gobert, když před loňskou sezónou koupil licenci CCC. Hodně těžké to bude mít také TotalEnergies Petra Sagana. Francouzský tým také ztrácí hodně a Sagan by musel najít svou nejlepší formu, aby týmu pomohl výš.