Okolo Lucemburska (2.Pro) se jede po 84. A je to poslední etapák z kategorie Pro a výš, který se letos odjede v Evropě. Zároveň řadě jezdců včetně top favoritů slouží jako poslední ostrá příprava na mistrovství světa, které se uskuteční týden po skončení lucemburského pětietapového závodu. Tomu odpovídá úroveň startovní listiny. Šanci tu nedostává žádný konti tým. Deset jich je z úrovně World, osm z kategorie Pro. A s nimi ještě výběr Lucemburska.

Konkrétní podobu startovní listiny určuje pochopitelně i skladba, resp. profil jednotlivých etap. Je jich pět, čtyři z nich lze označit jako klasikářské, v nichž by rovinoví sprinteři měli jen minimální šanci. Čtvrtou v pořadí je časovka na 15,5 km s 225 výškovými metry, u níž v polovině trasy najdeme 1,3 km dlouhý výjezd s průměrnými 8,5 %.

Úvodní středeční etapa má start i cíl v hlavním městě Lucemburku, ovšem v jiné jeho lokalitě. Měří 156 km a nastoupá se při ní 2555 metrů. Jsou na ní vypsány 4 vrchařské prémie od 2 do 4,5 km a sklonu od 6 do 8,5 %. Tři z nich jsou koncentrovány do úseku mezi 45. až 90. km. Vrchol té poslední se nachází necelých 10 km před cílem. Posledních zhruba 200 metrů k cíli se zvedne prudce vzhůru.

Čtvrteční etapa z Junglinsteru do Schifflangenu je obdobně dlouhá, ale jednodušší v tom, že obsahuje o 500 výškových metrů méně. V první části etapy se do cesty postaví dvě VP kolem 1,5 km a sklonu od 7 do 9 %. Největší obtíž by tak měla nastat na cílovém okruhu, kdy se v posledních 25 km bude nutno vypořádat se stoupáním o parametrech 0,9 km a 7,4 %. Z posledního přejezdu to je do cíle už jen 5 km.

Páteční 3. etapa z Rosportu do Diekrichu je se svými 201 km nejdelší. A také se při ní nejvíc nastoupá: 3860 metrů. Můžeme ji tedy nazvat královskou. Na programu je 8 VP, z toho 7 nejvyšší kategorie. Většina trasy se tak odehraje ve stoupáních, ale opravdové vyvrcholení přijde na řadu na cílovém okruhu, který si jezdci dají dvakrát a v každém je čekají tři sice krátké kolem 1 km, ale mimořádně prudké výstupy od 7,5 do 10 %. Z posledního zbývají do cíle 4 km.

Po sobotní časovce závod ukončí etapa nedělní z Merschu do Lucemburku. Na 177 km čeká přes 3100 výškových metrů. Čtyři vrchařské prémie jsou vypsány v průběhu úvodních 105 km, ale to neznamená, že závěr bude nějaká selanka. Opět se končí na cílovém okruhu a v každém ze tří průjezdů bude nutno překonat tři kratší výjezdy, z nichž druhé dva jsou dlouhé necelý kilometr, ale se sklonem 6 a 9 %. Z toho těžšího je to do cíle už jen kilometr.

loading...

Koho tedy řadit mezi favority?

Marc Hirschi (UAE Emirates) tu obhajuje loňské prvenství a navíc má aktuálně super formu. Během posledního měsíce jel pět jednorázovek a všechny, včetně té první, klasiky San Sebastian, vyhrál! Navíc se mistrovství světa koná v jeho domovině a on je po sezóně na odchodu do domácího Tudoru jako jedna z dalších top posil. Tým s ním posílá do Lucemburska velmi kvalitní sestavu - jinou ani nemá - včetně např. Juana Ayusa, ale ten v poslední době na super formu nevypadá.

Mathieu van der Poel (Alpecin - Deceuninck) měl skvělé jaro, když vyhrál mj. Flandry i Roubaix, ale poté na Tour de France, olympiádě či mistrovství Evropy výsledkově příliš nepřesvědčil. Třeba to má ale vymyšleno a načasováno dobře. Lucembursko by tuhle tajenku mohlo poodhalit. V tandemu s Sørenem Kragh Andersenem by ale měli určitě tvořit mimořádně údernou dvojici.

Na rozdíl od Van der Poela má Mattias Skjelmose (Lidl - Trek), který Lucembursko vyhrál v roce 2022, výbornou celou sezónu. Mj. jel tři týdenní etapáky nejvyšší kategorie (Paris - Nice, Baskicko a Okolo Švýcarska) a obsadil dvakrát 3. a jednou 4. místo. Poté získal titul dánského šampiona v časovce a vše završil 5. místem na Vueltě coby nejlepší mladý jezdec. A navíc jede Lucembursko v tandemu s Madsem Pedersenem, v posledním měsíci vítěze Okolo Německa a 6. z evropského šampionátu.

Silnou dvojicí disponuje i Visma | Lease a Bike. Christophe Laporte byl v poslední době 4. na Renewi Tour (2.UWT) a 9. na evropském šampionátu, Wilco Kelderman 3. Okolo Polska (2.UWT) a v popředí dojel i na obou kanadských Grand Prix.

Lídry Groupama - FDJ by měli být Valentin Madouas, ale výsledkově ještě lépe vypadá Laurence Pithie. Bahrain Victorious bude nejspíš spoléhat na Antonia Tiberiho, EF Education - EasyPost na Rui Costu a možná ještě víc na Archie Ryana a Uno-X Mobility na Magnuse Corta. Ten od srpna nejprve vyhrál Arctic Race (2.Pro), pak byl 2. Okolo Dánska (2.Pro) a poté 3. při Bretagne Classic - Ouest-France (1.UWT). To tedy vypadá na super fazónu.

Z druhodivizních bychom mohli vyzdvihnout Michaela Storera  (Tudor Pro Cycling), který dokončil na konci července Czech Tour (2.1) na 6. a začátkem srpna Okolo Burgosu (2.Pro) na 5. místě a před pár dny absolvoval tři italské podzimní klasiky a obsadil v nich 2. a 7. místo.

Z českých cyklistů startuje v týmu TDT - Unibet - kam od příští sezóny přestupuje z Elkov - Kasper Lukáš Kubiš - Adam Ťoupalík, jemuž by profil etap měl dost vyhovovat. Ovšem co se týče výsledků, tak od jeho letošního nejlepšího vystoupení při Settimana Internazionale Coppi e Bartali (2.1), které dokončil na 7. místě, uplynulo už ale hodně vody. 

Závod lze sledovat mj. na Eurosportu, ale také na HBO Max či Discovery+.