O přestupu Marka Cavendishe do týmu Bahrain Merida (příští rok pravděpodobně pod názvem Bahrain McLaren) se mluvilo dlouho. Cavendish s bahrajnským celkem jednal už loni, ale nakonec prodloužil v Dimension Data. Tam o něj přestal být zájem, protože za poslední tři roky vyhrál dva závody (!) a to ještě na málo prestižních etapácích Abu Dhabi Tour a Dubai Tour.
V Bahrainu ho přesto chtěli. Je pro to několik důvodů. Tím hlavním je marketing, Cavendish je velkou hvězdou a pro tým bude kromě závodníka i jakýmsi ambasadorem, i kdyby se mu v sedle závodního kola už nedařilo. Cavendish už dříve spolupracoval se společností McLaren, má k ní blízký vztah a bude velkou osobností celého týmu.
Druhým důvodem je příchod Roda Ellingwortha na pozici šéfa sportovního oddělení týmu. Ellingworth vedl Cavendishe už dříve, například v době jeho největší slávy v roce 2012 v dresu týmu Sky, ale také v rámci British Cycling. Ellingworth ví, co se v Cavendishovi skrývá, jak velký má talent a ve 34 letech by ještě nemusel být odepsaným závodníkem.
"Markův podpis doplňuje naši sestavu pro rok 2020. Je osvědčeným šampionem a má týmu co dát, na kole i mimo kolo. Naposledy jsem s ním spolupracoval v roce 2016 před Olympijskými hrami v Riu a Mistrovstvím světa v Kataru. A jsem nadšený, když vidím jeho energii a odhodlání uspět. Ještě větší, než kdy dřív. Uděláme všechno pro to, abychom ho dostali na jeho maximum," říká Rod Ellingworth.
Do mysli se samozřejmě vkrádá myšlenka, zda je Cavendishův přestup už jen pouhou reklamou na McLaren, protože jeho výkony a výsledky šly v posledních letech strmě dolů. Vítěz třiceti etap na Tour de France byl dlouhodobě nemocný a proto nemohl podávat ideální výkony a dostatečně trénovat, ale nezdá se, že by se i po vyléčení dokázal dostat zpět do formy. Cavendish nikdy nebyl tréninkový typ. Aby ho v týmu HTC udrželi ve formě, museli mu sestavit nabitý závodní kalendář, čímž ho donutili k najíždění kilometrů. V roce 2009 to vedlo k vítězství na Milán - Sanremo, nikdy později už v takové kondici nebyl.
Vždy ho ale ctilo odhodlání jít tvrdě do sprinterských soubojů, uměl si najít místo v pelotonu a nechyběla mu rychlost. V současnosti má rychlost stále velmi dobrou, o tom jsme se mohli přesvědčit na Šestidenní v Londýně, kde proháněl i Eliu Vivianiho, ale ochotu jít na silnici tvrdě do spurtu už u něj nevidíme. A ta je pro sprintery zcela zásadní. Bez loktování vítězit nemůže a nic moc jiného, než vítězství v hromadných dojezdech, Cavendish nabídnout nemůže.
Sám Cavendish tvrdí, že už byl několikrát odepsaným závodníkem a vždy se dokázal vrátit a vítězit. A že se to stane i tentokrát. Je to možné, ale bylo by to překvapivé. Už tři roky nepatří k nejlepším a po tak dlouhé době bude návrat na nejvyšší příčky skoro nemožný.