Mám padesátileté zkušenosti s cyklistikou, vyzkoušel jsem mnohé a nynější vlna terénních/štěrkových silniček mě zaujala. Asi vím co chci, ale musím to pořádně promyslet, abych na jaře vyjel na tom nejlepším modelu pro mé využití.
Asi to bude bližší silničce než horskému kolu. Na silničce se občas pustím na nezpevněnou cestu, ale na svém horském kole se silnicím vyhýbám. Jízda po štěrku na silničním kole mi moc nevadí, jen mám strach abych neprorazil 25 mm široké pláště čistě silničního provedení. A na hladké gumě to pochopitelně klouže i na suché šotolině.
Jízda po silnici na horském kole mě odrazuje posedem, širokými plášti, houpáním při jízdě ze sedla na odpružené vidlici a podhuštěných pláštích. Prostě jsem příznivec silničních řídítek - beranů, tak abych mohl použít několik možných úchopů a tím také několik vhodných posedů, na MTB je to jen jedna poloha.
Na silničce: uchopení řídítek u představce - při jízdě do kopce. Za páky - při jízdě po rovině. Dole v oblouku - při jízdě z kopce, nebo rychlé jízdě po rovině.
Gravel nemá daleko ke kolu cyklokrosovému, ale má svá specifika. A měl by navozovat atmosféru spíše pohodové jízdy, než agresivní jízdy závodní. A v tom mu přiznávám vlastní kategorii.
Když už jsem nakousl otázku řídítek, mou jasnou volbou jsou berany (rovná řídítka, to už snad ani není gravel), ale jaké berany? Gravelově moderní jsou šikmá, jenže jsem ze staré školy a nějak mi to nesedí. Ale v tomto směru zatím nevím, váhám a vybírám.
Takové "berany" asi nejsou pro mou cyklistiku, ale zatím jsem je nezkusil. Nahoře a za páky celkem dobré, rozumná šířka, ale co dole? To je už téměř rozpřažení.
Na gravelu je hodně komponentů převzatých spíše z MTB, než ze silničky a berany opravdu určují směr této kategorie. Gravel může být ve své podstatě MTB na devětadvacítkách s berany a často jdou firmy touto "horskou" a ne "štěrkovou", nebo "asfaltovou" cestou.
Prvním bodem jsou tedy berany, to je naprosto jasné a já si musím vybrat jaké. Zatím nastoluji otázky a budu přes zimu hledat odpovědi.