V letošním roce byl závod vypsán pro všechny kategorie od žáků a žaček, přes kadety, juniory až po elitní kategorie žen a mužů i jezdce a jezdkyně v třídách Masters. Na své si přišly i malé děti, které na kolech a odrážedlech závodily za sladkou odměnu a medaili. Pořadatelé ovšem v prvé řadě chtěli přiblížit tuto méně známou, ale progresivní cyklistickou disciplínu veřejnosti, cyklokrosařům představit trať v unikátním prostředí a od těch opravdu zasvěcených zjistit, kam se ještě lze posunout.
„Trať závodu v Dolních Vítkovicích byla hodně zajímavá. Je to úplně něco jiného, než klasické tratě, které vedou jen na loukách. Areál je opravdu atraktivní a myslím si, že kdyby trať doznala ještě menších úprav, dá se tady udělat cyklokros mezinárodních rozměrů. Potenciál tady určitě je, už právě díky tomu, jak je ostravská trasa odlišná od všech ostatních. Přesně tohle světový cyklokros potřebuje,“ komentoval Jakub Ťoupalík po vítězství v závodě na 45 minut.
A organizátoři ostravského závodu míří vysoko. „První ročník jsme jeli v rámci Oderského poháru, což je regionálně nejvýznamnější moravský cyklokrosový seriál, ale naše úmysly jsou vyšší a máme i příslib od Českého svazu cyklistiky, že možná už v příštím roce bychom mohli uskutečnit větší podnik. Buď český pohár, mistrovství republiky, anebo dokonce i evropský pohár v cyklokrosu,“ přiblížil ředitel závodu Miloš Židík. „Zájem závodníků nás příjemně překvapil. 150 krosařek a krosařů je napoprvé velmi slušná účast. A konkurence v elitních kategoriích navíc překročila regionální význam akce,“ doplnil Židík.
Cyklokrosová disciplína získává na své atraktivitě a popularitě právě díky stále se vyvíjejícímu trendu připravit závodníkovi originální trať s netradičními typy překážek a různorodostí povrchů na trati. „Závodní okruh, který měřil 2 a půl kilometru provedl závodníky kolem dominant Dolních Vítkovic. Zatímco levá strana trati je převážně štěrková s atraktivním a technicky náročným písčitým sektorem a prudkým schodištěm, většina pravé části má hlinitý povrch. Zmíněné schodiště má převýšení 8 výškových metrů na 10 metrech délky. Takže kdyby byla jeho příkrost ještě o něco větší, místo schodů bychom tady měli žebřík. Jak ale často říkám, cyklokrosaři jsou tak trochu masochisté, takže nepřekvapuje, že si se schodištěm všichni bez problémů poradili,“ popsal soutěžní trať její stavitel Radovan Šťastný.
Bývalý juniorský vicemistr světa v cyklokrosu a mistr republiky v silničním závodě z roku 2020 Adam Ťoupalík si ve Vítkovicích po defektu dojel pro 4. místo. „Na to, že šlo o první ročník, se závod povedl. Na trati je do budoucna ještě nějaká práce, ale celkově to byl povedený den. Věřím, že se v dalších letech tento závod dostane výš. Trať je zajímavá v tom, že je tady poměrně hodně asfaltu a šotolinových cest. Není to takový ten typický kros, který se jezdí za městem na louce a pro samotné závodníky je vlastně nezáživný, protože se ničím neliší od ostatních tratí. Tady je to atraktivní pro diváky i pro média. Já bych vítkovickou trať nazval jako industriální cyklokros. Je to dobrý nápad a věřím, že se tady budou konat i větší závody.”
O konkurenci se v elitní kategorii bratrům Ťoupalíkovým postarali polští jezdci Pawel Bernas a Piotr Brzozka, kteří obsadili stupně vítězů. Bernas v roce 2019 dokončil jednu z Grand tours, když v barvách worldtourového týmu CCC objel španělskou Vueltu. Pro prvenství si v závodě jezdců Masters od 35 do 44 let dojel legendární český cyklista Alois Kaňkovský. „Prostředí cyklokrosu v Dolních Vítkovicích mě hodně překvapilo a podle mě má velký potenciál. Postavit trať právě tady byl výborný nápad. Trať je nejen atraktivní pro diváky, ale je i hodně členitá a na příští roky se dají vymyslet nové prvky. Bude jedině dobře, když se tento závod rozvine a zařadí se do kalendáře nejen v Oderském poháru. Pro českou cyklistiku a fanoušky cyklokrosu je přesně něco takového velkým přínosem. Já jsem se při závodě pěkně vyblbnul a přesně o to jde. Závodů je čím dál méně a právě takto atraktivní prostředí může přilákat pozornost cyklistů i fanoušků.“
Závod se uskutečnil za podpory Moravskoslezského kraje, města Ostravy, společností KCK Cyklosport-Mode s.r.o. a Force, AT Computers, Craft, Radioking, DK-Bikeshop, Ha-vel, HSF System, RBP, zdravotní pojišťovna a ARPEX Morava.