V jakém stádiu přípravy se nachází VIF Cycling Team?
Rozdělil bych to na několik hledisek. Tým jako právní subjekt je teď v procesu vzniku, na tom v tuto chvíli pracuje notář s právníky. Druhá věc je organizační struktura a management, což už je víceméně hotové. Bavíme se ještě o pozici druhého sportovního ředitele, tím hlavním bude Tomáš Konečný. Zbylých přibližně sedm pozic jako mechanik nebo masér už jsou před domluvené a víceméně čekáme na spuštění týmu v příštím roce.
Marketingové přípravy týmu už probíhají dva až tři měsíce, kdy probíhala příprava identity týmu, loga a webu. Slavnostní odhalení týmu pak proběhlo formou rozhovoru v magazínu Forbes s mojí osobou, kdy byl poprvé tým zmíněný. Co se marketingu týče, tak jsme aktivní už teď. 8. září například pořádáme speciální akci pro amatérské cyklistky v Praze a Bratislavě.
Z hlediska sponzoringu, což je poslední část projektu, aktuálně jednáme s velkým počtem potenciálních sponzorů. Ať už na úrovni větších nadnárodních nebo republikových korporátů, anebo s menšími partnery, kteří projevili zájem stát u zrodu našeho týmu.
Jak těžké je v Česku sehnat partnery pro takový projekt?
Pokud se budeme bavit o ženské cyklistice, tak její popularita ve světě neustále roste. S tím samozřejmě roste i množství firem, které jsou v ní zakomponované. V Česku jsme vždy pár let pozadu vůči světu, navíc nejsme cyklistická velmoc, takže je to tu se získáváním financí o něco náročnější.
Projekt bude ale unikátní, tým má záštitu značky VIF, takže dosah bude obrovský. Investujeme teď měsíčně řádově nižší miliony do marketingu, viditelnost týmu by tak měla být opravdu velká.
Ženská cyklistika je tu navíc taková půda neoraná. V Česku existuje pouze jeden ryze ženský tým, který je podporován resortem Dukly. Když ale bude mít více cyklistek podmínky pro kvalitní přípravu a závodní program, pomůže to větší konkurenci a další tým může posunout ženskou cyklistiku i jako celek. Na této půdě ale může vyrůst právě něco, co bude naprosto revoluční.
Myšlenka čistě ženského cyklistického týmu se navíc lidem líbí i vzhledem k volání o rovnosti pohlaví ve světě a rovných podmínkách pro sportovkyně i od Mezinárodní cyklistické federace.
Zmiňoval jste, že Tomáš Konečný bude v týmu fungovat jako sportovní ředitel. Organizaci týmu by měl mít na starosti Josef Říha. Co si od spolupráce těchto dvou cyklistikou prověřených mužů slibujete?
Tomáš je jednou z největších kapacit u nás na pozici sportovního ředitele. Byl osm let trenér české reprezentace. Je to opravdu zkušený člověk, který má vize, kontakty a dokáže zajistit kvalitní závodní program.
S ním a Josefem Říhou nás spojila společná vize. Oni dva se spolu znají už hodně dlouho a o ženském týmu se bavili už sedm, osm let. Nikdy tam ale nebyl finální krok k realizaci podobného projektu. Já jsem se s nimi poznal skrze sponzoringové aktivity na několika akcích a lidsky jsme si velmi sedli. Dali jsme proto hlavy dohromady a jdeme všichni tři do projektu s vizí rozjet v Česku ženskou cyklistiku, která by se tu mohla dělat na světové úrovni.
A co si od ženského cyklistického týmu slibuje samotná značka VIF?
VIF Cycling Team je logický krok v rámci naší marketingové strategie, kdy navazujeme partnerství s mnoha subjekty v Česku a na Slovensku. Ať už to byla Olympiáda, kde jsme měli osm olympioniků, kteří jsou našimi ambasadory. Jsou to velké týmy, které ale nejsou zajímavé pro značku typu Oakley, jako ty z kategorie U23 a další mládežnické skupiny. Tohle je totiž věc, která mně osobně dává velký smysl.
Samozřejmě to pro nás má také byznysový nádech. VIF bude titulární partner, takže se s tím dostaneme do spousty médií. Nepřímá viditelnost tedy bude také vysoká.
Přejděme ke sportovním cílům a vizím. Je konec srpna, a právě v tomto letním měsíci se oznamují první přestupy závodnic a závodníků. Už se tvoří soupiska také VIF Cycling Teamu?
Je to tak. Aktuálně máme rozjednaných osm až deset jmen z Česka a Slovenska. Vím o dalších závodnicích, které projevily zájem. Konkrétní jména prozradit nemůžu, ale můžu říct, že se jedná o top cyklistky, které se umisťovaly na předních pozicích na českém mistrovství nejen na silnici, ale také třeba v cyklokrosu. Budeme tedy opravdu univerzální tým s ambicí být na evropské úrovni a nebudeme chtít hrát jen druhé housle.
Jaké jsou tedy sportovní cíle týmu v krátkodobém horizontu dvou až tří let?
Vše záleží na penězích a na sponzorech, které dokážeme sehnat. Z peněz, které do týmu napumpuje značka VIF, jsme schopní zajistit středoevropský program, tedy závody v Česku a v okolních státech jako Polsko a Maďarsko. Pokud těch peněz bude víc, můžeme se podívat také po některých závodnicích ze zahraničí, ale to je spíše hudba roku 2026.
Cílem pro rok 2025 je objetí všech etapových a jednorázových závodů v Česku, na Slovensku a v okolních státech a umístit se tam na vrcholných pozicích do nejlepších tří nebo pěti. Určitě se budeme snažit získat, a u některých cyklistek třeba i obhájit, titul mistryně České republiky v dané disciplíně. Závodní program ale bude vznikat trochu za pochodu, díky Tomášovi a jeho zkušenostem se ale můžeme dostat na velmi zajímavé a prestižní jednorázovky a etapáky.
Jak jsem říkal, vše je závislé na penězích. Uvidíme, jaké množství budeme schopní do týmu napumpovat, a v závislosti na tom budeme plánovat ten nejlepší a nejzajímavější závodní kalendář. To je také ta nejdůležitější věc, kterou teď s většinou závodnic řešíme a diskutujeme o tom jaké závody by chtěly jet ony a jaké my.
Je z vašeho pohledu možné, že jednou uvidíme VIF Cycling Team také na Tour de France Femmes nebo na Giru d’Italia Women?
Hlavní ambicí týmu bude do dvou let získat status týmu UCI Continental. Já si v osobním i byznysovém životě kladu větší cíle, takže si myslím, že do čtyř až pěti let by tým mohl startovat na závodě Grand Tour. Případnou další ambicí je získat status „development“ týmu některé ze sestav kategorie World Tour. Většinou je to ale znovu o penězích a možnostech týmu. Interně jsme se dohodli, že nechceme něco uspěchat.
Pokud se podíváme na letošní ročník Tour de France Femmes, startoval tam soukromý tým z Uzbekistánu, který se do Francie nějakým způsobem dostal, a během první etapy chytly čtyři holky časový limit. Další dvě odstoupily ve druhé etapě a zbylá závodnice to dojížděla sama. Tohle není směr, kterým bychom chtěli jít.
Chceme jít opravdu krok po kroku k tomu, abychom byli konkurenceschopní a zvládli jsme závodit na té úrovni, kterou plánujeme. Samozřejmě bych na Grand Tour chtěl jednou s týmem VIF Cycling startovat. Je tam ale spousta různých faktorů, které musí kliknout dohromady, abychom se tam dostali. Uvidíme za tři, čtyři roky. Člověk nikdy neví, co mu osud, karma a štěstí dohromady přinesou.