Giro d´Italia 2020 začne v maďarské Budapešti a po třech etapách závodníci přeletí až na Sicíliii. Odtud zamíří na sever a pojedou téměř neustále podél Jaderského moře, tyrhénské pobřeží letos vynechají. Rozhodující by měly být poslední tři extrémně náročné etapy v horách na severu Itálie. Grande Finale přivítá Milán.
Na závodníky čekají hned tři časovky. První den v Budapešti na 8,6 kilometru a také závěrečná v Miláně na 16,5 kilometru. Prostřední (14.) je nejdelší, na trase z Conegliana do Valdobbiadene jezdci překonají 33,7 kilometru.
To je mnohem více než na Tour de France. Časovkářům se Giro určitě musí líbit mnohem více. Znamená to, že na startu bude například Primož Roglič? Tom Dumoulin? Počítá se se startem Gerainta Thomase.
Po prvních třech etapách v Maďarsku nečeká na jezdce žádný volný den. Po pondělní etapě se závod letecky přesune na Sicílii a v úterý se zase závodí. První opravdu náročná bude 5. etapa s cílem na Etně. Pojede se z méně známé strany Linguaglossa. 18 kilometrů dlouhé stoupání prověří nejlepší vrchaře.
Závodníci se v prvním závodním bloku hodně nacestují, protože po 5. etapě přejedou lodí na pevninu a čeká je kratší, ale stále náročná etapa do Villafranca Tirrena s jedním dlouhým stoupáním uprostřed trasy. Další den však přijde maratonská etapa (223 km) s cílovým výjezdem na Camigliatello Silano.
V druhém týdnu budou tři velmi těžké etapy. Etapa se startem a cílem v Cesenaticu připomene Marca Pantaniho. Na 205 kilometrech bude hned několik kratších, ale strmých stoupání. Jak je na Giru zvykem, časovka představí další vinařský region. Tentokrát to bude region Vento, kde se pěstuje světoznámé Prosecco.
Nejtěžší bude poslední týden. Tři horské etapy a závěrečná časovka rozhodnou. A budou to pořádné horské etapy. 16. etapa do Friuli je plná kratších stoupání, následující etapa do Madonny di Campiglio má 202 kilometry a převýšení přes 5000 metrů. Královskou etapou bude ta 18. s cílem na Lagho di Cancano. Pokud se pojede, protože počasí nemusí být zrovna ideální například na Stelviu ve výšce 2758 metrů nad mořem. Zde v květnu velmi často leží sníh. Vysokohorské etapy jsou velkým rizikem.
19. etapa do Asti měří celkem šílených 251 kilometrů, ale je rovinatá, měl by to být klidný, i když dlouhý den v sedle. Poslední dva dny totiž klidné nebudou. Poslední horská etapa končí v Sestriere. Jezdci opět překonají 5000 výškových metrů a slavná stoupání Agnello (2744 m n. m.), Izoard (2360 m n. m.), Montgenévre (1854 m n. m.) a mírné stoupání do Sestriere (2035 m n. m.). Snad se počasí slituje.
Jak je na Giru dobrým zvykem, žádná poklidná jízda vítězů na závodníky poslední den nečeká. Naopak se bude závodit naplno v jízdě proti času na 16,5 kilometru v Miláně.
Více v galerii výše.