Geraint Thomas najel na bidon a kvůli zraněním musel odstoupit po třech etapách. Simon Yates onemocněl koronavirem a vzdal po sedmi etapách. Celkové pořadí vede mlačiký Portugalec Joao Almeida, který debutuje na Grand Tour. A nejsilnějším závodníkem je zatím Wilco Kelderman. Nic z toho se před startem Gira neočekávalo.
"Pochopili jsme, že můžeme soupeřit s ostatními o růžový dres," říká Paolo Slongo, trenér Vincenza Nibaliho. "Největší soupeři jsou pryč, ale musíme respektovat i ostatní, po loňské zkušenosti s Carapazem. Nevíme, kolik toho závodníci jako Kelderman a Almeida vydrží."
Slongo jasně vyjádřil dojmy z prvních devíti dní. Nic není jasné, Nibali je jednoznačně největší hvězdou závodu, ale to z něj nedělá největšího favorita. Tým Trek - Segafredo často pracuje v kopcích na čele pelotonu, ale sám Nibali na útočení zatím nemá síly. Rozdíly mezi zbylými favority nejsou velké a rozhodovat se bude až ve třetím týdnu.
Pokud mezi favority nezařadíme Portugalce Almeidu a Belgičana Vanhouckeho, je virtuální pořadí favoritů Gira následující:
1. Kelderman
2. Bilbao + 0:09
3. Pozzovivo + 0:23
4. Nibali + 0:27
5. Fuglsang + 0:31
6. Majka + 0:47
7. Kruijswijk + 0:54
Velký vliv na současné pořadí má úvodní časovka do Palerma, ale drobné rozdíly vznikly i ve stoupáních. Nibali jede konzervativně a snaží se neztrácet. Kelderman cítí šanci a celý tým Sunweb pracuje pro něj, dvakrát v horském dojezdu všem ujel. Životní příležitost má zkušený Pozzovivo, ale z minulosti víme, že v závěru Grand Tours ztrácí síly. Opatrný je také Fuglsang, který už přišel o dvě opory, Vlasova a Lopeze. Majka spíše limituje ztráty, stejně jako Kruijswijk.
Wilco Kelderman vypadá nejlépe ze zmíněné skupiny závodníků. V 9. etapě dokázal na posledních 400 metrech nadělit 14 sekund Nibalimu a 18 sekund Almeidovi. "Byl to dlouhý den a zejména v závěru byla zima, ale nohy jsem měl skvělé," pochvaluje si Kelderman. "Také tým mi dodal hodně sebevědomí. Měli jsme vpředu osm lidí po předposledním kopci, takže jsme drželi dobrou pozici. A cítil jsem se opravdu dobře. Zaútočil jsem 400 metrů před cílem, nebo tak nějak. Jel jsem naplno až do cíle a nějaké rozdíly se vytvořily."
Už příští týden by se mohl obléknout do růžového trikotu. Almeida nejspíš nevydrží na prvním místě dlouho. "Možná se na to příští týden zaměříme. Ale teď jsem spokojený se svými pocity a to je nejdůležitější. Uvidíme, co bude příští týden možné."
Kelderman už v roce 2017 skončil čtvrtý v celkovém pořadí Vuelty a dokáže udržet formu po tři týdny. Není radno ho podceňovat, i když v posledních letech neměl skoro žádné výsledky. Především kvůli pádům a zraněním. Giro je jeho poslední příležitostí v dresu Sunwebu, od příštího roku bude jezdit za BORA - hansgrohe.
Nizozemec nepatří k nejvýraznějším závodníkům pelotonu, ale letošní Giro může klidně vyhrát, protože celá sportovní úroveň Gira je o hodně nižší než Tour de France. Pomalu se dostává do pozice hlavního favorita, protože ve dvou horských dojezdech zvládl nenápadně najet 26 sekund na Nibaliho.
Podobně nenápadně, ale stále v popředí, jede také Pello Bilbao. Baskický vrchař má za sebou Tour de France a možná nevydrží celé tři týdny, ale zatím se drží na třetím místě, jen 9 sekund za Keldermanem. "Pello se cítí velmi dobře, přijel sem s pozitivním přístupem a oceňujeme, že je to pro něj po Tour de France těžké. Takže to bereme den za dnem a hlavním cílem je celkové pořadí," vysvětluje Rod Ellingworth, ředitel týmu Bahrain - McLaren.
"Když vypadne z pořadí, nebude to protože by se vzdal, ale protože už bude psychicky unavený. Ale zatím si to užívá," dodává Ellingworth.
Zajímavým závodníkem je také Domenico Pozzovivo. Také má za sebou Tour de France, ale objel ji pouze do 9. etapy a poté vzdal. Je mnohem čerstvější než Bilbao a v kopcích září. To se od něj ve 37 letech a po loňském těžkém zranění neočekávalo. Tým NTT má díky němu naději na opravdu velký výsledek. Jenže zázraky se nedějí a během patnáctileté kariéry skončil nejlépe dvakrát pátý na Giru. Může tento výsledek vylepšit těsně před koncem kariéry? Po mnoha pádech a zraněních?
Giro d´Italia 2020 je po devíti etapách zcela otevřeným závodem a takové nejspíš zůstane až do sobotní časovky na 34 kilometry do Valdobbiadene. Opatrné závodění a vyčkávání bude pokračovat až do této etapy. A až v posledním týdnu se rozhodne. Není jisté, že se nejvyšší stoupání pojedou, například Stelvio je pod sněhem a možná se bude muset vynechat.