Tour Down Under 2024 startuje 16. ledna. Má šest etap. Úvodní čtyři by měly být příležitostí pro sprintery, případně klasikáře. Dvě závěrečné pak příležitostí hlavně pro vrchaře.

Domácí závod je pro Jayco AlUla velmi prestižní, takže vybraná sestava, která má už čtyři týdny před zahájením závodu konkrétní podobu, se bude v Austrálii připravovat s předstihem a s nejvyššími ambicemi co se týče etapových úspěchů i celkového pořadí.

Na rovinatější etapy tu bude Caleb Ewan, který se do týmu vrátil po pětiletém působení v Lotto Dstny. Na celkové pořadí pak Luke Plapp, taktéž nová tvář, přicházející po dvou letech strávených v Ineosu, a hlavně Simon Yates. Na černou práci by tu měl být především Kellan O´Brien. Ve sprinterských koncovkách budou pro Ewana pracovat Campbell Stewart a Michael Hepburn. A ze čtyř pomocníků je nejlepší v kopcovitém terénu Chris Harper.

325268214_583828646918389_43459657999588500_n.jpg

Caleb Ewan

"Příchod Plappa a Ewana je pro nás velkým povzbuzením. Yates se na Tour Down Under vrací poté, co tady loni vyhrál etapu a celkově skončil druhý. Přicházíme s vítěznými ambicemi," řekl sportovní ředitel týmu Mat Hayman.

Bude to můj první závod UCI WorldTour s týmem Jayco AlUla, takže chci podat co nejlepší výkon a dobře spolupracovat se svými týmovými kolegy. Se Simonem Yatesem a Calebem Ewanem můžeme usilovat o vítězství v etapách a o výrazný celkový výsledek,“ uvedl Plapp v prohlášení týmu.

Zatímco se na australský závod chystá v týmu Jayco AlUla​ s lídrem Simonem Yatesem pět Australanů a jeden Novozélanďan, tak jiná skupina se aktuálně připravuje ve Španělsku, shodou okolností se zázemím ve stejném hotelu jako několik další World a ProTeams, jakož i český kontinentální ATT Investments.

271963624_882082072465258_5179649399619196114_n.jpg

Luke Plapp

Jedním z nich je Filippo Zana, čtvrtý výsledkově nejúspěšnější člen sestavy Jayco AlUla v roce 2023, jehož největšími úspěchy uplynulé sezóny byla vítězná etapa na Giru (viz titulní snímek), celkové prvenství na Okolo Slovinska (2.Pro) a 3. místo na Veneto Classic (1.Pro).

V rozhovoru pro italský bici.pro, který se uskutečnil v rámci španělského kempu, prozradil několik zajímavostí ze své přípravy.

Myslím, že mám větší motivaci. V letošní sezóně jsem dosáhl některých cílů a na tu další jsme si stanovili jiné, možná ještě vyšší. Myslím především na Strade Bianche. Tentokrát doufám, že se mi bude dařit celý závod. V průběhu posledního ročníku jsem byl většinu závodu vepředu, ale ke konci jsem trochu ztratil nohy. Dalším důležitým cílem je Giro d'Italia, kde chci být k ruce Eddiemu Dunbarovi s nadějí, že i mně se bude dařit.“

Simon Yates

Jak probíhá kemp? „I vzhledem k velmi příznivým teplotám jsme odpracovali hodně hodin převážně v základní vytrvalosti. Za 12 dnů to dá 1 000 -1200 kilometrů. Ve srovnání s loňskem se cítím celkově lépe. Jsem spokojený s tím, jak příprava začala.“

Posilovna nechybí? „Posilovna je klíčovou součástí mého tréninku. Nevynechával jsem ji ani v průběhu celého roku, a to i během závodů. Zatímco ale v této fázi posiluju třikrát týdně, v sezóně spíše jednou.“

Co váha? „Ve skutečnosti jsem na tom líp, než bych čekal. Nedělal jsem pro to nic zvláštního. Krom toho mi přibylo oproti loňskému prosinci něco málo svalové hmoty. Procento podkožního tuku budu mít o malinko vyšší, než je tomu při důležitých závodech, kde se hodnota pohybuje na 6 %. Ale neměl by být problém se tam dostat ve chvíli, kdy to bude potřeba.“

Tour of Slovenia - Sprint Cycling.jpg

Filippo Zana

Jak vypadá výživa? „Při tréninku používáme tyčinky, gely, rýžové koláčky, sendviče a dokonce i nějaké sladkosti, které pro nás tým vyrábí. Vítáme, když se to trochu liší od zbytku sezóny. V lahvích máme sacharidové nápoje.“

A Giant? „Skvělé kolo. Stále přicházejí nové věci. Za to musíme poděkovat i Marcu Pinottimu, je fixovaný především na materiály a aerodynamiku. Oproti loňsku jsem vyměnil řídítka. Ze 42 centimetrů jsem přešel na 39 centimetrů, což přispělo ke zlepšení aerodynamiky. Momentálně je zkouším. Na rovině a do kopce, i když se zvednu, žádné velké rozdíly necítím, uvidíme, jak to půjde ve sjezdu. Ale než udělám konečný verdikt, potřebuji ještě pár dní.“

Kolik zubů na převodnících? „Stále 54/40. Vyhovují mi, používám je celý rok.“