Ty ses po dvou kompletních sezonách a několika jarních závodech v té letošní dohodl s týmem Equipo Kern Pharma na ukončení smlouvy. O důvodech už toho v řadě tvých vyjádření zaznělo mnoho, ale s odstupem času nelituješ ani trochu?
Je to tak, důvodů bylo víc, není potřeba se k tomu znovu vracet. A nelituju, právě s odstupem času se mi potvrzuje, že jsem udělal dobře.
Když se ohlédneš za svou cyklistickou kariérou, kterých výsledků si ceníš nejvíc?
Na prvním místě bronzové medaile z mistrovství Evropy v roce 2020 a pak také všech národních titulů. Ty byly nejemotivnější. Vážím si i výher v rámci Českého poháru. Z těch zahraničních pak vítězství Okolo Malopolska a poté v Kern Pharma například 5. místa Okolo Slovinska, kde jsem byl nejlepší v soutěži o bílý dres kategorie do 23 let, a několika dalších dobrých výsledků. Z působení ve španělském týmu ale jednoznačně vyniká nominace a dokončení španělské Vuelty v roce 2022.
Každá taková zkušenost člověka ovlivní, formuje. Když se zamyslíš, co přinesla tobě?
Smysl pro disciplínu, lépe zvládám stresové situace, nemám problém s častými pracovními cestami, myslím, že umím dobře vyjednávat. A také mi zůstala láska k cyklistice, k tomu zvláštnímu cirkusu, aniž bych k tomu potřeboval číslo na zádech. A to mě uspokojuje a baví.
Předpokládám, že i příjemné a užitečné kontakty.
Souhlasím. Třeba s lidmi z Kern Pharma, cyklisty ale i sportovními řediteli a zaměstnanci stále udržujeme kontakt, například po neděli odlétáme na kemp do Španělska a jsme dohodnuti s kluky ze španělského týmu, že se sejdeme na kávu. Není to dlouho, co jeden ze sportovních ředitelů byl na dovolené v Praze, tak jsem mu na dálku dělal průvodce atd.
Poté, co jsi ve Španělsku skončil, jsi byl sice v kontaktu s Radimem Kijevským z ATT Investments Pro Cycling, odkud jsi odstartoval cestu do světa, ale na pozici sportovního ředitele jste se dohodli až s časovým odstupem. Čím ses tedy začal živit po ukončení smlouvy s Kern Pharma?
Dostal jsem nabídku od hlavního sponzora týmu pana Zadáka a začal jsem pro něj dělat v oblasti Sales a Marketingu a tahle spolupráce se postupně rozšířila a bude mou náplní práce i nadále. Výhodou je, že obě činnosti, tedy marketing a sportovní ředitel, se dají díky propojení obou subjektů dělat souběžně velmi dobře.
Zvláště když nebudeš hlavním sportovním ředitelem, kterým se stal Jarda Friede. Jak jste si rozdělili práci?
Naše činnosti jsou dost propojené. Jarda je jasně hlavním sportovním ředitelem, ale cílem je, aby všichni, kteří se na organizaci týmu a poskytování podpory závodníkům podílejí, byli schopni se vzájemně zastoupit. Platí to i pro rozdělení závodníků, ale opět je to jen rámcově, neznamená to, že nekomunikujeme v případě potřeby napříč celým týmem.
Propojenost v organizaci se týká i závodů?
Na hrubo jsme si je sice rozdělili, ale v sezoně určitě dojde k upřesňování a případným úpravám. Na co se já těším nejvíc, jsou jedničkové nebo ProTour závody, kam jezdí dva sportovní ředitelé podobně jako to bylo standardem ve španělském týmu. Takže Czech Tour, Okolo Slovenska, Okolo Maďarska apod.
Sportovním ředitelem se oficiálně stáváš od ledna, ale už teď činnosti spojené s touto pozicí děláš.
Je to stejné jako se závodníky. V přechodném období mají sice ještě smlouvy s bývalými týmy, ale připravují se už s novými. A od ledna si můžou obléknout i nový dres. Náplní mé práce jsou nyní hlavně logistické záležitosti, podílím se třeba na organizaci kempů, dva už proběhly v Čechách, před pár dny specializovaná firma kontrolovala a nastavovala závodníkům posedy, po neděli začínáme první španělský kemp a s tím vším je spojena spousta organizačních činností.
Ve Španělsku budeš kluky koučovat z auta, nebo to s nimi dáš na kole?
Na kole v případě coffee ride, ne snad hlavně s ohledem na aktuální výkonnost, ale protože poskytovat kvalitní support jak se sluší a patří a jak je to zvykem u profi týmů, můžu právě jen z auta.
A jsme u otázky, která se sama vtírá. Je ti pouhých 23 let, v týmu je větší část kluků starších. Jak se s tím srovnáváš ty a jak závodníci?
Já jsem s tím v pohodě, jako problém to nevidím. A z prvních reakcí kluků se dá odvodit, že ani pro ně to není překážka. Spíš naopak, dostává se mi kladné zpětné vazby, vítají, že přišel někdo mladší, kdo nedávno slezl z kola a ví velmi dobře, co dneska závodník potřebuje.
Co ty osobně vnímáš jako svou přednost a co jako rezervu pro pozici sportovního ředitele?
Rezervou bude nejspíš nedostatek zkušeností v téhle funkci. První rok bude pro mě určitě velkou školou. A tím myslím především technické a organizační dovednosti počínaje třeba pohybem doprovodného auta v koloně atd. Za přednost bych považoval komunikační dovednosti, schopnost navnímat potřeby kluků, včetně řekněme psychologie cyklisty, a také logistika.
Přeci jen ale sportovní ředitel je ten, který by měl mít poslední slovo co se týče třeba týmové taktiky pro konkrétní závod atd. A jsme u základních manažerských dovedností a mixu měkkých a tvrdých metod.
Upřednostňuju přátelský přístup, schopnost přesvědčit silou argumentů. Ale obecně vím, že jsem schopen přitvrdit, pokud jsem přesvědčený, že je to k prosazení potřebných věcí nutné. Myslím ale, jak už jsem naznačil v předešlé odpovědi, že to v týmu nebude vůbec potřeba. Bez ohledu na věk a zkušenosti jak cyklistů tak ostatních členů podpůrného týmu. Věřím, že jsem schopen vytvořit vztah vzájemného respektu tím, co a jak pro tým dělám. A i proto se na sezonu opravdu hodně těším!