Jaké jsou náklady na uspořádání cyklokrosového závodu v mekce této disciplíny, tedy v Belgii? Je to kolem dvou set tisíc eur, ale také si můžeme všimnout rozdílu spočívajícím ve vyplácení startovného na klasických belgických závodech. Toto startovné Mezinárodní cyklistická unie na svých světových pohárech odstranilo, respektive převedlo do cen. Porovnáváme dva cyklokrosy, které se jely o minulém víkendu, sobotní Ambiancecross ve Wachtebeke a nedělní SP v Koksijde.
Největší položkou je pochopitelně samotná organizace, zde odhadovaná na 100 tisíc. Něco málo víc než 60 tisíc dávají pořadatelé při světových pohárech do cen (předepsané UCI) a pořadatelé jiných belgických závodů do startovného. Ti potom přidávají 20 tisíc do odměn za výsledky. V případě světového poháru chce UCI 17 500 eur činí poplatek a belgická federace si bere 9 tisíc. Za 15 tisíc potom pořadatelé organizují další doprovodný program - zábavu diváků.
Kde se generují finance potřebné k uspořádání?
Bereme cyklistiku jako sport, kde fanoušek nemusí platit za vstup na stadion, ale v Belgii je to trochu jinak. Tady jsou cyklističtí návštěvníci závodů ochotni platit a cyklokros v této zemi na tom ekonomicky stojí. To je ten nejpodstatnější rozdíl belgického cyklokrosu oproti celému zbytku světa a rozdíl na tom nejpodstatnějším místě, tedy v ekonomice a získávání financí k uspořádání akce. Vedle sponzorských příspěvků a prodeji reklam je důležitým příjmem pořadatelů vstupné.
Vstupné na Ambiancecross bylo mezi 13 a 15 eury, diváků dorazilo kolem 10 tisíc. Do Koksijde se podle odhadů vydalo 7 tisíc diváků. Ti samozřejmě utratí další peníze na místě, za občerstvení a další služby.
A aby měli diváci jistotu dobré zábavy, je velkou položkou v organizaci belgického cyklokrosu startovné, tedy smluvní odměna účastníkům za start v závodě. Na tomto principu nefunguje jen cyklokros, ale také dráhové šestidenní závody a exhibiční kritéria, která se nejvíc jezdí po Tour de France.
V seriálu článků o cyklokrosu, jeho podstatě a ztrátě konkurenceschopnosti českých závodníků, jsme už přinesli tyto články:
První roadcycling.cz/clanek/umirani-ceskeho-cyklokrosu
Druhý roadcycling.cz/clanek/pred-15-lety-a-dnes-co-vse-se-v-cyklokrosu-zmenilo
Třetí roadcycling.cz/clanek/hledani-konkurenceschopnosti-ceskeho-cyklokrosu
Čtvrtý roadcycling.cz/clanek/cyklokrosovi-juniori-jsou-historicky-uspesni-ale-kde-jsou-ta-jmena