Kdo držel trumfy?
Třetí etapa slibovala jízdu horem dolem. Na trase čekaly tři horské jedničky, ale to zdaleka nebyly všechny kopce, které museli cyklisté zdolat. Cíl ale tentokrát nebyl na vršku stoupání, nýbrž v klesání.
A jelikož mezi prvním Woodsem a 19. mužem v průběžném pořadí byl před startem etapy rozdíl pouhých 13 sekund a poněvadž mezi první devatenáctkou měla svá želízka v ohni hned dvanáctka týmů, bylo možno očekávat pořádnou bitvu.
Nejlépe rozdané karty co do týmové síly měl Groupama-FDJ, který v oné devatenáctce měl 4 lidi: 3. Gaudu, 4. Molard, 8. Madouas a 12. Pinot. Jim v tomto směru nejvíce konkuroval Trek-Segafredo třemi cyklisty: 2. Mollema, 7. Ciccone a 12. Brambilla. V tomto výčtu nejlépe před etapou postavených nechyběli ani Fuglsang s Quintanou
Do etapy neodstartoval kontinentální St Michel, jelikož v jeho týmu se objevil případ nákazy koronavirem.
Od startu útočily favorizované týmy
Po 15 minutách jízdy přišel na řadu první kopec a Israel začal mít plné nohy práce. Frontálně útočily favorizované týmy a nejaktivnější mezi nimi Groupama-FDJ. O úniku outsiderů dnes nemohla být ani řeč.
A hned v tomto prvním středně náročném stoupání se odpoutala šestnáctka vesměs záložních lídrů. Což mohlo mít dvojí efekt: buď to prospěje hlavním lídrům nebo se prosadí záložní varianta.
Israel musel diktovat tempo hlavní skupiny. Vepředu se situace proměňovala, až se 55 km před cílem na čele s náskokem 3 minut před hlavní skupinou, kde postupně odcházeli Woodsovi domestici, vykrystalizovala jedenáctičlenná skupina ve složení: Amirail, Madouas a Molard (Groupama), Gorka Izagirre a Houle (Astana), Geoghegan Hart (Ineos), Vuillermoz (Total), Perez (Cofidis), Janssens (Alpecin), Tusveld (DSM) a Brambilla (Trek).
Po dalších 20 kilometrech při stoupání na poslední horskou prémii první kategorie měli uprchlíci stále k dobru 2:40 minuty. Obrovský kus obdivuhodné práce pro své kolegy v těchto fázích odváděl Bruno Amirail, který nejenže neúnavně diktoval tempo, ale měl síly i na pokrytí několika ataků Geoghegan Harta.
Woodsovi došli pomocníci
Woodsovi jedoucími ve žlutém zbyli už jen Neilands a Dan Martin, kterým se podařilo odstup malinko snížit. Ale zdaleka ne na optimistickou hodnotu.
Jak v pelotonu, tak ve vedoucí skupině docházelo k selekci. Nejprve vepředu zbylo jen šest lidí: tři muži Groupama-FDJ a s nimi Hart, Izagirre a Brambilla. Současně ve stíhací skupině došli pomocníci Woodsovi.
28 km před cílem totálně vyčerpaný odbočil z čela na krajnici Amirail, což byl signál pro Madouase. A jediný, kdo jeho nástupu stačil, byl Brambilla. Vzadu je stíhala skupina Woodse v počtu již jen 15 cyklistů, ale jejich manko činilo stále téměř dvě minuty.
Z 15 lidí po chvíli zbylo pouhých pět: Woods, Fuglsang, Gaudu, Quintana a Mollema. Ten však měl potíže, zvláště když Woods zrychloval. Ale silou vůle přejel vrchol jako součást této pětky, která v té chvíli ztrácela na čelo kolem minuty.
Sjezd byl velmi technický. Brambilla se v něm jevil lepší Madouase. Ve skupině stíhačů, ke kterým se docvaknul O´Connor (AG2R), působil nejjistěji Fuglsang. Jenže stíhači v klesání nic na čelo nenajeli, naopak pár sekund ještě ztratili.
Brambilla sólově do cíle
13 km před cílem přišel na řadu poslední kopec středně těžkých parametrů. K Brambillovi dorazil doprovodný vůz a s ním pokyny sportovního ředitele. Za okamžik Brambilla nastoupil a Madouas frustrován neschopností adekvátní odpovědi tloukl zoufale do řídítek.
V druhé skupině Fuglsang potvrzoval svá slova pronesená před etapákem, že se sem přijel především připravovat. Nepokrýval za každou cenu občasné nástupy Woodse, ale byl to on, kdo k němu zbytek zase dovezl. Pak si sám zkusil dynamický delší nástup, takže všichni za ním plandali na hraně limitu. Zvolnil a trénoval dál. Vypadal, že kdyby chtěl, tak výkonnost měl určitě na pódium v konečné klasifikaci.
Pak si na chvíli dali oddych a kdože toho nevyužil? Ten co předtím nestačil: O´Connor si skupinu dojel a hned nastoupil a dokonce se dotáhl na trio před ním.
8 km před cílem začali cyklisté sjíždět do cíle. Za Brambillou čtveřice Madouas, Molard, Hart a O´Connor. Aby to měl Madouas dnes se vším všudy, tak si ve sjezdu lehnul. Ale nic vážného, brzo se vrátil tam, kde byl. Je mu 24 let a je to velký talent.
Brambilla sjížděl k cíli na horní rámové trubce, tak uvidíme, zda to byla jedna z posledních možností, než to UCI zakáže. Jak se nechal slyšet Kwiatkowski, možná potom zakážou zvedat ruce v cíli.
Přestože se pětice kolem Fuglsanga a žlutého Woodse přiblížila na dohled čtveřici před nimi, dojet je zcela se jim už nepodařilo, především proto, že borci před nimi se mimořádně snažili, aby k tomu nedošlo a mohli si zasprintovat o druhé místo v etapě.
Resumé
Pro 33 letého Brambillu je to druhý etapák v kariéře. Tím prvním byl v roce 2009 dvojkový Friuli Venezia Giulia.
Woods na druhém místě zaostal 5 a Mollema na třetím 6 vteřin, přičemž si odváží zelený dres nejlepšího v bodovací soutěži. Vrchařský dres si aktivitou v dnešním úniku zajistil Martinj Tusveld z téměř na tomto závodě neviditelného DSM. Mladíky vyhrál David Gaudu o sekundu před Madouasem. A v týmech měl nejlepší součet časů Groupama-FDJ před Astanou a Ineosem.
Petr Vakoč dnes dokončil na 53. místě se ztrátou přesahující 14 minut ve společnosti například Van Avermaeta, Simona Clarka či Rui Costy. Celkově mu patří 46. příčka. Alpecin-Fenix dosáhl v týmové soutěži na pěkné 7. místo a Petr k tomu přispěl významnou měrou, jelikož jeho čas se v každé etapě počítal týmu do této soutěže.