Dánská cyklistická federace nedávno oznámila, že ve Rwandě nebudou startovat jejich junioři ani kategorie U23. Manažer reprezentace Morten Bennekou (na snímku) vysvětlil rozhodnutí následovně: "Z čistě sportovního hlediska jsme samozřejmě velmi smutní, že jsme se museli rozhodnout nezúčastnit se nadcházejícího mistrovství světa v neelitních kategoriích. Ale cesta a pobyt ve Rwandě jsou velmi drahé."
"Těžké rozhodnutí je motivované také tím, že mistrovství světa se bude konat v nadmořské výšce 1 500 až 1 700 metrů. Což vyžaduje zvláštní přípravu, která by si vyžádala další náklady a zdroje," objasňoval Bennekou
"Musíme proto učinit správné finanční rozhodnutí, zejména proto, že ve srovnání s rokem 2024 již musíme pro příští rok v našem celkovém rozpočtu škrtat. Chci však zdůraznit, že naše rozhodnutí pro rok 2025 nemusí být nutně precedentem pro následující roky, kdy se mistrovství světa bude opakovaně konat také mimo Evropu," odkázal Bennekou na mistrovství světa v Montrealu (2026) a Abú Zabí (2028).
Obdobná situace se rýsuje i v Belgii. I tam se uvažuje o redukci výběru juniorů a U23. Nathalie Clauwaertová, generální manažerka belgické federace (na snímku), to řekla pro Het Nieuwsblad: "Myslím, že jsem se rok a půl snažila, aby si lidé uvědomili, že náklady budou velmi vysoké. Nemluvím jen o letecké dopravě, ale zejména o ubytování. To vůbec není v souladu s evropskými cenami, na které jsme zvyklí na mistrovství světa. Důvod? Hotely zvyšují ceny právě proto, že se tam koná mistrovství světa."
"Samozřejmě nepůjdeme pod určitý standard, například v oblasti hygieny a stravy," řekla Clauwaertová. "A takové hotely jsou tam velmi, velmi drahé. Bavíme se o cenách, které se zpočátku pohybovaly kolem 600 dolarů za noc – mezitím trochu klesly – zatímco v Evropě se běžně pohybují kolem 180, 200 eur za noc. Za tyhle ceny jsou ve Rwandě také hotely k dispozici, ale o jejich úrovni máme pochybnosti. Máme velmi specifické potřeby a dlouhý seznam přání a nechceme dělat kompromisy v kvalitě."
Clauwaertová považuje za "nereálné" cestovat na mistrovství světa s tak velkou skupinou jako obvykle – asi šedesáti, sedmdesáti jezdci a personálem. "Tam, kde bychom jinak jeli na mistrovství světa s kompletním výběrem, jak v mládeži, tak v mužské a ženské elitě, nyní zvažujeme, zda zavedeme určitá kritéria, aby ti, kteří budou nominováni, mohli na tomto mistrovství světa hrát významnou roli. Mám tím na mysli umístění například do prvních osmi. Obávám se, že bude muset být vynechán prvek ´získávání zkušeností´."
Omezit náklady se podle ní dá různými způsoby. Místo šesti pojedou jen tři junioři, nebo místo sedmi až osmi dnů se poletí jen na tři čtyři dny. "Náklady pro federace v dnešní době raketově rostou, každý rok se koná mistrovství světa a Evropy, a pak se náročné cesty, jako je ta do Rwandy, stávají problémem," uzavřela Nathalie Clauwaertová.
c
A velmi podobné zprávy přicházejí z nizozemské federace. "Zvažujeme, s jakými kategoriemi můžeme cestovat, s jakým počtem závodníků a doprovodného personálu," nechal se slyšet technický ředitel KNWU (nizozemské cyklistické federace) Wilbert Broekhuizen (na snímku níže), který zároveň odkazuje na mistrovství světa v roce 2026.
Broekhuizen poznamenává, že ceny hotelů strmě rostou. "Na jednoho jezdce musíte s sebou letecky přepravit v průměru dva až tři bicykly. Aktuálně počítáme s elitním výběrem – tedy s osmi muži a osmi ženami, dvěma U23, dvěma mechaniky, lékařem, fyzioterapeutem a dvěma trenéry – a to už se dostaneme k obrovským nákladům." Tenhle přístup je podmíněn i tím, že nizozemská silniční cyklistika bude mít v roce 2025 rozpočet 850 000 eur, což je o cca 10 000 eur méně než v roce 2024.
Asociace v současné době zkoumá možnosti. "Prozatím počítáme s tím, že – stejně jako Belgičané a Dánové – nasadíme redukovaný výběr nebo dokonce vůbec nepojedeme s třiadvacítkáři a juniory," říká Broekhuizen. Navíc poukazuje na to, že je potřeba se dívat na delší časový horizont. "V roce 2026 se mistrovství světa bude konat v kanadském Montrealu. Tam budeme mít stejné problémy jako ve Rwandě. Už se tam také díváme na hotely a pokoje. A ceny jsou také vysoké, stejně jako letenky."
"Tenhle problém budou muset řešit nejspíš všechny země. Záludné na tom je, že na mistrovství nedostanete startovné, nepodílíte se na televizních právech a organizace ani UCI nenabízejí nic v podobě kompenzací za letenky nebo hotely. Každá federace proto musí nést všechny náklady sama. Máme na rok jasně danou výši prostředků a s nimi musíme pokrýt celou sezónu. Stručně řečeno: s velmi drahým mistrovstvím světa v příštích dvou letech musíte učinit zásadní volbu: jet se zúženým výběrem, nebo nejet vůbec?"
Broekhuizen zdůrazňuje, že federace nemá v úmyslu početně omezit výběr pro elitní muže a ženy. U ostatních kategorií si sednou s reprezentačními trenéry, aby zjistili, jaká je pravděpodobnost úspěchu určitého výběru. "Ambicí Nizozemska je vždy soutěžit o top 10 v mládežnických kategoriích. Na velmi selektivním okruhu v Kigali půjde o velmi spravedlivý závod. Prosadí se jen ti nejsilnější. Reprezentační trenéři musí zvážit, jak slibné jsou nizozemské výběry U23 a juniorů. V lednu chceme mít jasno."
(Na titulním snímku stupně vítězů MS v silničním závodě juniorů 2024: Brit Grindley, Ital Finn, Nizozemec Remijn)