Pořadatelé Tour de France představili 112. ročník nejslavnějšího závodu světa na tradiční prezentaci v Paříži. Začíná se v severofrancouzském Lille a první týden nebude nijak zvlášť náročný, zato ten třetí bude extrémně tvrdý. 

TDF25_PARCOURS-A.S.O..jpg

První týden prodloužený na deset etap

Úvodní týden každé Grand Tours je delší než zbylé dva týdny, ale na příští Tour bude dokonce desetidenní, aby volný den nevyšel na státní svátek Den dobytí Bastily, tedy 14. července. Celá Tour bude stoprocentně francouzská, cyklisté nenavštíví žádnou jinou zemi. Začíná se v Lille, v regionu Hauts-de-France, nedaleko belgických hranic, ale přes žádné kostky se nepojede a zcela chybí i další nástrahy, například prašné cesty.

Začátek Tour není příliš náročný, první etapa s cílem v Lille a třetí etapa s cílem v Dunkerque jsou rovinaté a nejspíš skončí hromadným dojezdem a vítězstvím sprinterů. Druhá etapa do Boulogne-sur-Mer je zvlněná, s převýšením přes 2000 metrů, spurt je i tak možný, ale těžké říct, zda je pravděpodobný, protože nedaleko před cílem budou dva strmé výjezdy. Čtvrtá etapa do Rouenu je také sice zvlněná, ale na začátku Tour budou mít sprinterské týmy dost sil na stahování uprchlíků. Největší překážkou bude Rampe Saint-Hilaire, 900 metrů dlouhý kopec s průměrem 10,6 % a maximem 16 %. A s vrcholem něco málo přes 5 kilometrů před cílem. 

ET2_Profil_Final_Boulogne-sur-Mer-A.S.O..jpg

Závěr 2. etapy

Nejdelší a jediná rovinatá časovka je na programu pátý den závodu. Měří 33 kilometrů a startuje i končí ve městě Caen. Tour 2025 opět není nijak přívětivá ke specialistům na chronometry a bude zajímavé sledovat, zda to nějak ovlivní výběr některých závodníků. Například Remco Evenepoel by si určitě přál mnohem více rovinatých časovek. 

Po časovce si na své přijdou klasikáři. Tour zavítá do Normandie, kde se v šesté etapě pojede hodně těžký závod s 3500 metry převýšení v krátkých a strmých stoupáních a dojezdem do Vire Normandie. Posledních 700 metrů má 10,2 %, což je ideální pro výbušné klasikáře. A sedmá etapa bude dost podobná, začíná se u moře v Saint-Malo a dojíždí se na Mur-de-Bretagne. Naposledy se zde závodilo v roce 2021, etapu vyhrál a žlutý dres oblékl Mathieu van der Poel. Tehdy se na Mur-de-Bretagne vyjíždělo dvakrát a příští rok také. Tyto dvě etapy by mohly přesvědčit vedení týmu Lidl-Trek, aby na Tour vzal Thibaua Nyse, kterému strmé dojezdy perfektně sedí.  

ET7_Profil_Final_Mur-de-Bretagne-A.S.O..jpg

Závěr 7. etapy

Osmá a devátá etapa jsou rovinaté a obě budou vhodné pro sprintery. nejrychlejší muži pelotonu budou mít na příští Tour spoustu příležitostí. 

Desátá končí na Puy de Sancy, čímž končí celý první týden. Etapa se 4400 metry převýšení vede Centrálním masivem a bude první opravdu horskou etapou, ale nezdá se být moc selektivní. Předposlední výjezd Col de la Croix Saint-Robert měří 5,1 km s průměrem 6,3 % a Puy de Sancy má pouze 3,3 km a 8 % v průměru. Úspěch dlouhého úniku je pravděpodobný.  

Druhý týden opepří horská časovka

Po prvním volném dnu se v Toulouse koná jedenáctá etapa a očekává se velký boj ve stoupání Pech David, které je relativně krátké, ale má až 20 % a končí 8 kilometrů před cílem. Bude to pro sprintery příliš těžká zkouška? 

Dvanáctá etapa bude mnohem náročnější, na trase jsou tři stoupání a dojíždí se na obávaném Hautacamu, kde v roce 2022 Jonas Vingegaard definitivně rozhodl o svém prvním vítězství na Tour. Etapa má 3850 metrů převýšení a kromě cílového Hautacamu (13,6 km, 7,8 %) se jede také Col du Soulor (11,9 km a 7,3 %). 

ET13_PP_Peyragudes-A.S.O..jpg

13. etapa

Favorité na celkové pořadí budou muset být připraveni i na třináctou etapu, časovku do vrchu s cílem na Peyragudes. 11 kilometrů dlouhý chronometr nastoupá 650 metrů a samotné stoupání měří 8 kilometrů a v průměru má 7,9 %, ale nejtěžší úseky jsou kolem 16 %. Časové rozdíly by se měly vytvořit velké. Je to jeden z nejdůležitější dnů celé Tour.  

A v Pyrenejích se cyklisté zdrží i ve čtrnácté etapě s dojezdem na Superbagnères. Jeden se 183 km dlouhá etapa se čtyřmi stoupáními a převýšením 4950 metrů. Jde o nejtěžší pyrenejskou etapu a druhou nejtěžší etapu celého 112. ročníku Tour. Kombinace stoupání Col du Tourmalet (19 km, 7,4%), Col d'Aspin (5 km, 7,6%), Col de Peyresourde (7,1 km, 7,8%) a Superbagnères (12,4 km, 7,5%) totiž dá hodně zabrat.

Etape14_Profil_Etape-A.S.O..jpg

14. etapa

Druhý týden zakončí patnáctá etapa s cílem v Carcassonne a zvlněným profilem. Sprinteři budou unavení, takže šanci možná dostanou uprchlíci.  

Rozhodující třetí týden 

Druhý volný den stráví cyklisté na jihu Francie, ve městě Montpellier, ale žádná dovolená to nebude, všichni totiž budou muset připravit svá unavená těla na extrémně náročný test formy v šestnácté etapě. Dojíždí se na slavném Mont Ventoux, devět let po Froomově neslavném běhu bez kola a čtyři roky po heroickém úniku Wouta van Aerta. Mont Ventoux měří 15,7 kilometru s průměrem 8,8 % a je považováno za jeho z nejtěžších stoupání v celé Francii. Nejenom kvůli délce a sklonu, ale také silnému větru a častým vysokým teplotám. 

ET16_PP_Mont_Ventoux-A.S.O..jpg

Dojezd na Mont Ventoux

Sedmnáctá etapa je pro sprintery, ale pořadatelé upozorňují na silný vítr a hrozící terezíny. Dojíždí se do Valence.  

Až v osmnácté etapě se cyklisté dostanou do Alp a rovnou je čeká výjezd na Col de la Loze. 171 kilometrů dlouhý závod s převýšením 5500 metrů je nejtěžší etapu Tour. A samotné Col de la Loze je Pogačarovým kryptonitem, v roce 2023 tu přišel o poslední naději na celkové vítězství. Na programu je však víc těžkých výjezdů, nejdříve Col du Glandon (21,7 km, 5,1%), poté Col de la Madeleine (19,2 km, 7,9 %) a nakonec Col de la Loze (26,2 km, 6,5%). 

Etape18_Profil_Etape-A.S.O..jpg

18. etapa

V horách se závodníci zdrží i v devatenácté etapě s cílem na La Plagne. Poslední horská etapa Tour má celkové převýšení 4600 metrů, ovšem na pouhých 130 kilometrech! Bude to poslední příležitost něco udělat s celkovým pořadím a měli bychom sledovat opravdu zajímavou bitvu. Ve výjezdech Col du Pré (12,6 km, 7,7 %), Cormet de Roselend (5,9 km, 6,3 %) a La Plagne (19,1 km, 7,2 %) se vrchaři už nemusí šetřit, boj o žlutý dres zde v podstatě končí. 

Dvacátá etapa totiž už není ryze horská, ačkoliv převýšení je 2850 metrů, bude to spíše etapa pro uprchlíky, s několika tvrdými stoupáními. Každopádně už by nijak výrazně do celkového pořadí zasáhnout neměla. A nakonec dojezd do Paříže. Po roční přestávce se Tour de France vrací na Avenue des Champs-Élysées a sprinteři se mohou těšit na nejprestižnější dojezd celé sezóny. 

Více o trati Tour de France na letour.fr.