5. etapa ze 7. Profilově druhá nejtěžší z letošního ročníku. Na 205 km z Ascoli Piceno do Pergoly 3500 výškových metrů. Rozhodující v této etapě se jevilo zhruba posledních 40 km s dvěma stoupáními jdoucími bezprostředně po sobě. Z vrcholu druhého zbývalo do cíle 7,5 km, z toho 3,5 ve sjezdu. Závěrečných 2,5 km se opět zvedalo mírně vzhůru, největší sklon 4 % mezi 1 km až 500 metry před cílem.  tirreno-adriatico-2025-stage-5-profile-n2-95cc1bbff211131b6bfa.jpg

V modrém lídra závodu Filippo Ganna (INEOS Grenadiers), ve fialovém (bodovací) Jonathan Milan (Lidl-Trek), v zeleném (vrchař) Manuele Tarozzi (VF Group - Bardiani CSF - Faizanè) a v bílém (do 25 let) Juan Ayuso (UAE Emirates-XRG).

Brzo po startu se podařilo odjet sedmi lidem. Byli mezi nimi Gal Glivar a Xandro Meurisse (oba Alpecin - Deceuninck), Paul Ourselin (Cofidis), Dries De Bondt (Decathlon AG2R La Mondiale), Fredrik Dversnes (Uno-X Mobility), Francisco Muñoz (Polti VisitMalta) a Manuele Tarozzi.

Po 100 odjetých km se dotkli 7 minut. Pak jejich náskok začal klesat. Hlavní tíha starosti o tempo pelotonu ležela na jezdcích INEOSu (pro Gannu), ale vydatně pomáhali i jezdci UAE Emirates-XRG (pro Ayusa), jakož i cyklisté Q36.5 (pro Pidcocka).

A3229-e1741954980768.jpg

To podstatné skutečně přišlo v avizované části etapy. Předposlední kopec byl jakousi předehrou k tomu poslednímu. Pár lidí tu z hlavní skupiny poodjelo, ale tyhle útoky vyšly naprázdno. Hlavně proto, že kontrolu nad závodem vzali do svých rukou jezdci UAE Emirates-XRG.

V posledním nejtěžším stoupání dne se jednak rozpadl denní únik a přes vrchol projel na čele osamocený Fredrik Dversnes. Stíhací skupinu svým tempem na špici výrazně zredukoval Del Toro (UAE Emirates-XRG), pracující pro Ayusa. Ten přes vrchol zrychlil a do háku mu naskočili Tom Pidcock a světe div se i Filippo Ganna! 

Po sjezdu měl Nor náskok do 200 metrů na skupinu zhruba dvaceti lidí. A v ní se střídal nástup za nástupem, prokládaný poklesem tempa. Což je přesně voda na mlýn jezdce, který jede pravidelné vysoké a v tomto případě maximální možné tempo. 

484653181_1063263205842964_7641766450355189688_n (1).jpg

Takže se nakonec 27letý závodník, který jezdí čtvrtým rokem ve svém současném týmu, dočkal svého největšího vítězství dosavadní kariéry. Sice jen o pár vteřin před spurtující skupinou, z níž se nejvýš prosadil Mathieu van der Poel, ale to je zcela vedlejší. Prostě famózní vítězství po 195 km strávených v úniku!

V poslední pětistovce došlo k jednomu - a jak se nakonec naštěstí ukázalo - pseudo dramatu. Filippo Ganna, který zaslouží obrovskou poklonu a respekt za to, jak se svou muskulaturou dokáže vzdorovat lehčím vrchařským specialistům, najednou neměl do čeho šlapat. Vyvěšený řetěz, nejspíš utržená přehazovačka a mechanický vůz pochopitelně už na vyhrazeném parkovišti. Se značným zpožděním vyfasoval neutrální bicykl a osamocen a daleko za první skupinou projel cílem. Ovšem i zítra nastoupí v modrém. Ochranná zóna zase jednou ukázala, k čemu je užitečná.

484160354_1063195812516370_5529710725475169760_n.jpg

V první desítce přesto jisté změny nastaly. Do šesti vše při starém, ze 7. místa zmizel Eddie Dunbar (Jayco AlUla), který odstoupil po pádu v průběhu etapy, a z 9. klesl na 37. Ben Healy (EF Education-EasyPost), kterému v posledním stoupání seklo.

Dresy tedy zůstaly v rukou stejných majitelů, pouze Tarozzi díky dalším bodům získaným z úniku upevnil své vedení ve vrchařské soutěži.

Zítra je na programu profilově nejtěžší etapa. Především proto, že cíl je na vrcholu 7,6 km dlouhého stoupání s průměrným sklonem 7,9 a s maximem přes 11 %.