Aktuální oficiální přehled o početním stavu World týmů mluví o tom, že jednotlivé sestavy čítají od 30 (Bahrain, Cofidis, Decathlon, Lidl-Trek, Quick Step, Jayco a Astana) po 27 (Arkéa, Groupama, INEOS) jezdců.
Některé soupisku příliš neměnily, u jiných nezůstal kámen na kameni. Takže zatímco Picnic PostNL přibral pouze 3, Lidl-Trek 4, UAE, INEOS a Movistar po 5 nových jezdcích, tak na opačné straně pólu stojí Cofidisi s 12 a Astana se 14 novými lidmi.
Rozdíly jsou i ve strategii angažování tzv. neo-profi, tedy jezdců, kteří nikdy předtím nebyli součástí sezónní soupisky nějakého World týmu.
Některé týmy byly pro následující sezónu v tomto ohledu velmi obezřetné, jiné nešetřily. Takže zatímco Bahrain jich vzal 7 a Arkéa 6, tak INEOS a BORA žádného.
Je sice pravda, že čas od času je potřeba sad radikálněji omladit, ale vysoký počet Neo-profi u obou výše uvedených týmů může svědčit spíše o stavu rozpočtu než řízenou omlazovací kúru. Tu lze vyvozovat spíše u týmů jako je Decathlon a Visma, které nabraly po 5 neo-profi, ale jednak kluky vesměs s vysokým potenciálem daným dosavadními výsledky, a jednak až na jednu výjimku si je dlouhodoběji pěstovaly a testovaly ve svých devo týmech.
Niklas BEHRENS
Podívejme se na ony nováčky ve světě World Tour podrobněji.
Do světa WorldTour vstoupilo pro rok 2025 celkem 51 neo-profi. Ve většině případů jde o kluky ve věku mezi 19. a 22. rokem. Víc jak polovinu z nich (31) si World týmy připravovaly ve svých development týmech.
Vedle toho existují „anomálie“. Ve dvou případech jde o kluky, kteří ještě v roce 2024 závodili v juniorské kategorii (Paul SEIXAS > Decathlon AG2R La Mondiale a Albert PHILIPSEN > Lidl-Trek). V dalším případě o 28letého chlapíka, který dosud proháněl na vysoké úrovni horské kolo (Alan HATHERLY > Team Jayco AlUla). V jiném se závodník, který jezdil léta v Pro týmech a poté „klesl“ až do kontinentální úrovně, vyšvihl zpět a rovnou do první divize (Matteo MALUCELLI > XDS Astana Team).
A pak jsou jezdci - a těch je poměrně hodně - kteří sice oficiálně nebyli na soupisce prvních týmů, ale ten si je pro vybrané závody vypůjčoval z vlastního devo týmu, případně je týmy vyšších divizí testovaly od srpna v pozicích stážistů, takže v jejich případě to "neo" už není zcela panenské.
Pojďme z oné víc jak padesátky noviců vybrat některé z těch, o nichž si můžeme dovolit tvrdit, že mají dost vysoký potenciál prosadit se i na té nejvyšší úrovni.
Léo BISIAUX a Brieuc ROLLAND
Slovinec Gal GLIVAR (22) přestoupil z UAE Team Emirates Gen Z do Alpecin-Deceuninck, když ho rok předtím zkoušeli v prvním týmu UAE Emirates. V sezóně 2024 v šesti závodních dnech oblékl dres prvního týmu. To bylo o zkušenostech, výsledkově se prosadil v devo týmu, když vyhrál celkově Tour of Sharjah (2.2), Giro del Belvedere (1.2U) a skončil 3. na Il Lombardia Under 23 (1.2U).
I Nizozemec Tibor DEL GROSSO (21) podepsal do Alpecin-Deceuninck a to až na tři roky. Už loni ho první tým v druhé polovině sezóny nechával v mnoha případech závodit v jeho sestavě. K jeho nejlepším výsledkům patří titul národního šampiona v U23 a 7., resp. 8. místo na mistrovství Evropy a mistrovství světa.
Belgičan Vlad VAN MECHELEN (20) začal sezónu v Development Team dsm-firmenich PostNL, ale od srpna dostal šanci coby stážista v Bahrain-Victorious, kde následně podepsal na další dva roky. I on měl možnost po dvacet dnů závodit v prvních týmech, výsledkově upoutal nejvíc 5. resp. 6. místem na Paris-Roubaix Espoirs (1.2U) a Gent-Wevelgem / Kattekoers-Ieper (1.2U).
Huub ARTZ
Francouz Noa ISIDORE (20) postoupil z devo do prvního týmu Decathlon AG2R La Mondiale a i on dostal v průběhu sezóny šanci několikrát okusit chlebíček mezi „dospělými“. Exceloval hned na jaře v Chorvatsku, když tuhle misi završil celkovým prvenstvím na Istarsko Proljeće - Istrian Spring Trophy (2.2). V polovině roku se stal národním šampionem v U23 a k jeho konci dokončil Tour of Britain (2.Pro) na 9. místě.
Skvělou sezónu, z níž vyčnívá titul dánského šampiona na silnici mužů Elite, měl Rasmus Søjberg PEDERSEN (22). Coby člen devo týmu měl možnost v ojedinělých případech závodit mezi borci z prvního týmu Decathlon AG2R La Mondiale, a když svůj potenciál potvrdil i 6. místem na mistrovství Evropy, dostal od vedení týmu tříletou smlouvu.
Ještě o rok delší kontrakt podepsal Francouz Léo BISIAUX (19). I jeho si párkrát vyzkoušel první tým Decathlon AG2R La Mondiale. Výsledkově se ale prosadil jako mimořádně nadaný etapový jezdec v největších závodech určených kategorii U23 při Závodě míru (3.), Giru (6.) a Tour de l´Avenir (4.).
Matthew BRENNAN
Francouze Brieuce ROLLANDA (21) si dva roky připravovali v devo týmu, aby poté, co dojel 5. na Liège-Bastogne-Liège U23 (1.2U), byl 2. na Orlen Nations Grand Prix (2.Ncup), vyhrál Course de la Paix Grand Prix Jeseníky (2.Ncup) a Il Lombardia Under 23 (1.2U), podepsal na dva roky do Groupama-FDJ.
Ve 22 letech se po roce stráveném v devo týmu dočkal dvouletého kontraktu v Intermarché-Wanty Nizozemec Huub ARTZ. Zasloužil si to mj. vítěznou etapou na Giro d'Italia Next Gen (2.2U), prvenstvím na Gent-Wevelgem / Kattekoers-Ieper (1.2U) a zvláště pak titulem evropského šampiona v kategorii U23.
Nizozemci Jelte KRIJNSENOVI (23) jsme věnovali samostatný článek, mj. proto, že ze všech Neo-profi nasbíral v uplynulé sezóně nejvíc PCS bodů. Takže si jen zopakujme, že dosáhl na 6 prvenství, celkové 6. místo na Tour of Britain a hlavně 1. na Tour of Taihu Lake (oba 2.Pro). V Jayco AlUla má podepsáno na 2 roky.
Rasmus Søjberg PEDERSEN
Visma | Lease a Bike nabrala pět mladíků, ale vesměs klenoty, které si ve většině případů vypiplala ve vlastním devo týmu. Z nich většina stojí za zmínku: čerstvý mistr světa a 2. z evropského šampionátu v U23 Němec Niklas BEHRENS (21), vítěz Giro della Regione Friuli Venezia Giulia (2.2) Nor Jørgen NORDHAGEN (19), Brit Matthew BRENNAN (19), vítěze posledních ročníků Trofej Poreč i Trofej Umag (oba 1.2) a etapy na Giro d´Italia U23 i Tijmen GRAAT, mj. 3. z Tour de l´Avenir (na titulním snímku).
UAE Team Emirates-XRG sice podepsal pouze jednoho skutečného mladíka Pabla TORRESE (19), ale ten stojí zato. V roce 2024 2. v celkovém pořadí Tour de l´Avenir (viz titulní snímek) i Giro d'Italia Next Gen a 3. při Giro della Regione Friuli Venezia Giulia. Má podepsáno do roku 2030!