12. ročník. Poprvé v roce 2014. V roce 2020 závod zastavil covid. Kromě prvního ročníku se závodí na stejné trati. Start i cíl je v Izole, prvních pět ročníků také neslo název GP Izola. Od šestého nese ten současný, tedy Velká cena slovinské Istrie. Aktuálně ještě s přílepkem Powered by I feel Slovenia.
Připomeňme si, že v případě Istrie jde o poloostrov v severní části Jaderského moře a že je rozdělen mezi tři země. Největší část patří Chorvatsku, menší Slovinsku a nejmenší Itálii. I všechny tři jarní chorvatské závody, které předcházejí těm slovinským, tedy Umag Trophy, Poreč Trophy a Istrain Spring Tour, se konají také na tomto poloostrově.
GP Slovenian Istria měří 155,8 km a celkové převýšení činí 2200 metrů. Cyklisté nejprve absolvují 4 velké něco málo přes 30 km dlouhé okruhy a poté najedou na malý okruh kolem cílového místa o délce 7 km.
V prvním velkém okruhu je nejtěžší překážkou 2,9 km dlouhé stoupání o průměrném sklonu 6,8 %, kde jsou vypsány vrchařské prémie, a na malém, které si dají závodníci také 4x, 0,9 km dlouhé o sklonu 4,6 %. Při průjezdu cílovým prostorem jsou vypsány tři sprinterské prémie. Od mety 3,5 km do cíle se nejprve mírně klesá a poslední 1,5 km je po rovině.
Nejčastějším vyústěním dosavadních ročníků byl sprint osekané skupiny v průměru o 30 lidech, ale několikrát se podařilo odskočit malé skupince. Hned v druhém ročníku se to např. podařilo Gregoru Mühlbergerovi (tehdy v dresu Felbermayr-Simplon Wels, aktuálně Movistar) a Primoži Rogličovi (tehdy Adria Mobil, nyní Red Bull-BORA-hansgrohe).
Totéž se událo v loňském ročníku. Značnou část závodu strávili v úniku Ital Bryan Olivo (CTF Victorious) a Brit Max Walker (Astana-Qazaqstan Development Team), přičemž největší úsilí při stíhání vyvíjely týmy ATT Investments a VF Group-Bardiani-CSF-Faizane. Ve čtvrtém okruhu v závěrečném stoupání díky útoku Riccardo Zoidla (Felt-Felbermayr, aktuálně Hrinkow Advarics) se na čele utvořila nejprve šestičlenná skupina, z níž poté tři lidi odjeli. Kromě Zoidla to byli ještě Max van der Meulen (CTF Victorious, aktuálně Bahrain-Victorious) a Marcin Budzinski (Mazowsze Serce Polski, nyní ATT Investments). V koncovce před přibližující se početnou hlavní skupinou byl nejúspěšnější polský závodník.
Češi se tu na stupně vítězů dosud neprosadili. Loni dokončil z českých týmů nejlépe na 10. místě Slovák Lukáš Kubiš (Elkov-Kasper, nyní Unibet Tietema Rockets) a na 12. Dominik Neuman (ATT Investments).
Letos se na start postaví 29 týmů vesměs po 6 lidech, z nich je 26 z úrovně Continental teams a tři jsou klubové, případně regionální. Jako obvykle větší pozornost budí devo týmy, tentokrát jsou to Bahrain-Victorious a XDS Astana. Co se týče národnostního složení, nejvíc je tu Italů a Slovinců, shodně po 23.
Češi tvoří s 16 závodníky čtvrtou nejpočetnější národnostní skupinu. Najdeme je v polském Voster ATS (Karel Camrda) a slovenském Pierre Baguette (Patrik Toman), ale především ve třech českých týmech. ATT Investments sem vyslalo šestici Dominik Neuman, Marcin Budzinski, Alberto Monti, Martin Bárta, Piotr Pekala a Matyáš Fiala. Elkov-Kasper nastoupí v sestavě Matúš Štoček, Štěpán Zahálka, Adam Bittman, Adam Pešek, Michal Schlegel a Jakub Kuba. A TUFO-Pardus Prostějov, který tu zahajuje závodní sezónu, uvedl na soupisce Jana Kašpara, Ondřeje Pokorného, Jakuba Mayera, Jana Řehoře, Jakuba Elbadriho a Franciszka Kocura.
Co se týče českých jezdců a týmů, v ATT Investments pouze Matyáš Fiala po skončení cyklokrosové sezóny letos poprvé naskakuje do silničního závodu, zbylá pětice předvedla na předešlých závodech v Řecku a Chorvatsku velmi dobrou výkonnost, kterou přetavili i do výsledků, když Dominik Neuman byl 9. a Piotr Pekala 6. v etapách Istrian Spring Tour či Alberto Monti 8. mezi mladíky při Tour of Rhodes. Ovšem mimořádně vynikl Marcin Budzinski, který ze 7 závodních dnů v Řecku dvakrát vyhrál, dvakrát byl 2. a jednou 4., což mu vyneslo i dvě 4. místa v celkovém pořadí dvou etapáků a i díky tomu aktuálně vévodí žebříčku UCI v kategorii kontinentálních týmů!
Všichni kluci z Elkov-Kasper už se letos alespoň jednou postavili na start, nejlepší umístění zaznamenal Adam Bittman, když byl klasifikován na 35. místě při Umag Classic. Karel Camrda absolvoval Istrain Spring Tour a nejlépe byl v etapě 38.
Předpověď počasí slibuje kolem 16°C, oblačno, vítr mezi 10-20 km/h převážně z jihu.
Pořadatelem je Slovinská Cyklistická Federace. Start je stanoven na 13. hod. Finále závodu bude vysíláno živě na Planet 2 od 16:00. Vysílání bude k dispozici také na YouTube kanálu Slovinské cyklistické federace @sloveniacycling.