111. ročník Tour začne už 29. června a skončí 21. července. Na prezentaci trasy Tour de France v Paříži byli přítomny některé hvězdy, Jonas Vingegaard, Mark Cavendish a další si poprvé prohlédli co na ně pořadatelé připravili. 

Start v Itálii 

Tour de France navštěvuje italské území poměrně často, ale většinou je to jen na skok někde v horách na pomezí s Francií. Grand Départ ve Florencii je hodně netradiční a stejně jako na příštím Giro d'Italia nebude přívětivý ke sprinterům. V úvodní etapě totiž pořadatelé slibují celkem 3600 metrů převýšení. Začíná se ve Florencii a dojíždí se na pobřeží v Rimini, takže kopce budou spíše v úvodu etapy a konec bude rovinatější. 

F9R1GnAX0AAn3AD.jpeg

2. etapa

Jako každý rok na Giru, se bude vzpomínat na legendární závodníky minulosti. Druhá etapa začíná v Cesenaticu, domovském městě Marca Pantaniho a peloton zamíří do Boloně, kde dvakrát překoná stoupání San Luca, známé z klasiky Giro dell'Emilia. Dojíždí se však ve městě, 12 kilometrů za vrcholem kopce. 

Třetí etapa už bude pro sprintery, cyklisté zdolají celkem 229 kilometrů mezi Piacenzou a Turínem. A ve čtvrté etapě si připomeneme Fausta Coppiho, začíná se totiž v Pinerolu, kde legendární vrchař vyhrál po velkolepém sólu v roce 1949. 

Galibier nezvykle brzo

A už ve čtvrté etapě vjedou cyklisté do těch nejvyšších hor. Z Pinerola totiž budou stoupat do Sestriere, odkud sjedou pod stoupání Montgenévre a na závěr vyjedou 23 kilometrů dlouhý Galibier, jedno z nejslavnějších stoupání světa. Cíl bude po sjezdu do Valloire a celá etapa měří jen 138 kilometrů, ale převýšení okolo 3800 metrů! 

F9R9ReEWsAAuc0l.jpeg

4. etapa

Dostatek časovek 

První individuální časovka je naplánována na 7. etapu. Pojede se po dvou rovinatých etapách a měří jen 25 kilometrů. Pojede se mezi burgundskými vinicemi, ale o celkovém vítězi nejspíš nerozhodne. To však není vše, pořadatelé totiž zařadili druhou časovku až na úplný konec Tour. Protože se nebude dojíždět na Champs Elysées v Paříži, mohli se organizátoři trochu uvolnit a poprvé po 35 letech Tour zakončí časovka. Naposledy se časovka konala v roce 1989 a byl to nejslavnější chronometr celé historie, ve kterém Greg LeMond překvapivě vysvlékl Laurenta Fignona ze žlutého dresu a vyhrál rozdílem pouhých 8 sekund. 

F9SBd5gWIAAtl2t.jpeg

21. etapa

Něco podobného hrozí i příští rok, protože v Nice se chystá hodně těžká trať na 34 kilometrů se dvěma stoupáními. Začíná se v Monaku, vyjede se 8 kilometrů dlouhý kopec La Turbie (5,6 %) a také strmý výjezd Col d'Éze (1,6 km, 8,1 %). Odtud se bude klesat až do Nice, kde celá Tour skončí. Časovka byla rozhodující už letos, ačkoliv byla jen jedna a navíc krátká. V příštím roce význam chronometru ještě naroste, protože víc časovek bude i na Giru.  

Gravel dobývá Tour de France

Tour v příštím roce vynechá severní regionu Francie, nenavštíví Bretaň a Normandii a neobjeví se ani u belgických hranic, takže kostky známé z Paříž-Roubaix ve hře nebyly. Ale tak snadno z toho účastníci nevyklouznou, protože v 9. etapě se startem a cílem Troyes je v plánu celkem 14 prašných úseků, celkem 32 kilometrů gravelových cest. Některé sektory budou v kopcích, takže rozhodně půjde o hodně nervózní a těžký den. 

F9R-Q-MXsAAX5n3.jpeg

9. etapa 

Rozhodne třetí týden 

Těžkých etap je na programu hodně, například v 10. etapě se očekávají terezíny, které mohou vše změnit a celou Tour rozhodnout, ale v druhém týdnu Tour je víc náročných etap, například závěrečných 46 kilometrů 11. etapy je neustále nahoru a dolů a s celkovým převýšením 4350 metrů může být i tato etapa velmi zajímavá. 

F9R_lz0W0AAKDP5.jpeg

14. etapa

Ve 14. etapě se závod dostane do Pyrenejí a chybět nemůže ani slavný Tourmalet. Společně s Hourquette d'Ancizan a cílovým výjezdem Pla d'Adet má etapa celkem 3900 metrů převýšení. A většinu z toho na pouhých 80 kilometrech. Velkou pyrenejskou etapou je také 15 s cílem na Plateau de Beille. Pojede se šest kopců a 4850 výškových metrů na 198 kilometrech. 

Rozhodne se však až ve třetím týdnu Tour, tak je to obvyklé a pořadatelé si to evidentně přejí, protože z posledních šesti etap jsou čtyři v horách a kopcích, jedna je zvlněná a jen jedna rovinatá. Finální trojboj bude snad napínavý. 19. etapa měří jen 145 kilometrů a vede přes nejvyšší bod celé Tour, průsmyk Cime de la Bonette (2802 m n. m.). Etapa končí na vrcholu Isola 2000, což je 16 kilometrů dlouhé stoupání s průměrem 7 %. 

F9SBCnNXEAAwMfJ.jpeg

20. etapa

Ještě kratší je 20. etapa. Pouze 133 kilometrů dlouhý závod vystoupá na Col de Braus (10 km, 6,6 %), Col de Turini (20,7 km, 5,7 %), Col de la Colmiane (7,5 km, 7,1 %) a končí na Col de la Couillole (15,7 km, 7,1 %). Kdyby nebyla etapa tak krátká mohla by být považována za královskou, protože celkové převýšení bude děsivých 4600 metrů. A užijí si je také amatérští cyklisté, protože tato etapa byla vybrána za dějiště příštího ročníku L'Étape du Tour.

A nakonec už zmíněná časovka na 34 kilometry se startem v Monaku a cílem v Nice. 

Souhrn všech etap a další detaily najdete na letour.fr.