Na světě je jen minimum zkušenějších cyklistů. Heinrich Haussler se profesionální cyklistikou živí od roku 2004 a za tu dobu dokázal vyhrát etapu na Tour de France, Vueltě, byl druhý na Milán - Sanremo a Kolem Flander, připsal si 22 vítězství a změnil občanství z německého na australské. V roce 2009 patřil k nejlepším cyklistům světa a byl obrovským talentem pro klasiky. Ale žádné velké vítězství na monumentu nezískal. 

Nyní, ve 36 letech, zkouší něco nového. Už v minulé sezóně se objevil na několika cyklokrosových závodech. Ale v podstatě jako amatér, na závody jezdí sám a dokonce i bez mechanika, což je v cyklokrosu až neuvěřitelné. „Cyklokros toho nabízí hodně,“ říká Australan s německými kořeny v rozhovoru pro Sporzu. „Příští měsíc mi bude 37 let. S přibývajícím věkem ztrácíš sílu a výbušnost. To jsou vlastnosti, které potřebuješ v klasice i ve sprintech. Během cyklokrosu a tréninku na krosy musíš vyběhnout svah, naskočit a rozjet se na kole, zařadit rychlost a sprintovat. A to je vždy s krátkou dobou na zotavení. Ale tělo se tomu přizpůsobí. Už jsem si toho všiml, když dělám intervalový trénink na silnici. Neříkám, že by vrchaři a jezdci na celkové pořadí měli závodit v zimě, ale pro klasikáře je cyklokros rozhodně nejlepší přípravou. Je to vidět, když Mathieu a Wout rozdrtí celý peloton.“

„Je to opravdu návykové. Cyklokros vyžaduje hodně od tvého těla a to se mi líbí. Cyklokrosaři jsou skuteční gladiátoři. Dojem na mě nedělají jen Mathieu a Wout, ale také krosaři z druhé řady, jako jsou Toon Aerts, Quinten Hermans a Eli Iserbyt. Všichni jsou neuvěřitelně silní. Jejich technické dovednosti jsou obrovské. Když to vidím, jsem trochu naštvaný, že jsem před 20 lety nezačal s cyklokrosem. Sleduji je všechny. Během rozjíždění mám mobilní telefon v kapse dresu, ale jsem příliš plachý, než abych je požádal o selfie,“ směje se Haussler. 

V terénu nesbírá nijak zvlášť dobré výsledky a zájem o jeho osobu se nemůže rovnat zájmu o trojnásobného mistra světa Zdeňka Štybara. Český reprezentant má také mnohem větší ambice. Ale závodník týmu Bahrain Victorious si to uvědomuje a jednoduše z toho chce čerpat na jaře. Vždyť úvodní klasikářský víkend už je za dveřmi. Cyklokros mu zatím musí vynahradit zrušené silniční závody „Normálně bych se na silnici vrátil hned po mistrovství světa. Kolem 20. února se znovu vrátím do Belgie, abych objel další dva cyklokrosy. To je týden před úvodním víkendem. Buďte si jisti, že mě na Omloopu a Kuurne uvidíte vpředu.“

Haussler je v celku Bahrain Victorious jakýmsi mentorem pro mladší týmové kolegy. Na jarních klasikách zná každý kilometr tratě a díky tomu je ideálním domestikem. Časy své nejlepší výkonnosti už má za sebou, ale se závoděním končit nechce a podporu našel i svého zaměstnavatele. „Bahrain Victorious mi dal volnost závodit v terénu. Ale od příští sezóny pravděpodobně zaujmeme profesionálnější přístup, s mechanikem a trochu větší podporou v depu. Například nyní si po závodě myju kolo sám.“