Blokování silnice na čele pelotonu je běžná, ale podle pravidel UCI zakázaná praktika, kdy cyklisté většinou jednoho týmu najednou na špici vedle sebe a tím prakticky zabrání dalším jezdcům dostat se dopředu a vydat se do úniku. Většinou se to děje po delším úseku s opakovanými nástupy, kdy tým lídra závodu rozhodne, že jezdci, kteří už v úniku jsou, stačí a je třeba uklidnit situaci. 

Takto to udělali jezdci Decathlon AG2R La Mondiale, kteří po sedmdesáti kilometrech útoků a nástupů v rychlém tempu už nechtěli dál kontrolovat každý pokus a silnici uzavřeli. Jenže tím pravděpodobně vytlačili ze silnice Richarda Carapaze, který měl lehký pád. Z televizních záběrů není zcela jasné, zda jezdci Decathlonu opravdu fyzicky vytlačili Carapaze ze silnice, nebo zda Ekvádorec udělal nějakou vlastní chybu, ale podle rozhodčích došlo k porušení pravidel. 

Není to poprvé, co byli závodníci a týmy potrestáni za blokování silnice, protože tato praktika je už dlouho zakázaná podle pravidel UCI. Poprvé však za to byly uděleny žluté karty. Ty jsou zatím, až do konce roku, v testovacím režimu, ale měly by fungovat tak, že za dvě žluté karty v jednom závodě následuje diskvalifikace a zákaz závodění na sedm dní. Pokud někdo dostane tři žluté karty v období třiceti dní, dostane zákaz na čtrnáct dní. A pokud někdo dostane šest žlutých karet v jednom roce, bude suspendován na třicet dní.

20240828VUE8006-Unipublic_Cxcling_Jose_Carlos_Diaz.jpg

Jde tedy o poměrně přísný trest, ale o to UCI samozřejmě jde. Událost však rozčílila lídra závodu Bena O'Connora, podle kterého se jeho týmoví kolegové nedopustili ničeho, co by nebylo běžné. „Vážená UCI, za jaký nebezpečný čin si podle vás moji spolujezdci Bouchard, Lafay a Armirail zasloužili žlutou kartu? Cesta byla zablokovaná námi, jako v každém závodě po odjetí úniku. Nikdy jsme se nesnažili způsobit havárii a nikdy jsme nikoho nevytlačili ze silnice,“ napsal na svůj učet na sociální síti X a po kritice ze strany mnoha dalších uživatelů svůj účet radši skryl.

Ještě před tím přidal další svůj názor: „Žlutá karta má být udělena za nebezpečnou jízdu. Pokud jsme například seřazeni v čele pelotonu a další jezdec vyjede na štěrk mimo silnici, aby nás objel, to není nebezpečné?“ 

O'Connor vstoupí do 12. etapy Vuelty s náskokem 3:16 před Primožem Rogličem. Australanův náskok postupně slábne a atmosféra ve Španělsku houstne.