Vše začalo oznámením týmu Visma-LAB, že Uijtdebroeks je novou posilou týmu, minimálně do konce roku 2027. Na to však rychle zareagovala Bora-Hansgrohe, že Uijtdebroeks má stále platnou smlouvu s německým celkem do konce roku 2024 a rozhodně ho nenechají odejít. Za Uijtdebroekse se vyjádřila jeho zastupující agentura A&J: 

"Dohoda mezi Cianem Uijtdebroeksem a Bora-Hansgrohe byla ukončena k 1. prosinci 2023. Cian již zahájil právní řízení a UCI byla obeznámena s ukončením smlouvy. Cian je přesvědčen o pozitivním výsledku probíhajícího řízení a nyní se zdrží dalších komentářů. Cian se samozřejmě těší na budoucí spolupráci s s týmem Visma-Lease a Bike od příští sezóny." 

Zástupci týmu Visma-LAB tvrdí, že Uijtdebroeks jim oznámil, že je volný k 1. prosinci 2023 a před třemi dny podepsal smlouvu. 

"Ciana sledujeme už od jeho juniorských let," říká v tiskové zprávě týmu Visma-LAB sportovní ředitel Merijn Zeeman. "Když se naskytla příležitost podepsat s ním smlouvu od 1. prosince, neváhali jsme. Cian se do našeho týmu perfektně hodí. Chce se rozvíjet ve všech oblastech. Jsme rádi, že si vybral právě nás a náš přístup."

"V příštích letech se zaměříme na zlepšování a růst. Může se učit od našich špičkových jezdců, jako jsou Jonas Vingegaard, Wout van Aert a Sepp Kuss. Ciana vidíme jako budoucího lídra našeho týmu," dodal Zeeman, ovšem ještě před reakcí Bory.

Jak k celé situaci vlastně došlo? Uijtdebroeks nebyl spokojený se svou pozicí v týmu Bora-Hansgrohe, na Vueltě měl konflikt s Alexandrem Vlasovem, druhým lídrem týmu a stěžoval si na časovkářskou výbavu, kterou mu tým poskytl. Podle Daniela Bensona z webu GCN proto začaly různé týmy nabízet Boře vyplacení Uijtdebroekse ze smlouvy, ale Belgičan si vybral přímo Visma-LAB. Jenže nizozemský tým nemohl nabídnout peníze za přestup kvůli snížení rozpočtu. To vedlo k následnému jednostrannému rozvázání smlouvy, ale zdá se, že Uijtdebroeks a Visma tahají za kratší konec provazu a Bora má právo Belgičana udržet.   

Bora počítá s tím, že se Uijtdebroeks dostaví na první týmové soustředění, které začíná v pondělí 11. prosince. "Všichni smluvně vázaní jezdci a celý tým se sejdou na prosincovém soustředění, pokud se nevyskytnou závažné důvody nepřítomnosti, například nemoc, zranění nebo v jednom případě také očekávané narození dítěte," stojí si za svým vedení týmu Bora-Hansgrohe.

20230916VUE02001-UNIPUBLIC___SPRINT_CYCLING_AGENCY.jpg

Mladému Belgičanovi hrozí vážné právní následky. Rozhodnout by měla UCI, která se k celé věci zatím nevyjádřila. Boře se pravděpodobně nepodaří Uijtdebroekse udržet, nejspíš už za německý tým závodit nebude, ale nepochybně bude minimálně chtít finanční náhradu. A také není jasné, zda se celá kauza podaří vyřešit do startu sezóny 2024 a zda bude Uijtdebroeks moci závodit, ale nejspíš ano.  

Uijtdebroeks uzavřel smlouvu s týmem Bora-Hansgrohe ještě jako junior, rok strávil v celku Auto Eder a v roce 2022 začal jezdit za WorldTeam. Suverénně vyhrál etapový závod Tour de l'Avenir a dlouhodobě je považován za jeden z největších talentů na světě. Letos debutoval na Grand Tour, na španělské Vueltě obsadil konečné osmé místo, ale už se začalo proslýchat, že jeho vztahy s týmem a kolegy nejsou ideální. Přestup do Visma-LAB tedy ze sportovního pohledu dává smysl. 

Není to poprvé, co se nizozemský tým rozhodl uzavřít smlouvu s cyklistou, který měl stále platný kontrakt jinde. Wout van Aert v roce 2018 jednostranně ukončil smlouvu s týmem Vérandas Willems-Crelan, aby se mohl později přidat k Jumbo-Visma. Nikck Nuyens, ředitel týmu Vérandas Willems-Crelan, Van Aert zažaloval a soud po dlouhém řízení potvrdil, že Nuyens byl poškozen a Van Aert musel platit odškodnění.