Lehčí, rychlejší, spolehlivější

Už po vybalení z krabičky (mimochodem ekologické, kompostovatelné krabičky) je poznat, že plášť Corsa Pro je závodní. Vyzkoušel jsem 26mm verzi, která váží pouze 260 gramů, ale nejde jen o váhu, plášť je v ruce poddajný, měkký a to díky bavlněné konstrukci, na které je běhoun s grafenem. Běhoun je kombinací čtyř směsí, uprostřed je směs s co nejnižším valivým odporem, na stranách je směs měkčí s velkou přilnavostí a bočnice jsou zesíleny proti proříznutí.

20230702TDF1006-A.S.O._Charly_Lopez-2.jpg

Vittoria Corsa Pro TLR použil Mathieu van der Poel při všech svých letošních vítězstvích. 

Na rozdíl od původní verze Corsa, je plášť Corsa Pro s 320 TPI nově lépe spojen s běhounem, aby nedocházelo po delším používání k uvolňování běhounu od kordu. Také konstrukce patky s technologií BeadShield byla upravena a lépe drží tlak. Podle Vittorie má Corsa Pro o 12 % lepší valivý odpor, o 18 % větší ochranu proti propíchnutí a o 4 % nižší hmotnost než původní Corsy. Osvědčený dezén běhounu zůstal stejný.

Corsa Pro jsou k dispozici v provedení TLR (připravené pro bezdušové používání) nebo galuskové, TLR se dodávají v rozměrech 24, 26, 28, 30 a 32 mm, přičemž 28-32 jsou kompatibilní s hookless ráfky. Hmotnost začíná na 265 g u 24mm plášťů a stoupá na 320 g u 32mm. Podle Vittorie by 26 mm verze měla vážit 275 gramů, ale sám jsem naměřil pouze 260 gramů. 

S duší, nebo bez? 

Nasazení plášťů na karbonový ráfek DT Swiss ERC 1100 nebyl žádný problém, plášť je poddajný, takže se s ním pracovalo velmi dobře. Pláště jsem vyzkoušel ve dvou nastaveních, jako bezdušové a také s dušemi Vittoria Ultra Light Speed, tedy nejlehčími TPU dušemi od Vittorky, které váží pouhých 30 gramů, ale k těm se ještě dostanu. 

IMG_4648.jpeg

Na ráfcích DT Swiss držely pláště bez duše tlak velmi dobře, precizně zpracovaná patka nedovoluje přílišný únik tlaku. Podle doporučení od Vittorie jsem pláště nafoukal na 71 psi a samozřejmě bylo třeba tlak každý den kontrolovat a případně dofouknout, ale ani při velmi dlouhých vyjížďkách jsem neměl obavy z poklesu tlaku. Při nasazení duší Ultra Light Speed tento problém zmizel úplně, TPU duše drží vzduch velmi dobře. Pláště udržely na 22mm ráfku (vnitřní šíře) svou udávanou šířku.  

Dobrý dojem jsem si udržel i při první jízdě na Corsa Pro. Okamžitě jsem cítil, že pláště jsou rychlé, což potvrzuje i nezávislé měření bicyclerollingresistance.com. Co ale nejde takto exaktně změřit, jsou jízdní dojmy. Jezdit na Vittorkách je prostě příjemné. České silnice nepatří k těm nejlepším, ale i takto poměrně úzké pláště skvěle zvládaly všechny nerovnosti a byl jsem si zcela jistý také přilnavostí i ve vysokých rychlostech v zatáčkách. Vždyť Van der Poel je měl na kole při svém ďábelském sjezdu z Poggia při cestě za vítězstvím na Milán-Sanremo. Do takových extrémů jako současný mistr světa jsem své pláště nedostal, takže jsem neměl nejmenší starost o to, že by kolo pode mnou uklouzlo, a to ani na špatném asfaltu. 

IMG_4645.jpeg

Kvalitní pláště mají velký vliv na jízdní vlastnosti celého kola a nevyplatí se na nich šetřit, ale přece jenom od drahých plášťů, mezi které Corsa Pro TLR určitě patří (stojí 1999 korun), chceme také, aby něco vydržely. Ačkoliv je plášť lehoučký a moc materiálu na něm není, žádný defekt mě během několika týdnů testování nepotkal. Samozřejmě je v tom také kus štěstí, náhody, ale jistou vypovídající hodnotu to má. A běhoun stále vypadá velice dobře, ve Vittorii zapracovali na výdrži plášťů a oproti předchozí generaci Corsy zvládnou větší nájezd.

Ačkoliv špičkové závodní pláště renomovaných značek mají při nezávislém testování všechny velmi podobné parametry, co se týče valivého odporu, váhy, přilnavosti a odolnosti, Vittoria Corsa Pro ve mně zanechaly pocit skvělých jízdních vlastností a to je pro někoho, kdo už nemá závodní ambice, to nejdůležitější.

Pláště Vittoria Corsa Pro TLR v různých šířkách můžete objednat na progresscycle.cz. 

Duše Vittoria Ultra Light Speed 

Kromě samotných plášťů jsem mohl vyzkoušet také lehoučké duše Vittoria Ultra Light Speed. Verze pro 25 až 30 mm široké pláště váží pouze 30 gramů (s 60mm ventilkem). Skvěle se s nimi manipuluje, neměl jsem žádný problém s nasazením plášťů a takto lehkých a skladných náhradních duší můžete u sebe mít hned několik. Termoplastický polyuretan má také dobré jízdní vlastnosti, není jenom lehčí, ale má také mnohem nižší valivý odpor než butylové duše. A lépe drží tlak než duše latexové. Rozdíl mezi jízdou s TPU dušemi a v bezdušovém nastavení byl u 26mm plášťů Corsa Pro těžko postřehnutelný, obě varianty jsou rychlé a pohodlné. 

IMG_4495.jpeg

Osobně si myslím, že je skvělé, že si lze vybrat z obou variant, protože provoz bez duší není pro každého. Například pokud máte více kol a je možné, že jedno z vašich kol bude delší dobu stát, je lepší mít v něm duše a neřešit zatuhlé mlíko. Navíc výhody bezduší jsou v úzkých silničních pláštích menší, než v případě horských a gravelových plášťů. Osobně jsem si kombinaci plášťů Corsa Pro a duší Ultra Light Speed velmi oblíbil a od původního nasazení jsem je už nesundal.

Duše Vittoria Ultra Light Speed stojí 549 korun a najdete je na progresscycle.cz.