Van Rysel nově nabízí celkem tři chytré trenažéry. Model D100 je základní, umožňuje podávat výkon až 600 wattů a simuluje maximálně 6% stoupání, D500 zvládne už 1500 wattů a až 12% kopce a D900 dokonce 2000 wattů a 20% stoupání.
K otestování jsem měl k dispozici model D500 za cenu 9 999 korun. Kromě už zmíněných parametrů podporuje také oblíbené aplikace Zwift, Rouvy, OneLap a další. Propojení je možné prostřednictvím technologií Bluetooth a ANT+.
Van Rysel slibuje bezhlučnost trenažéru, díky 4,7 kg vážícímu setrvačníku také plynulé šlapání a velkou stabilitu celého stroje. A rozhodně v těchto ohledech nelže. Van Rysel D500 je opravdu velký a těžký trenažér. Na délku má přes 50 cm, na výšku také a na šířku okolo 60 cm. Trenažér působí velmi solidním dojmem, ale není příliš skladný, nohy se nedají jednoduše složit, takže trenažér zabírá poměrně hodně prostoru. Pro převážení v autě je lepší odmontovat nejširší nohu, aby se celkové rozměry o něco zmenšily. Není to nic složitého, jde jen o dva šrouby. Manipulaci usnadňuje praktické madlo. Nohy lze výškově nastavovat, aby trenažér stál pevně i na nerovném povrchu. A podložku pod přední kolo můžete díky magnetům elegantně uložit na stranu trenažéru.
Po rozbalení z krabice není nutná žádná složitější montáž, stačí přišroubovat jednu nohu, vybrat správný nástavec na pevnou osu či rychloupínák, nasadit kazetu a je hotovo (ořech je kompatibilní s kazetami: Shimano 8/9/10/11 rychlostí, Shimano RD 8/9/10/11/12 rychlostí, SRAM 8/9/10/11 rychlostí, volitelně SRAM 12 rychlostí XD/XDR a pro rychloupínák 130-135 x 5 mm a pevná osa 142-148 x 12 mm).
Poté už stačí zapojit do elektřiny (v balení jsou kabely s evropskou, britskou, americkou i čínskou koncovkou, takže s trenažérem můžete klidně cestovat okolo světa) a spárovat přes Bluetooth či ANT+ s vaším přístrojem a aplikací. Trenažér je kompatibilní s operačními systémy iOS, Android, MacOS a Windows a také tachometry a sportovními hodinkami.
Stabilní a reaktivní parťák pro zimní trénink a rozjíždění
K trenažéru byla přibalena demoverze aplikace OneLap, přes kterou jsem se k trenažéru připojil a mohl jsem „vyrazit“. OneLap slouží také k aktualizacím a kalibraci trenažéru. Prvním dojmem je celková stabilita trenažéru i při sprintu. D500 se ani nehne, nemusíte mít obavy ani při velkém nasazení. Je to především díky pevné základně, ale také váze přes 20 kg.
Parametry produkty mě nijak neomezovaly, maximum 1500 wattů a stoupání 12 % mi naprosto stačilo, ačkoliv některé aplikace simulují i strmější stoupání. Plynulost šlapání je díky setrvačníku velmi příjemná. D500 zároveň velmi rychle reaguje na změny profilu. Že začíná stoupání stoupání poznáte opravdu hned. Díky tomu je trénink o něco zábavnější a šlapání na místě snesitelnější. Osobně jsem nikdy nebyl velký fanoušek trenažérů, bral jsem je jako nutné zlo, a vydržet šlapat déle než hodinu pro mě bylo psychicky nesnesitelné, ale kvalita trenažérů udělala ohromný pokrok a díky aplikacím jako je Zwift je zimní trénink mnohem příjemnější.
Trenažér je tichý, zvuk vycházející od řetězu a řazení je hlasitější, takže byste při tréninku neměli děsit všechny sousedy. Což je také velká výhoda moderních trenažérů, D500 jsem testoval v bytě a neměl jsem žádný problém.
Van Ryselu a Decathlonu se opět podařilo uvést na trh kvalitní produkt za přívětivou cenu, už několikrát to výrobce ze severofrancouzského Lille dokázal v odvětví silničních kol a tentokrát také mezi trenažéry. D500 poskytne za 9999 korun vše, co je k serióznímu tréninku třeba.