Styl a design nového Looku mě zaujal jako první, tohle kolo prostě vypadá skvěle. Jde o aerodynamicky optimalizovaný závodní stroj, ale trubky jsou subtilní a elegantní, sloping minimální a kolo jako celek vypadá výborně, čemuž napomáhají chytře řešené detaily. Look si totiž dal záležet nejen na rychlosti, ale také na praktičnosti. A to z tohoto kola dělá skvělého parťáka.
Líbí se mi taky elegantní design, který kombinuje matný a lesklý karbonový vzhled s detaily Mondrian. Snad žádná jiná kombinace barev nemá takový styl. Nejsou to jen barvy značky Look, ale také barvy cyklistického supertýmu La Vie Claire z osmdesátých let, který používal vybavení Look. Dresy tohoto týmu byly inspirovány dílem Pieta Mondriana, nizozemského malíře, který byl průkopníkem abstraktního umění a je považován za jednoho z největších umělců 20. století. Podle mě by každé kolo a každý komponent od Looku měl nosit tyto barvy.
Na kole je spousta aerodynamicky optimalizovaných řešení, Look totiž při návrhu 795 vycházel z časovkářského speciálu, především v přední části kola. Hlavní jsou řídítka, která vypadají jako jednodílný kokpit, ale ve skutečnosti jsou složené z řídítek a představce a smontovány, ale bovdeny jsou zcela integrovány. Jen není možné použít vlastní řídítka, musíte použít ty od Looku, které pasují na představec, který zase pasuje na hlavové složení a rám. Je však možné vybrat si jednu ze čtyř délek představce od 80 do 120 mm (138 gramů u délky 110 mm), všechny se záporným úhlem sedm stupňů a zkombinovat je s řídítky o šířce od 38 cm do 44 cm (215 gramů v šířce 40 cm).
Na spodní straně najdete čtyři titanové šrouby, které drží řídítka a představec pohromadě.Na zadní straně představce je také kryt, který kryje šrouby v zadní částí představce. Uživatelsky příjemným prvkem je přiložený náhradní díl, který umožňuje naskládat distanční podložky nad představec, a hrát si s výškou řídítek, dokud si nejste stoprocentně jisti.
Při používání nejsou řídítka a představec Look odlišné od kompletních kokpitů jiných značek. Řídítka jsou pohodlná, mají nízký oblouk a drží se příjemně. Páky jsou níž než u jiných současných řídítek, což přispívá k celkové agresivitě kola.
Aerodynamicky vylepšená je také přední vidlice a stejná péče byla věnována i snížené zadní stavbě. Na tvaru rámu je znát, že aerodynamika byla primárním cílem.
Look zjednodušil uchycení sedlovky, nově se šroub skrývá pod krytkou na vrchní straně horní trubky, je snadno přístupný a nastavení výšky sedla je snadné a spolehlivé. Mnohdy jsou originální řešení různých značek v upevnění sedlovky spíše na škodu, takže za tohle musíme Look také pochválit.
Středové složení je závitové, ve standardu T47. Právě střed je jediná část rámu, která není velmi subtilní, pevnost v této partii je důležitá a Look to ví. Silnější partie jsou navíc výhodné taky aerodynamicky.
Vybavení na úrovni
K francouzskému rámu se hodí francouzská zapletená kola a Look má blízko ke značce Corima. Na námi testovaný model dodala kola WS EVO v bezdušové variantě s karbonovými ráfky vysokými 47 mm a svazkovým výpletem. Na Looku vypadají výborně, ačkoliv se zbytkem kola moc neladí, protože struktura karbonu je jiná než na rámu a také mají lesklý finiš. Corimy váží 1540 gramů a obuté do plášťů Continental GP 5000 S TR ve 28 mm verzi se jm dá těžko něco vyčítat. Točí se opravdu parádně a jsou mimořádně pevné.
Kolo doplňuje kompletní sada Shimano Ultegra Di2 a sedlo Look Short Fit Dynamic. Na výbavě se tedy rozhodně nešetřilo, všechno je skvěle zpracováno a funguje dohromady. Na kole není nic, co bych chtěl vyměnit, výbava je to skvělá. A cena přitom není nijak závratně vysoká, v této výbavě stojí 209 990 korun, což je za rám se závodními parametry týmu Tour de France a špičkovým osazením dobrá nabídka.
Jízdní dojmy
Look 795 je ryze závodní kolo a geometrie tomu odpovídá. Je delší a nižší než je běžné u ostatních závodních kol. Cyklistu to nutí do více agresivní pozice na kole, do aerodynamičtějšího posedu, což na závodním kole není ke škodě, navíc Look je opravdu hodně rychlý stroj.
Není nijak nepříjemné, nebo příliš tvrdé, ale působí tužším a citlivějším dojmem než jakékoli jiné kolo, které jsem letos jezdil. Masivní spodní část rámu je nejen aerodynamická, ale stojí také za celkovou tuhostí. Look okamžitě reaguje na šlápnutí a uhání dopředu. Ani ve stoupání, při jízdě ve stoje, se nijak neprohýbá. Takže i v kopcích je to příjemný zážitek, ačkoliv kolo není zrovna nejlehčí. Kompletní stavba má blíže k osmi kilogramům, než k sedmi, testovaný model má kolem 7,8 kilogramu.
Ale na jízdních dojmech se to moc neprojevuje, kolo je agilní a ve sjezdech skvěle drží stopu, výborně se ovládá i v technicky náročných pasážích a vyzařuje závodního ducha. Velkou měrou se na tom projevují lehká zapletená kola Corima a pláště Continental, které jsou asi tím nejlepším na trhu.
Look 795 Blade RS vás na chvíli přenese na Tour de France.
Ale není to kolo, které je pro každého. Vyžaduje celkem vysokou fyzickou úroveň, protože posed je dlouhý a agresivní, prostě závodní. Je to kolo, které si přímo říká o co nejrychlejší jízdu a maximální nasazení v závodech. Pokud chcete podávat maximální výkony, závodit a trhat rekordy na Stravě, je to rozhodně dobrá volba.
Na Looku budete mít pocit, že jste rychlejší, než opravdu jste. A že vám neustále fouká do zad. Bonusem je francouzský šarm a stylový vzhled kola.
Více na mojekolo.cz.