Continental patří k neojblíbenějším výrobcům silničního obutí nejen mezi širokou veřejností, ale i mezi profesionálními závodníky. Celých čtrnáct let patřily pláště Grand Prix 4000 k tomu nejlepšímu, co se dalo na silničním kole použít, ale nyní je zde nový model Grand Prix 5000 a to i v bezdušové verzi. První od Continentalu. Právě tu jsme otestovali.
Bezdušové pláště jsou už dlouho oblíbené v terénu, ale na silničních kolech jsou jejich výhody trochu méně výrazné a tak trvá delší dobu, než se všeobecně rozšíří. Proč zvážit nákup nových bezdušových plášťů? Oproti klasickým pláštům s vnitřní duší jsou odolnější vůči proražení/procvaknutí a je tedy možné jezdit s nižším tlakem v pneumatikách. To se hodí zejména v terénu, ale i na silnici to má své využití.
Bezdušové pláště mají menší valivý odpor. Podle výrobců jsou rychlejší, než klasické pláště i galusky. Začínají se prosazovat i mezi profesionály, například Alexander Kristoff na bezdušových pláštích vyhrál Gent - Wevelgem a dojel třetí na Kolem Flander.
Mají i svoje nevýhody, oproti plášťům s dušemi je s nimi většinou více práce při nasazování a v případě defektu nelze snadno vyměnit levnou duši a pokračovat. Ale většinu defektů vyřeší tmel, který díru zalepí, aniž by se musel plášť sundávat.
Continental Grand Prix 5000 TL
Model Grand Prix je dlouhodobě velmi oblíbený, protože kromě nízkého valivého odporu nabízí i dobrou odolnost proti defektům a přilnavost. V tom všem by novinka 5000 TL měla být ještě o něco lepší. Podle Continentalu je 5000 o 20 % odolnější a o 12 % rychlejší, než model 4000 II.
Tato data si sami neověřili, ale nezávislé testy, například na bicyclerollingresistance.com potvrzují vynikající výsledky. Co můžeme posoudit sami, jsou jízdní dojmy.
A ty jsou opravdu velmi dobré. Pláště jsou mimořádně pohodlné a přitom dostatečně rychlé. Hned při první vyjížďce cítíte lehkost. Testovali jsme verzi označenou šiřkou 25 mm. Ta je z bezdušových pláštů nejužší, Continental nabízí také šířky 28 mm a 32 mm. Na kolech DT Swiss P 1800 Spline jsme při tlaku 7 barů (maximální doporučený tlak je 7,5 bar) naměřili šířku 24 mm.
Continental použil technologii označenou jako Active Comfort, vrstvu pláště, která má zvyšovat pohodlí. A funguje, protože kvalita jízdy je vynikající. Kvalita jízdy je oproti klasickým plášťům s duší lepší.
Při ovládání kola se pláště chovají příkladně. Neztrácejí přilnavost ani na rozbitém povrchu a v zatáčkách. Směs BlackChilli drží skvěle a byl jsem si jistý i ve vysokých rychlostech.
Continental vylepšil i ochranu proti defektům. Vrstva Vectran Breaker chrání plášť před drobnými ostrými kamínky, sklem a trny. Během několika stovek naježděných kilometrů jsme neměli žádný problém. Zesílený je také bok pláště a je tak odolnější proti nepříjemnému zásahu například od kamenů, nebo obrubníku.
Bezdušový plášť má i drobné nevýhody. Většinou rychleji ucházejí, to znamená, že je nutné častěji kontrolovat tlak v pneumatikách, nejlépe před každou vyjížďkou, ale to by mělo být standardem vždy. A pokud nejste zkušený mechanik, může vám instalace plášťů dát trochu zabrat. A nejsou nejlevnější, bezdušová verze stojí 1599 korun. V nabídce je samozřejmě i klasický plášť Continental Grand Prix 5000 v šířkách 23, 25, 28 a 32 mm za 1299 korun.
Za tuto cenu dostanete špičkový plášť s mimořádně dobrými vlastnostmi. Rychý, přilnavý, odolný a především komfortní.
Continental Grand Prix 5000 TL
Směs: BlackChilli
TPI: 3/180
Bezdušové provedení
Technologie: Vectran Breaker / Lazer Grip
Patka: kevlar - skládací
Varianty:
700x25C / 25-622 (300 g)
700x28C / 28-622 (345 g)
700x32C / 32-622 (370 g)
Více na MojeKolo.cz