Boom specificky ženských kol je, zdá se, na ústupu. Někteří výrobci ustupují od nabídky rámů, které mají rozměry a geometrii upravenou pro ženy, ale ne Canyon. Ten si drží širokou nabídku ženských kol, které se liší geometrií rámu, designem, ale ne použitými materiály a komponenty.
Jaké jsou rozdíly v geometrii? Canyon na to jde vědecky. Rozměry jsou založeny na biometrických měřeních, jakož i na datech z vlastního on-line systému pro určení velikosti kol. Velikost S je pro obě pohlaví určena pro výšku od 172 do 178 centimetrů, ale kolo označené zkratkou WMN má o 4 milimetry vyšší hlavovou trubku a o 6 milimetrů kratší horní rámovou trubku. Kolo je tedy o něco kratší, navíc mužský Endurace má řídítka široká 420 mm a ženský model 400 mm. Rozdíl je i v převodech, převodníky mají 52/36 zubů u mužského modelu a 50/34 u dámského.
Modely Endurace jsou určeny pro dlouhé vyjížďky a jsou zaměřeny na komfort. projevuje se to vyšším nastavením řídítek, širším obutím, sedlovkou eliminující nárazy a snadnou ovladatelností. Námi testovaný model ale nebyl nijak zvlášť pohodlný, nebo snad měkký. Pocit z jeho ovládání byl spíše závodní. Posed je kratší, ale Endurace je velmi pevný stroj, tuhý a přesný. Rozhodně se na něm dá závodit.
Nekompromisní komponenty
Ve velikosti S (námi testované) váží 7,88 kilogramu. Což je velmi dobrá hodnota, pokud si uvědomíme, že kolo je vybaveno hliníkovými koly, konkrétně spolehlivým setem DT Swiss E 1800 Spline db a kotoučovými brzdami. A v kopcích rozhodně pomůžou i převody. Na Endurace jsou převodníky 50/34 a kazeta 11 - 34. Jde tedy zařadit převod 1:1, který by měl stačit na snad každý strmý výjezd.
Kolo je kompletně osazeno sadou Shimano Ultegra. Funguje bez jakýchkoliv problémů, také dobře vypadá a je lehká. Ultegra je jistota. Zajímavostí jsou ale páky R8025, které mají odlišný tvar od běžných pák Ultegra. Jsou určeny pro cyklistky s menšíma rukama, jde na ně lépe dosáhnout a lze je také nastavit. Páky ovládají hydraulické brzdy Ultegra s 160mm kotouči. I ty fungují skvěle a věřte, že když si na kotoučovky zvyknete, neradi se budete vracet na ráfkové brzdy.
Rám je velmi pevný a tak se o podhodlí starají především komponenty. Pláště Continental Grand Prix 5000 dělají skvělou službu. V šířce 28 mm toho zvládnou opravdu hodně, ani velké kostky a rozbité silnice nejsou problém. Navíc mají vynikající přilnavost a profil, v zatáčkách se chovají perfektně. Na kolech DT Swiss s vnitřní šířkou ráfku 20 mm jsou pláště (podle našeho měření) opravdu 28 mm široké.
Tlumit nárazy a vibrace zvládá i karbonová sedlovka Canyon S15 VCLS 2.0 CF. Ta je vyrobena ze dvou částí, které jsou spojené zámkem sedlovky. Sklon sedla se nastavuje zespod sedlovky. Sedlo Selle Italia X3 Lady je ve verzi Boost, což znamená, že je podle posledních trendů zkrácené a s dírou. Je však poměrně hodně polstrované a celkově dost pohodlné.
Endurace WMN CF SL Disc 8.0 má navíc ještě jednu zásadní silnou stránku. A tou je poměr cena/výkon. Testovaný model stojí 66 199 korun, což je za skvěle zpracované silniční kolo s vynikající výbavou a špičkovým karbonovým rámem skvělá cena. Endurace je všestranné kolo, na kterém lze vítězit v závodech, užívat si rychlé sjezdy a strmé výjezdy, ale zvládne i dlouhé a náročné tréninky a vyjížďky, tvrdé zacházení a rozbité silnice.
Více na Canyon.com.