Velká cena města Umagu se letos jede po 12. Z dosavadních 11 ročníků jich 8 skončilo spurtem pelotonu. České týmy sem jezdí pravidelně a opakovaně se tu čeští jezdci umísťují na stupních vítězů. V roce 2019 závod vyhrál Alois Kaňkovský (Elkov-Kasper), v roce 2021 byl 3. a o rok později 2. Tomáš Bárta (ATT Investments) a vloni stanul na nejvyšším stupínku Adam Ťoupalík (Elkov-Kasper).

I letos se na startu objeví oba české kontinentální týmy. V sestavě Elkov-Kasper podle PCS figurují Lukáš Kubiš, Jan Lukeš, Tomáš Obdržálek, Jakub Ťoupalík, Tomáš Přidal a Daniel Mráz.

V ATT Investments vybrali z osmi lidí, kteří odcestovali na chorvatskou misi, do tohoto konkrétního závodu šestici Dominik Neuman, Tomáš Jakoubek, Richard Riška, Jan Bittner, Jan Kašpar a Bartosz Rudyk (na snímku).

422699846_841637161307447_5893224266426184822_n.jpg

Zbylí dva, tedy Karel Camrda a Matyáš Fiala, dostanou příležitost v dalších závodech. 3. března je na programu Trofej Poreč, která je ovšem také především pro sprintery, ale od 7. do 10. března se jede Istrian Spring Trophy a ta se rozhoduje obvykle v těžkém výjezdu k hradu Motovun a tady by měl své přednosti uplatnit právě především Karel Camrda.

Druhá skupina, v níž jsou všichni ostatní členové letošní soupisky s jedinou výjimkou, jíž je Jakub Otruba, cestuje do Řecka, kde v rozmezí 2. až 17. března absolvuje dva etapové a jeden jednorázový závod z kalendáře UCI.

Za normálních okolností by tady Jakub Otruba (na snímku), kterému se tu loni velmi dařilo, když jeden etapák vyhrál a v druhém skončil na 4. místě, nechyběl. Jenže tréninkový pád a zranění, které by nemělo ze své podstaty poškodit dlouhodobě jeho výkonnost, odsunuly zahájení jeho závodní sezóny o pár týdnu na pozdější termín.

422596097_843270874477409_8377969675967915416_n.jpg

To, že ATT Investments dokončil loňskou sezónu na 3. místě mezi evropskými kontinentálními týmy, mu umožňuje získat místo na těch dvojkových závodech, o které projeví zájem. Což samo o sobě přináší možnost významného kvalitativního posunu v závodním kalendáři.

Ale jen tato skutečnost není jedinou, která sehrává důležitou roli při získávání možnosti startu na vybraných závodech. Tou další jsou i výsledky, aktivita, koneckonců i vystupování závodníků a celého týmu a pochopitelně – zvláště na závodech vyšších kategorií - i kontakty.

Za takové situace má tým v jistém ohledu dvě možnosti. Objíždět závody, kde je konkurence nižší, čímž přímou úměrou narůstá šance na zisk UCI bodů. Anebo využít šanci a dát přednost závodům s náročnější konkurencí, což sice zhoršuje šance na bodový zisk, ale přináší to jiné a možná podstatnější efekty.

Případný úspěch má významně vyšší hodnotu jak pro tým, tak pro závodníky s ambicemi postupovat výš v hierarchii týmů co se týče UCI kategorie. A pochopitelně i marketingová hodnota takového úspěchu je na takových závodech nesrovnatelně vyšší.

Přičemž rozlišujme i mezi dvojkovými závody, protože ty povětšinou na západ od našich hranic jsou ve všech ohledech významnější než třeba ty - nastřeleno od boku - z Balkánu. A souběžně soustřeďme pozornost na závody vyšší než dvojkové kategorie. Loni jich ATT Investments jel sedm. Z toho šest bylo kategorie 1 (Česko, Slovensko, Řecko, Chrovatsko, Estonsko, Rumunsko) a jeden z kategorie ještě o stupínek vyšší (Pro), jímž bylo Okolo Maďarska.

Jakou strategii tedy ATT Investments zvolil pro letošní sezónu? Ptali jsme hlavního sportovního ředitele Jaromíra Friedeho.

418181871_819707690167061_209555312517846465_n.jpg

Měli jsme dvě možnosti. V podstatě honit body za každou cenu, to znamená objíždět co nejvíc závodů s důrazem na ty, kde je větší šance na zisk UCI bodů. Počet lidí bychom na to měli. Jenže my se rozhodli jít jednoznačně cestou kvality. Máme natolik silný tým, že nám nepřijde správné pokoušet se vynikat na závodech nižšího významu. Chceme se poměřovat v rámci možností s co nejlepší možnou konkurencí.“

Co je ale měřítkem síly týmu v době před začátkem sezóny? 

„Samozřejmě historie, specializace, dosavadní výsledky, zkušenosti, potenciál a poznatky z přípravy. Z mého pohledu tenhle tým každý rok postoupil o jeden schod výš. Pro letošek jeden schod přeskočil. Z loňské sestavy zůstalo to nejlepší a ty, kteří odešli, nahradili kluci s významně vyšším potenciálem. Nechci někoho opomenout, ale dvojice Bartosz Rudyk a Dominik Neuman vypadá skvěle a já očekávám, že týmu zajistí hodně dobrých výsledků z klasikářských závodů a v hromadných dojezdech. Z juniorů má úžasný potenciál Matthias Schwarzbacher a takhle můžu pokračovat.“

422690249_842564361214727_993581261438160299_n.jpg

Dobře, jak tedy bude konkrétněji vypadat ona cesta kvality závodního programu?

„Významné pro nás budou jednak závody vyšších než dvojkové kategorie. Například Okolo Slovenska koliduje s polskou Solidarnoscí, kde jsme v minulosti sbírali body. Mohli bychom jet dvojprogram, ale budeme se soustředit jen na slovenský závod, který je pro nás mimořádně důležitý. Koneckonců v týmu máme tři Slováky včetně aktuálního národního šampiona Matúše Štočka (na snímku). Nebo nejspíš vynecháme jedničkové Estonsko a rumunské Sibiu Tour a nahrazujeme je závodem Okolo Rakouska, kam jsme od pořadatele dostali pozvánku! Na počet závodních dnů to vyjde nastejno, ale význam, konkurence včetně World týmů, TV přenos atd. posunují tenhle závod na nesrovnatelně vyšší úroveň.“

Další prioritou nejvyššího významu je jistě Czech Tour?

„Pochopitelně jedeme Czech Tour a je to pro nás jeden z nejdůležitějších závodů, jedeme ale také Okolo Řecka, Okolo Chorvatska. Jsme dokonce v naději na tři etapáky kategorie ProTour, mám na mysli Maďarsko, Slovinsko a Norsko, ale dostat se na tyto závody je mimořádně obtížné, takže pokud by některý z nich vyšel, bylo by to skvělé.

422606967_842564457881384_1855437937982158643_n.jpg

Maďarsko jste loni jeli. Co se stalo?

„Jeli, máme v týmu Mártona Dinu (na snímku) a vůbec jsme si nevedli špatně, což ocenil i pořadatel. Jenže letos se sem nejspíš chystá Peter Sagan s týmem Pierre Baguette a téhle ikoně světové cyklistiky minimálně marketingově konkurovat opravdu nemůžeme. Takže uvidíme, zda se na nás také dostane“

Fajn. To jsou jedničkové nebo dokonce Pro závody. Hlavní náplní určitě ale zůstávají ty z kategorie 2.

Jasně. Ale i tam dochází k významnému posunu a možná ještě většímu, než u závodu vyšších kategorií. Je to dáno právě výhodou, kterou jsme získali v loňské sezóně a na jejímž základě si můžeme vybírat. Budeme hodně závodit v zemích cyklisticky nejvyspělejších, tedy v Belgii, Nizozemsku, Lucembursku, Dánsku, ale nejvíc ve Francii. Jen v dubnu tady pojedeme tři prestižní etapáky Okolo Ardén, Tour du Loir et Cher a sedmidenní Okolo Bretaně.“

418190214_820198213451342_2827542672711827111_n - kopie.jpg

V týmu máte 17 kluků, dvojprogram a účast na závodech menšího významu včetně třeba českých se nabízí?

„Všechny významné české samozřejmě jedeme. I na dvojprogram dojde. Koneckonců začínáme souběžně v Chorvatsku a Řecku. Ale i v tomto směru chceme upřednostňovat kvalitu. Sezóna je dlouhá, únava z ní nebývá jen fyzická, ale i psychická. Pokud po klucích budeme chtít špičkové výkony na špičkových závodech, pak bude užitečnější, když si po závodním bloku odpočinou, potrénují a vrátí se do závodního kolotoče výkonnostně i psychicky dobře nastaveni, než je utavit přílišným množstvím závodních dnů bez zásadnějšího důrazu na priority.“

Budeme se těšit!