Proč jste změnili úvod závodního kalendáře?

Chtěli jsme zkrátka udělat změnu v dlouholetém kalendáři, jezdili jsme takhle mnoho let stejně. Dostali jsme pozvání na tři jednorázovky do Nizozemska, jeden závod nakonec zrušili vinou zdravotního kolapsu ředitele. Proto se vrátíme společně do Hradce, kde ještě trochu potrénujeme a budeme dolaďovat posedy. Nedělní první závod je rovinatý, dvoustovka, bude to o pozicích a o větru, startují dobré týmy z Nizozemska, Belgie i Německa (Bingoal - Pauwels, Jumbo - Visma, DSM, Leopard, Lotto - Soudal 23 a další, pozn. red.). Kluci si hned na začátek máknou, k tomu počasí. I když i v Chorvatsku jsme často jezdívali v dlouhých rukávech, návlecích a rukavicích.

Dál se v programu zásadní změny neobjevují. Na které podniky cílíte víc?

Je důležité být vysoko pořád a získávat průběžně body UCI. Nemůžeme se soustředit jen dva tři vrcholy, ale každý závod je důležitý. Rozhoduje se neustále o pozváních na další rok. Chceme být vidět na mistrovství republiky a Sazka tour, to jsou domácí vrcholy, pak na první kategorii Sibiu v Rumunsku, kde obhajujeme týmové prvenství a jezdí tam WorldTour i ProTour týmy. Pak Okolo Slovenska a další jedničkové závody, nebude to nic jednoduchého.

Zvlášť proto, že tým, který předloni vyhrál evropský žebříček kontinentálních týmů a loni v něm skončil druhý, prošel výraznější obměnou než obvykle. Výš odešli Kukrle a Schlegel, skončil Alois Kaňkovský… Jak jste spokojeni s náhradami?

Lidi jsme si vybrali a věříme jim. Jsme přesvědčení, že budou dobří. 

Rozložíte síly, nebo se zaměříte na jednoho lídra?

Jako vždycky podle závodů. Loni jsme měli Schlegela na těžké krpály, Kukrleho na kratší kopce a zvlnění... Na roviny se chystá jako spurter Babor, chceme ho prověřit už v Nizozemsku. Měl by nahradit Lojzu Kaňkovského, jeho testy tomu nasvědčují. Dál jsou tady Zahálka s Neumanem, Ťoupalíkové, Otruba se loni ukázal jako tempař i v kopcích. Uvidíme, jak se chytnou ti mladí Obdržálek a Řeha.

Jak vypadá nejzkušenější muž sestavy Jan Bárta, přesouvá se už do role mentora, jak se teď módně říká?

Vůbec ne. Když vidím, co teď sám doma trénuje, samé dvoustovky, bude mít určitě ty nejvyšší ambice. Jsem přesvědčený, že bude dobrý, možná chvilku mu potrvá, než se rozjede.

Jaké vytížení chystáte pro hlavně cyklokrosaře Boroše?

Orazil si po cyklokrosové sezoně a ve Španělsku už v závěru druhého kempu jezdil to samé, co ostatní kluci. Teď s námi ještě nejede, ale chystá se na Bíteš a pak nastoupí do dalších závodů. Bude mít plnou letní zátěž, možná o něco dřív skončí podle toho, jak se bude cítit, aby byl naplno připravený na cyklokros. Jsme si jistí, že mu kompletní silniční sezona pomůže ke zvýšení výkonnosti v cyklokrosu, to mu podle nás chybělo.

Letos se koná silniční mistrovství světa v Austrálii, takže se dá předpokládat užší národní nominace. Jaké naděje směřujete k reprezentačnímu dresu, který loni hodně pomohl právě Kukrlemu?

Reprezentační trenér Tomáš Konečný určitě využije většinou lidi z WorldTour. Uvidíme, jak na tom naši budou.

Strávili jste dva tréninkové kempy ve španělském Calpe, nic zásadního se tady neměnilo, že?

Oťas (Fiala, hlavní trenér) pokračuje ve svém standardu, dělá osvědčené kroky, nic podstatného se nemění. Jedině namísto škodovek budeme jezdit toyotami. 

Váš vozový park i kompletní zázemí vypadají ve třicátém roce existence týmu velmi kvalitně.

Máme tři osobáky, jeden obytňák a jednoho Boxera, k tomu velké mechanické auto na zázemí. V našich poměrech jsme velice dobře zajištěni. Závodníci mají kvalitní podmínky včetně možnosti regenerace a zdravotního zabezpečení také díky podpoře Olympu, centra sportu ministerstva vnitra.

Druhý rok jezdíte na Willierech, vyhovují vám?

Jsem maximálně spokojeni, není co dolaďovat, je to nejvyšší kvalita (model O SLR E5 s Dura-Ace Di2). Vylepšili jsme přední i zadní kola, máme druhý nejlepší model od Mavicu (Cosmic SLR 45). Každý závodník má k dispozici dvě závodní kola, jedno tréninkové s wattmetrem na doma, a pak časovkářskou kozu.

Jste vzhledem k aktuální válečné situaci v kontaktu s Michaelem Kukrlem, který už jezdí za ruské Gazprom/RusVelo (a odjelza ně únorové etapáky Okolo Ománu a Okolo SAE)?

Ve čtvrtek se vrátil z Itálie domů do Jeseníků.  Ráno jim řekli, že nesmí jet. Odstoupil od nich dodavatel kol Look, měli připraveny bílé dresy, oloupali auta ze všech reklam, chtěli jet jako neutrální tým. Finančně se o ně stará hlavně německý Gazprom, vedení se má údajně snažit zaregistrovat úplně nový tým ve Švýcarsku. Nabídnul jsem mu, že když bude v krizi, pomůžeme mu, co půjde. Trénovat s námi může kdykoliv, to beru automaticky.