Snížení počtu týmů ve WorldTour se pravděpodobně konat nebude. Ačkoliv ještě nedávno propagovala Mezinárodní cyklistická unie myšlenku snížení počtu WorldTour týmů z osmnácti na patnáct a možná ještě méně, události posledních měsíců naznačují, že nic takového se nestane. Naopak má o licenci WorldTour zájem hned několik druhodivizních celků. Před sezónou 2020 nás tak možná čeká souboj o místo v první lize.  

O patro výš chtějí od roku 2020 tři francouzské stáje - Cofidis, Arkéa - Samsic a Direct Energie. Všechny tři mají silné sponzory, dostatek financí a také obavy, že se nedostanou na všechny závody, na které potřebují. To se týká především Tour de France. V posledních letech jsou na Tour pravidelně zvány, ale konkurence mezi prokontinentálními týmy se zvyšuje a není jasné, kdo divoké karty dostane. Už příští rok je docela možné, že Arkéa, nebo Direct Energie, budou mít smůlu, protože kromě Cofidisu se na Tour chtějí dostat i týmy Vital Concept, Wanty - Groupe Gobert, Israel Cycling Academy, Euskadi - Murias a další. 

Být ve WorldTour je prostě jistota, ale je to i mnohem dražší. Licence UCI není nijak drahá, stojí 80 tisíc eur, zatímco prokontinentální licence vyjde na 20 tisíc eur, ale náklady spojené s účastí na všech velkých závodech jsou velké. To by ale nemuselo vadit, protože všechny tři francouzské celky mají silné sponzory. Cofidis je dlouhodobě nejlépe zajištěný druhodivizní tým a společnost Cofidis sponzoruje i závody, například španělskou Vueltu.

Už příští rok bude mít tým vedený Cedricem Vasseurem v kádru 28 závodníků. Několik WorldTour sestav má méně jezdců. „Pokud chceme patřit do WorldTour, musíme se chovat, jako bychom už ve WorldTour byli. Máme 28 závodníků jako většina celků WorldTour a rok 2019 pro nás bude přechodným rokem. Získali jsme závodníky z WorldTour a se zkušenostmi z WorldTour. Vše, co dělám, je s cílem postoupit," řekl v rozhovoru pro cyclingnews.com Cedric Vasseur. 

Cofidis má k získání licence nejblíže, má silný a široký kádr, dobrou organizaci a solidního sponzora, ale sebevědomí nechybí ani zbylým francouzským celkům. Tým Direct Energie v srpnu tohoto roku oznámil, že usiluje o licenci WorldTour už od roku 2019. Z toho sešlo, protože žádná licence nebyla volná a současní držitelé splnili potřebné podmínky. Direct Energie proto zůstává ve druhé divizi a musí čekat, zda získá divokou kartu na Tour a další významné závody. 

Většinu ve společnosti Direct Energie koupil nadnárodní koncern Total, o peníze by tedy neměla být žádná nouze a tým hned posílili Niki Terpstra a další závodníci. Společnost Direct Energie je spokojená se spoluprací s týmem Jeana - Reného Bernaudeaua, ale chce ještě zvýšit povědomí o značce. „Po třech sezónách s týmem Direct Energie je čas na nové ambice. Tým je ohromným nositelem naší značky, kterou prezentujeme v digitálních médiích, na sociálních sítích a v reklamní karavaně Tour de France. V budoucnosti je tým předurčen převzít vedoucí roli v mezinárodním pelotonu a WorldTour je přirozeným prostředím k naplnění těchto ambicí," řekl v létě Xavier Caïtucoli, generální ředitel Direct Energie.

Stát se jedním z největších týmů vyžaduje mít silný kádr a ten Direct Energie zatím chybí. Závodníci sice patří k tomu nejlepšímu na profesionální kontinentální úrovni, ale na WorldTour to nestačí. Tým by musel výrazně posílit. 

Finanční jistotu má také celek Arkéa - Samsic, doposud známý jako Fortuneo - Samsic. Arkéa je bankovní skupina, pod kterou patří i společnost Fortuneo. Nejedná se tedy o úplně nového sponzora, tým však nyní spadá pod jinou značku. Společnost sídlí v Bretani, stejně jako tým. Podle Emmanuela Huberta, šéfa stáje, je změna názvu dobrým znamením důvěry od tak významné společnosti, jakou Arkéa je.

Hubert potvrdil, že snahou týmu je dostat se do WorldTour, pomoci v rozvoji bretaňským závodníkům a zviditelnit celou bretaňskou cyklistiku. Bude však nutné zlepšit výsledky, protože letos tým vyhrál jen dva závody. Warren Barguil nedokázal navázat na formu ze sezóny 2017 a naděje na divokou kartu na Tour de France 2019 je ve velkém ohrožení. Všichni jezdci Arkéa - Samsic se musí zlepšit a přichází i posily André Greipel, Robert Wagner a Alan Riou, ale zatím se zdá získání licence WorldTour v roce 2020 poměrně nepravděpodobné.

Nejenom francouzské celky, ale také nový a zatím záhadný čínský projekt chce brzo do WorldTour. První velký tým s čínskou licencí a sponzorem prý řídí Brian Smith (bývalý šéf Dimension Data) a Shane Sutton (bývalý trenér britského národního týmu a týmu Sky). Tým zatím vystupuje pod názvem Global Cycling Project (GCP) a jeho cílem je vychovat čínského vítěze Tour de France do roku 2024. 

GCP má mít jednoho čínského sponzora a největší rozpočet na světě, který překoná i Sky. Jenže další informace o týmu jsou přinejlepším zmatené. GCP chce jet Tour de France už v příštím roce, což se určitě nestane, protože žádný tým neexistuje. Je to nepravděpodobné i od roku 2020. A vychovat do roku 2024 čínského vítěze Tour de France je také skoro nemožné. 

Číňané nikdy peníze nerozdávají a v cyklistice neinvestují. O tom se už přesvědčil Giuseppe Saronni, který měl slíbenou finanční podporu od čínských společností, ale peněz se nedočkal. Jeho tým musely zachránit Spojené arabské emiráty a společnost Emirates. A také nyní je nepravděpodobné, že by velký čínský tým opravdu vznikl. 

Foto Sirotti