Někteří cyklisté považují gravelová kola za marketingovou variantu kol cyklokrosových. Ve své podstatě je to pravda, i když mnoho technických vychytávek přinesly firmy s nástupem gravelů. Ale já bych samotné označení, že si výrobci našli jen nové marketingové označení nebral na lehkou váhu. Tady se ukázalo, jakou má marketing sílu a význam. Cyklokrosová kola živořila mnohá desetiletí u několika málo značek a celosvětový trh s nimi byl minimální, nové označení "stejných" kol nakoplo trh.
A že to byla marketingová trefa ukazují prodeje, nabídka a prudce se zvyšující obliba gravelů.
Značka GT byla jedna z prvních, která přišla s koly ve velkosériové výrobě, jejichž obliba a kořeny se dají vystopovat ve středozápadě USA.
Podívejme se na ikonický model GT Grade v tomto případě ve specifikaci Carbon Pro. Karbonový rám s výbavou "Pro".
Tedy nejvyšší model této řady, která má tři varianty svých kol na karbonovém rámu a dvě na rámu hliníkovém. A jediný model, který je jednopřevodníkový, tedy 1x11.
Na GT rámu je nejpodstatnější "Triple Triangle Design feat. Floating Seatstays", tedy trojitý triangl s plovoucí sedlovou trubkou. Trojitý triangl je typický pro Kola GT, ale to že zadní horní vzpěry nejsou spojeny se sedlovou trubkou, ale jen s horní rámovou umožňuje pasivní pružení rámu. Tedy možná než pružení, tak odtlumení největších rázů od zadního kola.
Vidlice přináší další vychytávku značky "Adjustable Flip Chip". Jde o možnost zvolit dvojí umístění přední osy s rozdílem 15 milimetrů. Buď máte kolo "cyklokrosovější", hbitější, s kterým se snadněji zatáčí. Nebo delší rozvor mění kolo na pohodlnější, umožňující příjemnější jízdu v přímém směru, na dlouhých rovinách. Což nejsou jen výlety s bagáží, ale například i většina gravelových závodů v USA.
Model Carbon Pro, jako jediný nabízí převody 1x11, kliky Praxis Zayante Carbon-S se 42 zuby k jedenáctikolečku s kazetou Shimano XT 11-42. Tedy nejlehčím převodem 1:1. Druhý model v řadě Carbon Expert má převody 2x11 - 46/30 na převodnících a k tomu 11-34, tedy větší rozpětí dostupných převodů i menší přechody mezi převody. Pochopitelně za cenu "komplikace" s přesmykačem.
V případě tohoto modelu se o řazení stará sada Shimano GRX 800 s přehazovačkou GRX RX810 Shadow Plus.
Rám je ovšem připravený i pro montáž přesmykače s dvojpřevodníkem.
Carbon Elite má převody 2x10 - 46/30 s kazetou 11-34 a hliníkové varianty kol GT Grade, Expert 2x10 - 48/32 kazetu 11-34 a Elite 2x8 48/32 kazetu 11 - 34.
V rámu je dostatek místa pro bezdušové pláště WTB Nano TCS Light, šířky 40 mm. Ty jsou obuty na ráfcích Stan's NoTubes Crest MK3, s osmadvaceti dráty.
Čtyřicítky pláště mají všechny karbonové varianty tohoto modelu, obě hlinikové varianty obouvají pláště se šířkou 37 mm.
Na převodech a pláštích je zřejmé, že GT Grade se drží původní koncepce, spíše silniční varianty těchto modelů.
Rám s vidlicí je plně připraven pro Bikepacking. Pro montáž košíků, nosičů, brašen. Na horní rámové trubce, na sedlové trubce i trojicí příchytů na vidlici a hlavní rámové trubce, i zespodu před středem je možné umístit košík.
Brzdy jsou na Grade Carbon Pro pochopitelně kotoučové, hydraulické s kotouči průměru 160 mm na obou kolech.
Vedení lanek je spodní v nepřerušovaných bovdenech pro snadnější servis i v terénu a bezproblémovou údržbu.
Kolo doplňuje sedlo koncernové značky Fabric Scoop Shallow, Zajímavostí a do gravel biků nově implementovaným trendem je využití teleskopické sedlovky, tady TransX YSPI01 Dropper Post. Řídítka GT DropTune Super Light s 16° Flare a představec GT 3D Forged je stejně jako řídítka duralový.
V současnosti je doporučovaná cena tohoto modelu 92.999,- Kč. Potěší fakt, že jeho cena oproti předchozí verzi klesla o dobrých 7.000,- Kč, což je následkem přechodu z elektronické sady Ultegra Di2 na gravlově orientovanou GRX.
Modely na stejném rámu Expert se nabízí za 74 999,- Kč a Elite za 59 999,- Kč.
Hliníkový Expert je za 44 999,- Kč a Elite za 28 999,- Kč.
Další informace o kolech GT Grade najdete na webu: GT Gravel Bike