Mathieu je silničním mistrem světa, třikrát vyhrál Flandry, 2x Roubaix, je excelentním silničářem - klasikářem. A kdo proti němu závodí v cyklokrosu? Jeho cyklokrosová konkurence dosahuje na silnici jen průměrných výsledků v kategorii závodů kontinentální úrovně. A to je celý důvod převahy Van der Poela.

Pokud by Mathieu přijel třeba k nám na závody Brno - Mikulov - Brno, tak by určitě soupeře předčil o několik kategorií. To je prostě rozdíl mezi ním a závodníky, kteří takové závody jezdí. A stejné je to i v cyklokrosu. Jedinými konkurenty holandské hvězdy jsou jen dva podobně silní silničáři. Belgičan Wout van Aert a Brit Thomas Pidcock. A také Thibau Nys směřuje k lepším výsledkům na silnici.

Podívejme se na konkurenci Van der Poela (který je v silničním rankingu UCI na 4. místě):

Cyklokrosoví specialisté Lars van der Haar - i když má druhý nejlepší Nizozemec v cyklokrosu na silnici 19 závodních dní a téměř 3 000 závodních kilometrů, tak na silniční UCI body nedosáhl. Michael Vanthourenhout - momentálně vedoucí muž cyklokrosového žebříčku je na tom podobně, 21 závodních dní, kolem 3 000 kilometrů, ale žádné body na silnici. Eli Iserbyt - 25 závodních dní a 3 500 kilometrů, také nemá ze silnice žádné UCI body. Niels Vandeputte - stejně na tom je třetí nejlepší belgický cyklokrosař, ano on v patnácti závodních dnech nedokázal získat silniční UCI body. Laurens Sweeck - podobná silniční sezóna jako jeho konkurence a stejný nulový zisk silničních bodů. Tolik pro srovnání, i další sice také jezdí v létě na silnici, ale dosahují jen průměrných výsledků, to je ten rozdíl mezi nimi a Van der Poelem a také Wout van Aertem. Je to rozdíl při silničních závodech, ale tam se vlastně v závodech ani nemohou potkávat a je to pochopitelně rozdíl i při závodech cyklokrosových.

Je pravděpodobné, že kdyby se nechaly přesvědčit další silničářské hvězdy a pokračovaly i v cyklokrosu, pokud ho jezdily v juniorech, tak by cyklokrosové závody vypadaly jinak. Ale těch je minimum, možná jen Julian Alaphilippe, juniorský medailista z cyklokrosu, který dosáhl velkých výsledků i na silnici.

Především se největší silniční konkurenti Van der Poela s cyklokrosem nikdy nepotkali, ani v juniorských letech. Pocházejí ze zemí a regionů, kde není cyklokros populární a nic je nemotivovalo se zimní disciplíně věnovat. Když prolistujete výsledky světových šampionátů v cyklokrosu juniorské kategorie, tak se se současnými hvězdami silničních klasik a monumentů nesetkáte. V cyklokrosu se potkávají konkurenti nesrovnatelných kategorií. A ano, Van der Poel je i nejsilnější mezi klasikáři na silnici, vždyť vyhrál letos Roubaix i Flandry a byl třetí na MS i na Lutychu. V cyklokrosu to znamená super hvězda mezi "průměrnými".